Gå til innhold

Mesh og kabling


teke

Anbefalte innlegg

Hei,

Ettersom jeg snart skal relokalisere «hjemmekontoret» til et annet rom i huset, er jeg på jakt etter fornuftig løsning.

i dag har vi en trådløs router stående ca midt i huset (ca 14x8 meter), det nye rommet som får gleden av å være bule ligger i ene enden av huset. Her er i dag dårlig wifi. 
selvsagt vil jeg helst ha kablet nett til dette rommet, siden jeg spiller en del for mest mulig stabilitet. Men da må jeg rive opp en vegg og en del himling i underetasje for å få dette skjult. Som vil medføre mye ekstra arbeid og kostnader.

Jeg ser Elkjøp har tilbud nå på orbi netgear mesh-pakke som virker interessant. Kan man koble pc inn i ethernetport på mesh satellitt og få internet på den måten om pc ikke har trådløs nettverkskort?

Inntak for fiber kommer inn i kjeller omtrent rett under rommet som blir kontor. Det som også kunne være en løsning er at routerenheten settes der, setter en switch midt i huset som tar seg av det som er kablet og kommer ut der. Med cat6 mellom meshrouter og switch. Og setter heller da mesh satellitt i stuen i etasjen over hvor jeg har trekt kabel ifbm oppussing for noen år siden. Jeg må da bare trekke om denne til cat6 siden det er cat5e som er der nå og vil være flaskehals mtp fiber er 500/500.
 

hvis det viser seg å ikke være godt nok får jeg heller Evnt ta bryderiet med å prøve å få på plass kabel til kontoret med å rive noe himling og fintune å bore meg opp i ene innerveggen hvor kontoret blir å i beste fall klare meg med hull stort nok for fuskeboks. 

har andre erfaring med dette fra lignende scenario?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, teke said:

Hei,

Ettersom jeg snart skal relokalisere «hjemmekontoret» til et annet rom i huset, er jeg på jakt etter fornuftig løsning.

i dag har vi en trådløs router stående ca midt i huset (ca 14x8 meter), det nye rommet som får gleden av å være bule ligger i ene enden av huset. Her er i dag dårlig wifi. 
selvsagt vil jeg helst ha kablet nett til dette rommet, siden jeg spiller en del for mest mulig stabilitet. Men da må jeg rive opp en vegg og en del himling i underetasje for å få dette skjult. Som vil medføre mye ekstra arbeid og kostnader.

Personlig har jeg lagt kabel på utsiden av huset. Hvorvidt det er hensiktsmessig kommer an på huskontuksjon, plassering av rommen etc, men "bare for info" kan det i noen tilfeller også være en opsjon. I mitt tilfelle da fra fibermodemet i stua, ut på baksiden av huset, så langs en vegg og videre inn opp på loftet og derfra ned til "teknisk rom", som igjen gir forbindelse til flere andre rom (samt en kabel tilbake til stua - la opp to kabler i det strekket).

Quote

Jeg ser Elkjøp har tilbud nå på orbi netgear mesh-pakke som virker interessant. Kan man koble pc inn i ethernetport på mesh satellitt og få internet på den måten om pc ikke har trådløs nettverkskort?

Ja. Når det gjelder Orbi - og en del andre mesh-løsninger - skal man merke seg at det er modeller som også har en dedikert backhaul-radio. Hvis høy ytelse via mesh-nettet er viktig, kan dette være fordelmessig. 

Quote

Inntak for fiber kommer inn i kjeller omtrent rett under rommet som blir kontor. Det som også kunne være en løsning er at routerenheten settes der, setter en switch midt i huset som tar seg av det som er kablet og kommer ut der. Med cat6 mellom meshrouter og switch. Og setter heller da mesh satellitt i stuen i etasjen over hvor jeg har trekt kabel ifbm oppussing for noen år siden. Jeg må da bare trekke om denne til cat6 siden det er cat5e som er der nå og vil være flaskehals mtp fiber er 500/500.

Høres ut som en bedre løsning egentlig. Cat5e vil ikke være noe flaskehals for 500 Mbps. Så lenge du ikke skal over 1Gbps, ser jeg ikke noe vits i å bytte. Og selv om man senere evt. skulle opp på 2,5 eller 5 Gbps, så kan det godt hende at Cat5e-kabelen gjør jobben helt fint.

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, teke said:

Jeg ser Elkjøp har tilbud nå på orbi netgear mesh-pakke som virker interessant. Kan man koble pc inn i ethernetport på mesh satellitt og få internet på den måten om pc ikke har trådløs nettverkskort?

Generelt er svaret ja på dette. Jeg har en stasjonær PC koblet med til en av mine TP-link M9+ noder, og denne TP-link noden har trådløs forbindelse til resten av meshet, så det går fint. Eneste kommentar er at dette alltid vil være noe langsommere enn kablet forbindelse, men for denne gamle stasjonære PCen er det ikke noe problem her, for den brukes ikke til ting som krever super-forbindelse. Så hva som er akseptabelt kommer an på bruk og forventning.

Lenke til kommentar
10 hours ago, cacb said:

Generelt er svaret ja på dette. Jeg har en stasjonær PC koblet med til en av mine TP-link M9+ noder, og denne TP-link noden har trådløs forbindelse til resten av meshet, så det går fint. Eneste kommentar er at dette alltid vil være noe langsommere enn kablet forbindelse, men for denne gamle stasjonære PCen er det ikke noe problem her, for den brukes ikke til ting som krever super-forbindelse. Så hva som er akseptabelt kommer an på bruk og forventning.

Og det man også kan si, er at denne Orbi-enheten er trolig en bedre wifi-klient enn det man gjerne kan få på selve PC-en i form av usb-dongler eller PCIe-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...