RuneTh666 Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Trodde Excel var smart men jeg er tydeligvis LITT smartere på enkelte punkter. Når jeg sorterer fra minst til størst så blir sorteringen Tekst 1, Tekst 10, Tekst 11, Tekst 12, Tekst 2 .... Tekst 9. Regner med at det er en måte fikse dette på men foreløpig så har jeg satt inn tre tomme linjer under linje med Tekst 9 og flyttet Tekst 10, Tekst 11 og Tekst 12 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Denne problemstillingen er ikke unik til excel. Det blir bare slik når man skal sortere tall formatert som tekst. Du fikser det ved å legge inn nuller. "Tekst 001" f.eks 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Excel er smart, men med "shit in" blir det "shit out" der også! 😉 Alfanumerisk sortering er alfanumerisk! 😉 Bruk 2-3 sifre hvis du har mulighet til det og tallene leses løpende så lenge det er tekst involvert. 2 Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 26. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2020 trn100 skrev (1 time siden): Excel er smart, men med "shit in" blir det "shit out" der også! 😉 Alfanumerisk sortering er alfanumerisk! 😉 Bruk 2-3 sifre hvis du har mulighet til det og tallene leses løpende så lenge det er tekst involvert. Chris93 skrev (1 time siden): Denne problemstillingen er ikke unik til excel. Det blir bare slik når man skal sortere tall formatert som tekst. Du fikser det ved å legge inn nuller. "Tekst 001" f.eks Ok, da vet jeg iallefall hva jeg må gjøre. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Alternativt at du har en (skjult) kolonne med kun nummereringen og sorterer på verdiene i den kolonnen. Kolonne A2: 1 Kolonne B2: ="Tekst " & A2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå