magirus78 Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) Jeg har en ting som jeg har lurt på en stund angående en mistanke jeg har hatt. Det gjelder en annen eier av en leilighet her i sameiet hvor jeg er styreleder. Saken er at h*n kjøpte sin leilighet ved hjelp av kommunalt start-lån for rundt tre år siden.(Dette fant jeg ut på Seeiendom.no i grunnboken). Senere er start-lånet gjort opp, og det er nå en vanlig bank som har pant i leiligheten Det jeg imidlertid stusser på i oppi dette, er at h*n var i ett og samme forhold både før- og etter perioden med start-lån på leiligheten. De bodde sammen på en adresse i en nabokommune da h*n kjøpte leiligheten her i sameiet. Vedkommende fortsatte imidlertid å bo i perioder i nabokommunen sammen med denne personen h*n var i et forhold med så lenge det var kommunalt start-lån på leiligheten her i sameiet.. Det er dette som er kjernen i det jeg lurer på. H*n må jo ha meldt utflytting fra samboeren med adresse-endring for få dette start-lånet invilget. Man får jo ikke ta opp ett start-lån for å skaffe seg en sekundær bolig. Jeg oppfatter jo det h*n gjorde var å bruke start-lån for å urederlig skaffe seg en sekundær bolig som de på sikt skulle bruke til utleieformål. Som jeg skrev litt tidligere, gjorde de senere opp start-lånet ved hjelp av et vanlig bank-lån. Da flyttett h*n permanent tilbake til samboeren i nabokommunen. De driver nå med utleie av leiligheten. Slik jeg ser det, har de klart å skaffe seg en sekundær utleiebolig via et start-lån, som ikke burde vært invilget i det hele tatt. Et start-lån skal jo være et alternativ hvis man ikke har mulighet til å få vanlig boliglån i banken. H*n har jo tydelihvis brukt start-lånet som en midlertidig løsning fram til H*n fikk muligheten til å få invilget vanlig boliglån. Er jeg helt på gjordet her, eller kan dette stemme slik jeg legger det fram her? Endret 28. desember 2020 av magirus78 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Det følger av husbanklånforskriften § 5-1 at startlån skal bidra til at personer med boligfinansieringsproblemer kan skaffe og beholde seg en egnet bolig. Utleieboliger finansieres etter kapittel 3 i forskriften. Man kan altså ikke benytte et startlån til en utleiebolig. Et annet spørsmål er om det han har gjort kan sanksjoneres på noe vis. Lånet er gjort opp, så det kan ikke sies opp. Kommunen har ikke lidt noe tap (ei heller noen fare for tap som følge av dette), så straffebestemmelser om bedrageri er uaktuelt. De som eventuelt har lidt et tap her er konkurrerende søkere (siden kommunen bare får tildelt så og så mye midler til utlån), men hvem det er er jo ikke mulig å få greie på. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 ja lånet er jo gjort opp og eksisterer ikke lenger, så det kan jo jo ikke gjøres noe med dette nå selvsagt. Store kommuner har vel heller ikke mulighet til å følge opp alle låntagerene grundig, så noe fusk slipper nok igjennom. Jeg sendte et tips til kommunen den gang da jeg opdaget dette, men om kommunen gjorde noe med saken, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Hva med å passe sine egne saker? Hadde det ikke vært for at dette var et sameie skulle man nesten tro det var snakk om Narvestad i Tertitten borettslag. 2 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 Hehe. Jeg er bare opptatt av at folk skal følge regelverket og ikke ødelegge for andre som hadde trengt start-lånet mer en denne personen her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå