peterjohn Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Hei, Vanligvis vi betaler nesten 35% skatt hvis man kjenner rund halv mil nok i år. Hva skjer med skatt hvis kona jobber ikke ? Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) Hvis du tjener 500 000 så vil du betale samme skatt uavhengig av om konen din tjener 0 eller 300 000. Noen fradrag f.eks rentefradraget vil settes 100% på deg. (Men hvis lånet står på deg fra før av så skjer dette allerede) Personfradraget som konen din skulle fått kan ikke overføres til deg. Samme med minste fradraget. dette er viktig fradrag og tapet av disse vil bety mye i skatt. Det er betydelig mindre skatt hvis du tjener 400 000 og konen 200 000 sammenlignet med at du tjener 600 000. (Jeg anslår på overslag uten å finne fram kalkulator/excel at dette er ca 25 000-30.000 mer i skatt) Endret 28. desember 2020 av HW1 Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 28. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) Hei igjen, Jeg hører at det er noe regel hvis samlet inntekt sv man og kona er mindre enn å niva per år da de kan få fradrag i skatt. Jeg er ikke sikker hva heter den, kan noen kjenner om det. Kan kona få personfradraget hvis hun ikke jobber og være hjemme. Endret 2. januar 2021 av peterjohn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå