Gå til innhold

Høy eller lav borgerlønn?


lada1

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Statistikk er jo samme, 9-10000 for Toroms over hele landet.

Problemet med ett romms er at folk ikke bygger 1 romms, det finnes noe hybler i private hjem. Det er noe annet, og dette brukes omtrent KUN av studenter og lærlinger.

Om vi skal ha alle på 1romms så må dere bygge masse 1 romms.

Og i Norge der vi har veldig god plass,er det bare tullete å satse på 1 romms.

Kanskje ok i Hongkong det de lever som sild i tønne, men det gjør ikke vi...

 

 

 

Aldri sagt vi skal verken satse eller bygge ett roms jeg. Har sagt at det er prisen. Ja ønsker en to roms for seg selv (luksus) så må en betale ekstra for dette på bekostning av annet.

 

Ønsker en ikke dette og det ikke er ett roms, ja da får en dele med andre på tre roms osv. Jeg viser til faktiske data og kostnader, ikke fantasi. Alle hadde klart seg fint med 8-10000 i Norge. Dette dekker husrom og mat. Hvordan en fordeler pengene er opp til seg selv.

 

Jeg leier ut min leilighet til 8000. To soverom, stue/kjøkken. 64kvm.. Det er luksus! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Og i Norge der vi har veldig god plass,er det bare tullete å satse på 1 romms.

Det bygges masse nye leiligheter i nærheten av der jeg bor. Alle er nye og dermed dyre, så ikke noe for studenter eller fattige. Men hvis det fører til at prisen går ned på de loslitte er det "ok".

Jeg synes generelt at nye leiligheter som bygges nå er for små, ligner på luksus-krypinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Aldri sagt vi skal verken satse eller bygge ett roms jeg. Har sagt at det er prisen. Ja ønsker en to roms for seg selv (luksus) så må en betale ekstra for dette på bekostning av annet.

 

Ønsker en ikke dette og det ikke er ett roms, ja da får en dele med andre på tre roms osv. Jeg viser til faktiske data og kostnader, ikke fantasi. Alle hadde klart seg fint med 8-10000 i Norge. Dette dekker husrom og mat. Hvordan en fordeler pengene er opp til seg selv.

 

Jeg leier ut min leilighet til 8000. To soverom, stue/kjøkken. 64kvm.. Det er luksus! 

Nei det er feil, og siden det også er veldig feil. Så gidder jeg ikke diskutere mer.

Det må være realistisk, og de satsene du bruker er langt unna hva staten bruker.

Dette er Statens tall, og det inkluderer ikke bolig.

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

Altså om du har gjeld så har du fortsatt rett til dette for livsopphold og bosted.

Så de kan ikke trekke utover dette, Kommunene ligger på samme nivå. Dvs behovsprøvd sosialhjelp og bostøtte.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Nei det er feil, og siden det også er veldig feil. Så gidder jeg ikke diskutere mer.

Det må være realistisk, og de satsene du bruker er langt unna hva staten bruker.

Hva er feil? Statistikken? I så tilfelle må du nesten bevise hva som er feil.

 

Eller at jeg leier ut leiligheten min for denne summen? Kan såklart støttes opp med finnanonse og anonymisert leiekontrakt. 

 

Mye av statens satser som er feil, som diett satser feks. De er jo bare latterlige fingrene i været satser. Alltid digg å reise til asia å dra inn tusenlapper i ukene på diett og bruke tikroninger på mat..

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Statistikk er jo samme, 9-10000 for Toroms over hele landet.

Problemet med ett romms er at folk ikke bygger 1 romms, det finnes noe hybler i private hjem. Det er noe annet, og dette brukes omtrent KUN av studenter og lærlinger.

2 roms er for minimum 2 personer. Så det betyr en kostnad på 4500 - 5000 per person.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hva er feil? Statistikken? I så tilfelle må du nesten bevise hva som er feil.

 

Eller at jeg leier ut leiligheten min for denne summen? Kan såklart støttes opp med finnanonse og anonymisert leiekontrakt. 

 

Mye av statens satser som er feil, som diett satser feks. De er jo bare latterlige fingrene i været satser. Alltid digg å reise til asia å dra inn tusenlapper i ukene på diett og bruke tikroninger på mat..

Satsene til staten er seriøse.. du kan heller ikke løpe til Asia på behovsprøvd sosialhjelp..

Dette er hva det koster å leve i Norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Satsene til staten er seriøse.. du kan heller ikke løpe til Asia på behovsprøvd sosialhjelp..

Dette er hva det koster å leve i Norge..

Ok, så da mener du snittprisene er feil. Hva er begrunnelsene for dette? Hva har sosial hjelp med dette å gjøre, diskurerer vi ikke en borgerlønn? 

Det koster i snitt fra 6600 å ha tak over seg i Norge. I 2016 var det registrert ca 4000 hjemløse i Norge. På finn er det ca 10000 boliger til leie og 13000 til salgs. Det er mer enn nok plass til alle pr i dag..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ok, så da mener du snittprisene er feil. Hva er begrunnelsene for dette? Hva har sosial hjelp med dette å gjøre, diskurerer vi ikke en borgerlønn? 

Det koster i snitt fra 6600 å ha tak over seg i Norge. I 2016 var det registrert ca 4000 hjemløse i Norge. På finn er det ca 10000 boliger til leie og 13000 til salgs. Det er mer enn nok plass til alle pr i dag..

????

Hvor har du tall for at en leilighet koster snittet 6600? Jeg tror det er hva hybelen kostet når jeg studerte, delte denne med en annen student på 90 tallet..

Om snittet var 6600 for en lett tilgjengelig 1 eller 2 romms så hadde jeg vært enig med deg om 10000 ferdig snakka.

Men det er fantasi og ikke virkeligheten.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

2 roms er for minimum 2 personer. Så det betyr en kostnad på 4500 - 5000 per person.

Definisjonen for toroms er vell 1 soverom og 1 oppholdsrom/stue. Dog er det jo ingenting i veien for at en person bruker oppholdsrom som soverom om en ønsker å redusere kostnadene sine, tenker jeg. Og så lenge det er innenfor lover ang soverom såklart. Man kan jo også dele soverom. Mange løsnigner.

 

Finner det utrolig at folk forventer at en borgerlønn skulle ha dekket egne boliger til alle, samt mat og annen luksus i hverdagen. Virker nesten som om noen forventer eneboliger til enhver! Passe søkt.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

????

Hvor har du tall for at en leilighet koster snittet 6600? Jeg tror det er hva hybelen kostet når jeg studerte, delte denne med en annen student på 90 tallet..

Undersøkelsen jeg har lenket til tidligere, ett roms koster i snitt 6600 kroner i Norge. For 2020. 

 

Er så sinnsykt lite interessant å høre om enkelt tilfeller fra 90 tallet..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Er sykt lite interessant å snakke om 1 romms som ikke eksisterer. Dette er studentboliger.

Finnes masse 1 roms leiligheter både til salgs å leie, det er fakta og kan lett verifiseres ved ett enkelt finn søk. I tillegg kan en dele på 3 roms osv som nevnt tidligere. Flust av muligheter for de som ønsker å bruke lite på tak over hodet, på samme måte som det er flust av muligheter for de som ønsker å bruke mye.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Finnes masse 1 roms leiligheter både til salgs å leie, det er fakta og kan lett verifiseres ved ett enkelt finn søk. I tillegg kan en dele på 3 roms osv som nevnt tidligere. Flust av muligheter for de som ønsker å bruke lite på tak over hodet, på samme måte som det er flust av muligheter for de som ønsker å bruke mye.

Ok da sjekker du tall. Da regner du antall idag på sosialhjelp og Dagpenger,uføre og pensjonister også regner du ut om det finnes 1 romms til alle disse på Finn.no, sikkert enkelt nå i Corona.

Det var Ironi..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Ok da sjekker du tall. Da regner du antall idag på sosialhjelp og Dagpenger,uføre og pensjonister også regner du ut om det finnes 1 romms til alle disse, sikkert enkelt nå i Corona.

Det var Ironi..

Har aldri sagt det finnes ett roms til alle disse jeg. Men jo kan finne noen tall. I 2007 var det ca 100 000 registrerte boliger som ett roms. Sannsynligvis mye flere i dag da det er flust av de i Oslo osv. 

Kan nok finne ferskere tall i fra ssb, men google tok meg til en undersøkelse fra 2007. 

 

Skjønner ikke hvorfor du drar inn uføre, jeg har tidligere sagt at de såklart må ha tillegg til borgerlønn pga de ikke har samme arbeidskapasitet som resten.

 

Forøvrig er jeg ikke for borgerlønn, men er sterkt i mot de som ønsker i bøtter å spann uten å bidra.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gouldfan said:

Tull. Toroms er ikke for minimum to personer.

Du har derimot noe som kalles enmannsbolig, men den kan fint ha to rom.

Glemte helt at i Norge så inkluderer man stuen i 2 roms.

Men nå er da fint mulig å få et 2 soveroms leilighet for 10000 utenfor Oslo, så da blir det fortsatt 5000 per person.

Lenke til kommentar

Et annet problem med 1 romms er at private ikke bygger slike bygninger. Ingen som vil bygge en blokk til folk på borgerlønn feks.

Kommunale bygger slike boliger, han kameraten min som er ufør bor i en sånn. Det er 1 romms med delt stue og kjøkken, skyvedør til lite soverom med skap. 9600kr i mnd eksklusive strøm og internett.

Ikke i Oslo, på utkanten av Fredrikstad..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Et annet problem med 1 romms er at private ikke bygger slike bygninger. Ingen som vil bygge en blokk til folk på borgerlønn feks.

Kommunale bygger slike boliger, han kameraten min som er ufør bor i en sånn. Det er 1 romms med delt stue og kjøkken. 9600kr i mnd eksklusive strøm og internett.

Ehm jo? Det er jo gigantiske blokker i Oslo området feks fult av ettroms leiligheter på noen skarve kvadratmeter. Som ett eksempel. 

Som nevnt over var det rundt 100000 slike i 2007.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ehm jo? Det er jo gigantiske blokker i Oslo området feks fult av ettroms leiligheter på noen skarve kvadratmeter. Som ett eksempel. 

Som nevnt over var det rundt 100000 slike i 2007.

Pris??

Ja klart i Oslo ja, men Oslo er folk desperate etter å bo nær jobb og sentralt.

Andre steder er det kun kommune som bygger slike typiske trygde og omsorgsboliger.

Ja de får vel private til å bygge det, men det er kommunene som tar initiativ.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...