Salvesen. Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 FranZe skrev (3 minutter siden): Jeg blåser langt i snitt. Her finnes det en 2 roms til under 6000kr..... Så spør jeg deg; skal en ikke ha hverken mat eller klær?? En overlever liksom ikke uten mat. Strøm er også en utgift en må ha råd til? Eller skal en fyre bål inne? Å overleve er ikke å bo på to roms. Det er å ha tak over hodet. Og jo, mat havner innunder der som jeg sa, nok til å overleve. All annen luksus enn overlevelse jobber en for, det er jo poenget. En sum for å drive dank, alt en jobber kommer oppå der. I tillegg må en jo ha ett uføre tillegg for de som rett og slett ikke kan utføre arbeid. Dette er bare min mening om saken, verken mer eller mindre. 4 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Å overleve er ikke å bo på to roms. Det er å ha tak over hodet. Og jo, mat havner innunder der som jeg sa, nok til å overleve. All annen luksus enn overlevelse jobber en for, det er jo poenget. En sum for å drive dank, alt en jobber kommer oppå der. I tillegg må en jo ha ett uføre tillegg for de som rett og slett ikke kan utføre arbeid. Dette er bare min mening om saken, verken mer eller mindre. Jeg mente at en her skulle dele på 2-romsen, 2 stk. Og viser med dette at til og med det går jo ikke, når en regner med alle totale utgifter. Du legger opp til at en hverken skal ha strøm eller mulighet for å få handle seg den maten som du snakker om. En skal også gå naken til butikken når en skal handle i 20 minus... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 FranZe skrev (Akkurat nå): Jeg mente at en her skulle dele på 2-romsen, 2 stk. Og viser med dette at til og med det går jo ikke, når en regner med alle totale utgifter. Du legger opp til at en hverken skal ha strøm eller mulighet for å få handle seg den maten som du snakker om. En skal også gå naken til butikken når en skal handle i 20 minus... Nei, du viser til en over snittet dyr leilighet. Men ok, 6000. Klarer helt fint å finne noe som inkluderer strøm, om ikke blir det ca 6500 med forsvarlig forbruk. Da har en 1500-3500 igjen til mat. Så må en jo da vurdere dette. Skal jeg bo akkurat her og ha så lite til overs, eller skal jeg vurdere å flytte på meg. Så kan en jo vurdere å jobbe også, slik andre oppegående mennesker gjør.. 4 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Nei, du viser til en over snittet dyr leilighet. Men ok, 6000. Klarer helt fint å finne noe som inkluderer strøm, om ikke blir det ca 6500 med forsvarlig forbruk. Da har en 1500-3500 igjen til mat. Så må en jo da vurdere dette. Skal jeg bo akkurat her og ha så lite til overs, eller skal jeg vurdere å flytte på meg. Så kan en jo vurdere å jobbe også, slik andre oppegående mennesker gjør.. Joda, men nå har det seg slik at kanskje en ikke har så mange oppsparte midler og har kommet i en situasjon hvor en er ute etter nytt arbeid. Men når en da står der uten arbeid i den lille perioden så gir du den personen ingen mulighet. En skal ikke ha råd til å komme seg på jobb intervju, ikke ha klær, mobil. Ingenting. Må si jeg sliter litt med hvordan du har tenkt 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 (endret) Salvesen. skrev (42 minutter siden): Her er du helt ute å kjører, som nevnt er snitt <7000 kroner for 1 roms. 3 roms er rundt 11000 eller 5500 for to. Mat er rundt 3000 kroner i henhold til sifo. Så 8-10000 er absolutt innenfor. Bil er luksusvare. Borgerlønn er overlevelse. Jeg kan forsikre deg om at virkeligheten var slik, så hadde både sosialstønad, bostøtte ordningen vært helt annerledes. Ufør ordningen i Norge er grei, men jeg synes ikke sosial, ufør osv lever i luksus. Leiligheter til 7000 eller mindre, er veldig vanskelig å finne hvor som helst i Norge idag. Det går å finne, er men absolutt ikke nok til å dekke alle som ville hatt borgerlønn. Satsene stat og kommune bruker på å regne boutgifter er nok mer korrekte. Så ser jeg at noen kastet 14000 ut i diskusjonen, det er noe helt annet.... 10000 i borgerlønn, dette skal dekke medisiner, luksus som mat, husleie, strøm, klær av billigste sort. Enten er du en student som har fukt bak øra, ellers har du bodd under en stein i 20år... Den borgerlønn definisjon som Venstre hadde var langt mer enn overlevelse, og den definisjonen du bruker er ikke "overlevelse" Det er gateopptøyer, slum, kriminalitet og hjemløse og fattigdom. Endret 27. desember 2020 av Gouldfan 1 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 FranZe skrev (11 minutter siden): Joda, men nå har det seg slik at kanskje en ikke har så mange oppsparte midler og har kommet i en situasjon hvor en er ute etter nytt arbeid. Men når en da står der uten arbeid i den lille perioden så gir du den personen ingen mulighet. En skal ikke ha råd til å komme seg på jobb intervju, ikke ha klær, mobil. Ingenting. Må si jeg sliter litt med hvordan du har tenkt Jeg tenker at om en gir for mye så gidder en ikke å bidra, derfor må en gi nok til å overleve. Ønsker en ett liv uten det absolutt nødvendige for å overleve så bidrar en med arbeid. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Gouldfan skrev (13 minutter siden): Jeg kan forsikre deg om at virkeligheten var slik, så hadde både sosialstønad, bostøtte ordningen vært helt annerledes. Ufør ordningen i Norge er grei, men jeg synes ikke sosial, ufør osv lever i luksus. Leiligheter til 7000 eller mindre, er veldig vanskelig å finne hvor som helst i Norge idag. Det går å finne, er men absolutt ikke nok til å dekke alle som ville hatt borgerlønn. Satsene stat og kommune bruker på å regne boutgifter er nok mer korrekte. Så ser jeg at noen kastet 14000 ut i diskusjonen, det er noe helt annet.... 10000 i borgerlønn, dette skal dekke medisiner, luksus som mat, husleie, strøm, klær av billigste sort. Enten er du en student som har fukt bak øra, ellers har du bodd under en stein i 20år... Den borgerlønn definisjon som Venstre hadde var langt mer enn overlevelse, og den definisjonen du bruker er ikke "overlevelse" Det er gateopptøyer, slum, kriminalitet og hjemløse og fattigdom. Ufør er opp til 400 000 kroner, det vill jeg si er veldig bra! Neida, veldig vanskelig å finne. Er bare 2560 treff på bolig til leie opp til 7000 kroner. Eller ca 25% av det som leies ut. Altså, prøv nå i det minste før du spyr ut av deg. Som sagt er jeg ikke noe student. Har heller ikke levd bak en stein. Jeg klarer bare å forholde meg til virkeligheten og søker opp tall. I motsetning til deg som kun baserer seg på følelser. Slum😂 må du skjerpe deg, prøv å reis litt utenfor Norges grenser når det åpner for slikt. Så skal du få se slum. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 (endret) Jeg tror at hvis man skulle hatt en form for borgerlønn, så måtte det vært en løsning som feks sikret at alle hadde ett minstenivå av penger. Det hadde fungert fantastisk, og hadde vært billigere, men det betinger jo at folk velger å jobbe, fremfor det å motta borgerlønnen, slik at de eneste som fikk borgerlønnen var de uføretrygdede og de arbeidsløse. Feks kunne borgerlønnen da vært 300.000 i året. de som tjener under, vil få resten dekket av staten, de som absolutt ikke kan jobbe ville fått alt dekket. da ville de aller fleste hatt muligheter til å ta del i samfunnet på en ordentlig måte, og ikke bekymret seg altfor mye om det økonomiske. Så er jo problemet med en slik løsning helt åpenbar: de som er lavtlønnende eller jobber mindre enn 100% , vil jo heller velge å ikke jobbe, og vi ville sett en stor økning i folk som ble uføre, og iløpet av kort tid ville løsningen ikke fungert lenger, og minstesummen folk fikk ville gått ned. Å gi en flat borgerlønn på feks 10.000 til alle, ville ikke hjulpet noen verdens ting. Det ville økt klasseskillene, og de som da kun fikk borgerlønn ville fått store problemer med å betale sine regninger. En del uføre har jo også større økonomiske utfordringer, som tilpassede boliger, medisiner og utstyr. Jeg tror ikke vi skal rører for mye med velferdsordningen slik den står, trenger man penger, så skal man hjelpes, og vi kan hjelpe de mer dersom man luker bort folk som utnytter ordningen, eller unngår å importere folk som ikke får en sjanse til å komme seg ut av ordningen. Endret 27. desember 2020 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Ja var jo en periode for lenge siden at det ble vurdert at overskuddet av oljeutvinningen skulle betales direkte til borgerne istedenfor å settes inn i fond. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 (endret) Salvesen: Jeg forstår at du aldri noensinne har eksistert i en slik hverdag for du snakker uten noe som helst rot i virkeligheten. Det hjelper ikke om det er 5000 1-roms leiligheter på finn.no til under 8000,- hvis: - Det ikke er butikk, bussforbindelse eller togforbindelse i nærheten - Ikke har tjenestene man har behov for i nærheten som lege, tannlege, bank/post for man har jo ikke råd til bil eller førerkort. - Boligen ikke er i helsemessig god stand (det er et stort antall leiligheter på markedet som har kritikkverdige forhold) - Er nødt til å bo i omtrentlig hospitslignende områder med mange kriminelle elementer som kan gjøre livet ganske surt for deg (opplevd av min mor flere ganger) - Ikke nødvendigvis har helse til snømåking (noe som ikke automatisk kvalifiserer deg til såkalt TT kort) Og en drøss andre ting som tydeligvis du aldri har vært i nærheten å forstå noe av. I tillegg er ikke strøm, forsikring, telefonabbonement (for å ha kontakt med omverden), internett (snart eneste betalingsmulighet), mat, klær og alt annet man trenger i løpet av et år noe man klarer å dekke innenfor slike beløp du snakker om. Du sier "bias" som om det var noe negativt, men når man skal bestemme hvordan andre skal leve så kan det være greit å vite hva man snakker om i tillegg. Men mangel på erfaring ift. det man skal beslutte er jo ikke noe nytt blant byråkrater og politikere. Endret 27. desember 2020 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Salvesen. skrev (30 minutter siden): Jeg tenker at om en gir for mye så gidder en ikke å bidra, derfor må en gi nok til å overleve. Ønsker en ett liv uten det absolutt nødvendige for å overleve så bidrar en med arbeid. Intensjonen din er bra den, men det du foreslår er ikke noe som ville funket i norsk økonomi... 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Salvesen. skrev (28 minutter siden): Ufør er opp til 400 000 kroner, det vill jeg si er veldig bra! Neida, veldig vanskelig å finne. Er bare 2560 treff på bolig til leie opp til 7000 kroner. Eller ca 25% av det som leies ut. Altså, prøv nå i det minste før du spyr ut av deg. Som sagt er jeg ikke noe student. Har heller ikke levd bak en stein. Jeg klarer bare å forholde meg til virkeligheten og søker opp tall. I motsetning til deg som kun baserer seg på følelser. Slum😂 må du skjerpe deg, prøv å reis litt utenfor Norges grenser når det åpner for slikt. Så skal du få se slum. Jeg bor jo ikke i Norge. Og ja, er nettopp derfor vi ikke skal gjøre som andre land... Ca 25%?? Jeg vil se link til at 25% av alt som leies ut er under 7000kr. Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 BadCat skrev (7 timer siden): Ta fri et halvt år, så ser du at det ikke går lang tid før det blir tomme og meningsløse dager og en trang til å gjøre noe meningsfullt. Har tatt fri i halvårsperioder flere ganger. Livet er aldri bedre enn da, reise rundt vekk fra kjedelige Norge. Hadde nok ikke vært like morsomt akkurat nå grunnet covid og reiserestriksjoner men man finner alltids noe interessant å gjøre. Du overvurderer meningen med det å gå på jobb, i realiteten handler det kun om penger. 1 Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Theo343 skrev (12 minutter siden): Salvesen: Jeg forstår at du aldri noensinne har eksistert i en slik hverdag for du snakker uten noe som helst rot i virkeligheten. Det hjelper ikke om det er 5000 1-roms leiligheter på finn.no til under 8000,- hvis: - Det ikke er butikk, bussforbindelse eller togforbindelse i nærheten - Ikke har tjenestene man har behov for i nærheten som lege, tannlege, bank/post for man har jo ikke råd til bil eller førerkort. - Boligen ikke er i helsemessig god stand (det er et stort antall leiligheter på markedet som har kritikkverdige forhold) - Er nødt til å bo i omtrentlig hospitslignende områder med mange kriminelle elementer som kan gjøre livet ganske surt for deg (opplevd av min mor flere ganger) - Ikke nødvendigvis har helse til snømåking (noe som ikke automatisk kvalifiserer deg til såkalt TT kort) Og en drøss andre ting som tydeligvis du aldri har vært i nærheten å forstå noe av. I tillegg er ikke strøm, forsikring, telefonabbonement (for å ha kontakt med omverden), internett (snart eneste betalingsmulighet), mat, klær og alt annet man trenger i løpet av et år noe man klarer å dekke innenfor slike beløp du snakker om. Du sier "bias" som om det var noe negativt, men når man skal bestemme hvordan andre skal leve så kan det være greit å vite hva man snakker om i tillegg. Men mangel på erfaring ift. det man skal beslutte er jo ikke noe nytt blant byråkrater og politikere. Du får leid rom i kollektiv til 5000 rett ved butikker. Noe mer kan du ikke forvente uten å skaffe pengene på egenhånd. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Just now, Allinuse said: Du får leid rom i kollektiv til 5000 rett ved butikker. Noe mer kan du ikke forvente uten å skaffe pengene på egenhånd. Igjen helt virkelighetsfjernt dessverre. Alle fungerer ikke godt i et bokollektiv. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Allinuse skrev (4 minutter siden): Du får leid rom i kollektiv til 5000 rett ved butikker. Noe mer kan du ikke forvente uten å skaffe pengene på egenhånd. Og det er jammen bra, ja jeg vet det finnes noen slike leiekroker over REMA osv. Det finnes, men det finnes ikke 500000 slike hybler. Og sist jeg sjekket var 500000 gamle oversikt over folk på NAV uten aktiv jobb... Nå er det mye høyere pga Corona, og om noen hadde rivd bort Dagpenger og permittering nå og erstattet de med 10000kr borgerlønn... Ja da ville ikke jeg vært statsminister... Opptøyer ute like, og krav om at styret trer av for å si det pent. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 FranZe skrev (1 time siden): Joda, men nå har det seg slik at kanskje en ikke har så mange oppsparte midler og har kommet i en situasjon hvor en er ute etter nytt arbeid. Men når en da står der uten arbeid i den lille perioden så gir du den personen ingen mulighet. En skal ikke ha råd til å komme seg på jobb intervju, ikke ha klær, mobil. Ingenting. Må si jeg sliter litt med hvordan du har tenkt Er ein idiot, får ein ta konsekvenser av det. Du skriver "ute etter nytt arbeid" og "ikke ha råd til å komme seg på jobb intervju, ikke ha klær". Da er spm, kva ble alle pengene brukt på mens personen var i arbeid? Det ble ikkje kjøpt inn noe klær? Personen gjekk naken te arbeid? Om ein greier å brenne av alle penger mens ein jobber uten å spare noe som helst, så er ein idiot. Ytterst få blir sparket på dagen. Om ein greier ikkje spare noe i oppsigelsetiden, må ein ta konsekvenser av det. Evt familien til personen. Samfunnet skal ikkje stå ansvarlig. Det finst også freetex/gis bort på finn, der ein greier å finne ganske OK kle, mobil og mye annet. Eg har selv gitt bort dresser som kostet meg ganske mye (langt meir enn snittet i butikken) og var brukt kun eit par ganger. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 Theo343 skrev (13 minutter siden): Igjen helt virkelighetsfjernt dessverre. Alle fungerer ikke godt i et bokollektiv. Flytte hjem te familien. Flytte ut på landet, eg har sett billige småhus langt opp i Troms. Lever ein på andres rekning, får ein nøye seg med det ein får. Evt så får ein ta seg jobb (det er MANGE jobber på nav.no, inkl tlf selger, osv). 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 (endret) 15 minutes ago, aomt said: Flytte hjem te familien. Flytte ut på landet, eg har sett billige småhus langt opp i Troms. Lever ein på andres rekning, får ein nøye seg med det ein får. Evt så får ein ta seg jobb (det er MANGE jobber på nav.no, inkl tlf selger, osv). Snakker man for døve ører og sneversynthet så gjør man det. Jeg har forøvrig aldri tatt en krone av staten. Det finnes flere mennesker enn de dere nevner i disse eksemplene som i grunn ikke har noen grunn til å få hjelp av staten. Mange som får såkalt "livsnødvendig hjelp" får allerede mye hjelp av familien, slekt og venner for å klare seg. Dette er ren synsing. Skal ikke belaste samfunnet sier du. Vel jeg har betalt skatt i hele mitt voksne liv for at vi skal kunne ta vare på de svake og syke i samfunnet. Hvis du mener vi ikke skal gjøre det får du flytte til et land hvor man ikke har en velferdsstat. Du har mennesker som har blitt skadet for livet i arbeid, skole, hjemme, tjeneste, andre ulykker og som ikke lenger fungerer godt nok i hverdagen men likevel ikke får noen erstatning for det som skjedde og ei heller blir tilkjent rett til uførtrygd. Kjenner mennesker som har sloss i systemet i 20 år før til de til slutt fikk uførpensjon, med en helse som gjorde det nesten umulig. Disse og lignende tilfeller er det mange av. Er man 18-40 år, alene og har en nogenlunde oppegående helse kan man omtrent bo hvor som helst og gjøre hva som helst for å overleve, men det gjelder langt i fra alle. Og det er ikke de tilfellene man snakker om. Endret 27. desember 2020 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 (endret) aomt skrev (19 minutter siden): Flytte hjem te familien. Flytte ut på landet, eg har sett billige småhus langt opp i Troms. Lever ein på andres rekning, får ein nøye seg med det ein får. Evt så får ein ta seg jobb (det er MANGE jobber på nav.no, inkl tlf selger, osv). Telefonselger er ikke en jobb, det er lureri og lovlig svindel av gamlinger. For å bo på landet må du ha bil. Ikke alle som kan bo hos mamma og pappa i Troms heller. Det finnes ikke masse jobber på Finn, er krav til utdanning og erfaring. Helt forskjellig fra før. Jeg får fortsatt push oppdateringer og synes dette er rent komedie. Telefonselger og pyramidespill er ikke seriøse yrker. De fleste jobbene ellers deles ut til kjente eller byråer. Endret 27. desember 2020 av Gouldfan 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå