Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 1 hour ago, Trestein said: Trodde det var hele konseptet med model 3 at den er minimalistisk. Absolutt alt er fjernet i kupeen. Like mange opsjoner som en T ford. Dårlig lydisolasjon, mye støy fra hjuloppheng, utrolig dårlig vindusløsning med tanke på støy og frost, ingen head up display, ikke trekk foran takvindu (som man selfølgelig ikke kan velge bort) ikke valg av stoff/skinn sport eller comfortseter. Ikke el hengerfeste, ikke oppvarmet ratt, er det i det heletatt lyktevaskere på disse? Eller må man ut for å gjøre dem rene? I tillegg har den en rekke funksjoner i displayet som andre har knapper til. Speil justering, intervall hastighet, rattinnstillig, luftdyser osv ser ingentig premium med unntak av pris. Det at f.eks den første iPhone ikke hadde masse knapper og tull betyr ikke at den ikke var et premiumprodukt ala BlackBerry. Noen ville vel faktisk argumentere for at det var akkurat *fordi* den ikke hadde masse knapper og tull at det var et premiumprodukt. Og Model 3 er ganske god på støy. Ikke super, men ganske god. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden): Det at f.eks den første iPhone ikke hadde masse knapper og tull betyr ikke at den ikke var et premiumprodukt ala BlackBerry. Noen ville vel faktisk argumentere for at det var akkurat *fordi* den ikke hadde masse knapper og tull at det var et premiumprodukt. Og Model 3 er ganske god på støy. Ikke super, men ganske god. Har du lurt på hvorfor du ikke får benytte iphonen din under kjøring? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 Just now, Trestein said: Har du lurt på hvorfor du ikke får benytte iphonen din under kjøring? Jeg kan gjøre det, så lenge den er godt integrert med bilens systemer. Og jeg *gjør* det. Et rull og et trykk på høyre ratthjul så ringer jeg til noen på anropslisten min. Og får jeg en SMS så kan bilen lese den opp med et trykk. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden): Jeg kan gjøre det, så lenge den er godt integrert med bilens systemer. Og jeg *gjør* det. Et rull og et trykk på høyre ratthjul så ringer jeg til noen på anropslisten min. Og får jeg en SMS så kan bilen lese den opp med et trykk. Det tror jeg alle nye biler kan. Du kan også be siri skrive tekstmelding for deg. På moderne biler får du vel appleplay osv Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 2 minutes ago, Trestein said: Det tror jeg alle nye biler kan. Du kan også be siri skrive tekstmelding for deg. På moderne biler får du vel appleplay osv Jepp, så man kan bruke iphone under kjøring, og ikke bare i Tesla. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Jepp, så man kan bruke iphone under kjøring, og ikke bare i Tesla. Men du får ikke taste på den. Da blir det bot. Du har vel strengt tatt ikke lov å bruke berøringsskjem under kjøring heller. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2020 4 minutes ago, Trestein said: Men du får ikke taste på den. Da blir det bot. Du har vel strengt tatt ikke lov å bruke berøringsskjem under kjøring heller. Det er fullt lovlig å bruke bilens knapper, touchskjerm, osv under kjøring. Men forårsaker man en ulykke er det straffbart - da har man vært for uoppmerksom. 2 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 jbratter skrev (På 29.12.2020 den 11.52): Jeg kjenner meg igjen i dette. Kjører hybrid og har ikke fylt tanken på nesten 3 måneder nå. Men i sommer gikk det en del tanker bensin på 5000 km tur/retur Lofoten. Da var det helt uaktuelt å lade på offentlige stasjoner. Fortum etc. er jo alt for dyre sammenlignet med fossilt drivstoff. Det er kun Tesla som har fornuftige priser på lading. Men det er jo fordi en hybrid lader for sakte og blir straffet på ladere som tar betalt mer minutt. Eneste unntaket er de AC-laderne som tar betalt per kWt. For elbiler blir prisen 3-5kr per kWt, og er svært sammenlignbart med flytende drivstoff. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (På 29.12.2020 den 14.36): Strømprisen i USA ligger stort sett på 10-20 cents/kWh, som med dagens kurs blir ca 100-200 øre/kWh. Strømprisen i Norge er langt lavere enn dette, min er på 33 øre/kWh akkurat nå, og har vært godt under 20 store deler av året. Å kun bruke strømprisen uten nettleie og de avgiftene som er flyttet dit blir bare fordummende. Det er litt som å sammenligne kun poseprisen på matbutikkene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 kremt skrev (22 timer siden): Rart de ikke sluttet å selge biler, er jo mye mer lønnsomt å selge emisjoner over en lav sko 😛 Det kan de ikke for selve bilsalget er grunnlaget for at de kan selge emisjonene. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 perpyro skrev (1 time siden): Det kan de ikke for selve bilsalget er grunnlaget for at de kan selge emisjonene. De kunne ha latt være å selge disse avlatsgreiene. Da hadde færre forbrenningsbiler kommet på veien. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 22 minutes ago, Trestein said: De kunne ha latt være å selge disse avlatsgreiene. Da hadde færre forbrenningsbiler kommet på veien. Ikke så sikker på det: elbilene hadde blitt dyrere. Jeg har takket min bror som kjøpte en Fiat for støtten han betalte til min Tesla. 😁 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 trikola skrev (10 minutter siden): Ikke så sikker på det: elbilene hadde blitt dyrere. Jeg har takket min bror som kjøpte en Fiat for støtten han betalte til min Tesla. 😁 Andre elbil bilfabrikkanter selger vel ikke slikt. Sikkert derfor de er mye dyrere enn tesla? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 30. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2020 24 minutes ago, Trestein said: Andre elbil bilfabrikkanter selger vel ikke slikt. Sikkert derfor de er mye dyrere enn tesla? Andre elbilfabrikkanter produserer ICE biler i første rekke og trenger derfor 'avlatsgreiene' selv. Finnes bare 3 større rene elbilprodusenter og de 2 andre (XPENG og NIO) ligger i Kina, eksporterer ikke (nevneverdig) til avlatsregionene og er derfor nokså irrelevant i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 31. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2020 On 12/29/2020 at 1:23 AM, NERVI said: Det fine med forbrenningsmotorer og drivstoff er reservekannene. Det samme kan man få til med gassflasker. Gassflaske som reserve? Neppe. Dei aller fleste gassdrivne bilar (LPG og ein del CNG) har framleis bensinsystemet inntakt og kan gå på bensin i staden. Hydrogen er det verre med. Der kan du gløyme gassflaske, sidan dei nektar å sleppe inn gass før dei har oppretta kontakt med fyllestasjonen og kan utveksle informasjon om trykk. On 12/29/2020 at 1:23 AM, NERVI said: Skal man lade batterier, så må det finnes en ladestasjon når den trengs. Man kan ikke ha med ekstra batteri, men kanskje ta med et dieselaggregat og diesel på henger. Det er alltids mogeleg med eit batteri på hengar òg (det finst faktisk fleire slike løysingar), men det enklaste er å berre køyre innom ein butikk, ein kiosk, ein campingplass eller til og med eit hus eller ei hytte og høyre om du kan få låne litt straum der. Straum er over alt. Somme bilar kan til og med dele med andre. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 31. desember 2020 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) Sturle S skrev (8 timer siden): Gassflaske som reserve? Neppe. Dei aller fleste gassdrivne bilar (LPG og ein del CNG) har framleis bensinsystemet inntakt og kan gå på bensin i staden. Hydrogen er det verre med. Der kan du gløyme gassflaske, sidan dei nektar å sleppe inn gass før dei har oppretta kontakt med fyllestasjonen og kan utveksle informasjon om trykk. Det er alltids mogeleg med eit batteri på hengar òg (det finst faktisk fleire slike løysingar), men det enklaste er å berre køyre innom ein butikk, ein kiosk, ein campingplass eller til og med eit hus eller ei hytte og høyre om du kan få låne litt straum der. Straum er over alt. Somme bilar kan til og med dele med andre. Joda, alt er mulig. Det jeg mente å si var at det er praktisk å kunne ta med ekstra drivstoff når det ikke finnes andre muligheter langs veien. Endret 31. desember 2020 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. januar 2021 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2021 FrihetensRegn skrev (På 29.12.2020 den 10.56): Dette er et ganske interessant tema som mange ikke er klar over. Til daglig er det kanskje ikke et problem, men ladekaos er en av de problemene som kan oppstå. Et familiemedlem har nylig kjøpt en hytte uten strøm, og den ligger meget landlig til med nærmeste ladestasjon ca. 80 km unna. Da må man enten ha en elbil med meget god rekkevidde, eller bare bruke en dieselbil istedenfor. Vi har hytte uten strøm, den ligger riktignok bare 40km fra nærmeste ladestasjon (var 60km tidligere) og 700 høydemeter høyere. Vi har utelukkende kjørt elbil dit siden 2013 så jeg anser ikke det for et stort problem i 2021. 3-400km er jo normen for elbilene med kortere rekkevidde i dag, bortsett fra de minste bilene som uansett ikke er de mest aktuelle for en familie på hytteferie. En Leaf 62kWh til 300k vil for eksempel ha null problemer med noe slikt. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. januar 2021 Rapporter Del Skrevet 1. januar 2021 Bengt Who skrev (På 30.12.2020 den 16.40): Men det er jo fordi en hybrid lader for sakte og blir straffet på ladere som tar betalt mer minutt. Eneste unntaket er de AC-laderne som tar betalt per kWt. For elbiler blir prisen 3-5kr per kWt, og er svært sammenlignbart med flytende drivstoff. Jepp. På ladehybrider burde det vært påkrevd med 22kW AC-lader for å få fullt avgiftsfradrag. Da kunne de ladet rimelig (under 3,- pr. kWh) og raskt på alle 22kW AC-stolpene som er samlokalisert med hurtigladerne. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. januar 2021 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2021 Dette «Fersk undersøkelse: 40 prosent i distriktene går for diesel ved neste bilkjøp» understreker også det jeg viste til tidligere og er et faktum man ikke kan overse. Holdnigene gjenspeiles sikkert nok i enda større grad for Amerikanere som har enda større stater/distrikter og pendleravstander enn distrikts Norge. Byer derimot er motsatsen «I Oslo vil kun 5 prosent velge diesel ved neste bilkjøp, mens hele 53 prosent går for elbil og 23 prosent hybridbil.». Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar 2021 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2021 syar2003 skrev (32 minutter siden): Dette «Fersk undersøkelse: 40 prosent i distriktene går for diesel ved neste bilkjøp» understreker også det jeg viste til tidligere og er et faktum man ikke kan overse. Holdnigene gjenspeiles sikkert nok i enda større grad for Amerikanere som har enda større stater/distrikter og pendleravstander enn distrikts Norge. Byer derimot er motsatsen «I Oslo vil kun 5 prosent velge diesel ved neste bilkjøp, mens hele 53 prosent går for elbil og 23 prosent hybridbil.». Distriktene har også laveste utdanningsnivå, just saying.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå