petter15 Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Hei, Jeg har i fjor kjøpt meg en Samsung QE65Q90R, samt en Samsung HW-Q70R lydplanke noe senere. Påkoblet lydplanken har jeg en HD PVR 5720 dekoder. Lydplanken er koblet til tv'n via den medfølgende hdmi-kabelen i tvn's HDMI 3 (ARC). Jeg ønsker at lydplanken skal starte automatisk når jeg slår på tv'n, og mener jeg har sett enkelte faktisk få til den funksjonaliteten på lignende samsung modeller. For å få til denne funksjonaliteten må visst lydmodus PCM være valgt, samt en auto-power feature i lydplanken. Har kontrollert at tv er satt med lydformat PCM, og at auto-power er aktivert i lydplanke. Problemstillingen min er følgende; Når jeg starter tv'n med medfølgende fjernkontroll går den automatisk til ordinær tv-speaker, og ikke på lydplanken. Om jeg så blar meg bort til settings-menyen for tv'n og velger audio ut kilde kan jeg velge "HDMI device", og da starter lydplanken. Når jeg slår tv'n av går lyd-planken automatisk av, slik den skal gjøre. Dette må da gjøres for hver gang jeg starter tv'n på nytt. Vet at man har en annen opsjon for automatisk start av lydplanken når man kobler den til optisk, men inntil videre foretrekker jeg å bruke hdmi-kabelen. Er det noen som har noe tips til hvordan jeg får automatisk starta lydplanken for hver gang tv'n slås på, uten å måtte entre settings-menyen? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Sjekk på tv'en at "Reciever (HDMI)" er valgt under Home - Settings - Sound - "Sound Output" Lenke til kommentar
Marcuzani Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 Sjekk om du har Anynet+ aktivert på TV. Settings - General Settings - External Device Manager - Anynet+ (HDMI - CEC) Lenke til kommentar
petter15 Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 @Marcuzani og @mobile999; takk for respons: @Marcuzani; Anynet+ er aktivert på tv'n. @mobile999: Når jeg slår på tv'n min står det valgt "tv speaker" som standard. Trykker senter-knapp på fjernkontrollen en gang for å finne sound-bar, som da slår seg på automatisk. Når jeg så slår av tv'n og skal slå den på igjen er det tilbake til "tv speaker" som sound output. Det virker jo som at tv'n klarer å gi beskjed om at lydplanken skal slå seg av og på, tv'n skjønner bare ikke at den skal benytte lydplanken automatisk når den slås på..... Noen videre forslag? Lenke til kommentar
Marcuzani Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Oppdater programvaren på tv og lydplanke. Kan gjøres via SmartThings appen til Samsung. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Gå igjennom dette for feilsøking: https://www.samsung.com/no/support/tv-audio-video/how-to-use-hdmi-arc-on-samsung-smart-tv/ Forsøk bl.a. å sette forsinkelsesnivå evt. tilbakestill lydplanken (selv om den er ny). Lenke til kommentar
petter15 Skrevet 10. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2021 Jeg sjekka opp manualen for lydplanken igjen. Det står ikke noe spesifikt om power-styring over HDMI ARC, men jeg fant en power-link setting for den optiske inngangen. Det ser ut til at Power-link kun er tilgjengelig for optisk inngang. Samtidig er det en "Auto power down function" som slår av lydplanken automatisk etter 18 minutter uten signal. Denne er tilgjengelig for optisk, HDMI/WIFI/BT. Den endelige løsningen ble da å gå over til optisk lydoverføring fra tv til lydplanke. Da får jeg både power-link og auto power down 👍 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå