Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dagpenger mens man starter å få litt næringsinntekt?

hvada

Anbefalte innlegg

Ble permittert 100% fra min faste jobb i mars når korona traff Norge. Ett par måneder senere fikk jeg tilbake jobben, men redusert arbeidstid (annenhver helg istedenfor fulltid). Fikk innvilget dagpenger og har vært på det siden.

I oktober fikk jeg en freelance deal med ett selskap som driver med markedsføring. De krevde at jeg hadde ett ENK, noe jeg hadde opprettet i desember 2019 pga en idé jeg hadde da. Den ideen ble aldri noe av så dette ENK har vært sovende fram til jeg fikk denne avtalen.

Har hatt opplæring med dette selskapet og startet med oppdrag sånn smått. Ikke noe jeg kan leve av da det er lavsesong nå i mørketiden, men det kommer til å bli god butikk på sikt. Det er 100% sikkert.

Her er tingen. Jeg var litt kjapp med å si opp den gamle jobben. Rett og slett fordi det er ett forferdelig sted å jobbe og jeg jobbet så lite der uansett. Var ingen mulighet for høyere kontrakt og det var snakk om permitteringer igjen. Jeg jubla som en ufør storrøyker som nettopp hadde vunnet i lotto i det jeg fikk den freelance avtalen. Endelig kunne jeg komme meg vekk fra ett veldig dårlig arbeidsmiljø.

Problemet er at jeg mister dagpengene når jeg frivillig har sagt opp jobben min. Så da mister jeg ikke bare inntekten for to helger per måned, men alle dagpengene også. Oops. 

Her kommer spørsmålene:

Har lest at det er mulig å få dagpenger mens man starter opp egen virksomhet? Er det noe jeg kvalifiserer for utifra det jeg forteller her? Mot våren er dette noe jeg absolutt kan leve av, men i mellomtiden kunne jeg trengt litt drahjelp. Jeg har oppsigelsestid ut januar så da forsvinner dagpengene fom 1 februar. 

Må jo være bedre at jeg satser på dette, enn at jeg fortsetter å sitte på rumpa å motta dagpenger i en helgejobb jeg hater. Tenker NAV sånn?

Ser at jeg trenger en næringsfaglig vurdering og at virksomheten må være ny.

Virksomheten ble startet i desember 2019, så ikke ny, men var 'sovende' helt frem til jeg fikk denne freelance dealen. Bortsett fra ett fotooppdrag jeg hadde før jeg søkte om dagpenger i mars 2020. Hva vil Nav fokusere på her? Når ENK ble opprettet eller når den begynte å ta inn jevn næringsinntekt?

Næringsfaglig vurdering. Ikke noe jeg har råd til om jeg ikke vet at jeg får ny søknad om dagpenger innvilget. Ser at bedrifter tar opp mot 2000kr for dette. 

Må jeg forberede meg på knekkebrød og gulost fram til våren eller ordner dette seg?

Endret av hvada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...