Gjest 27b86...84b Skrevet 25. desember 2020 Del Skrevet 25. desember 2020 Trenger råd tips angående smarteste fremgangsmåte ved kjøp av ny leilighet. Jeg og min kjæreste er snart ferdig med studiene. Jeg har fått meg jobb, og vi ser på mulighetene til å kjøpe egen leilighet, som forøvrig ikke ferdigstilles før 2022/2023. Problemet akkurat nå er at kjæresten min eier egen leilighet i Oslo, hvor hennes egenkapital er "låst". Vi pratet med banken, og denne egenkapitalen er ikke til å regne med på dette tidspunktet. Derfor har jeg fått foreldrene mine med på å stille som medlånstakere mtp. finansieringsbevis. Vi ville ikke vært nødt til å betale noe før overtakelse i 22/23, men kjæresten min står med store deler av den endelige egenkapitalen etter salg av leiligheten hun eier i dag. Når dagen for overtakelse kommer, regner vi med at foreldre er "ute av bildet" i økonomidelen. Hva er da smarteste måten å gjøre dette på, slik at vi kan kjøpe leiligheten nå, men at det vil være meg og min kjæreste som tar opp lån sammen og eier leiligheten, selv om finansieringsbeviset er utstedt til meg og mine foreldre? Mulig vi tenker for avansert her nå, men setter pris på tanker rundt dette:) Anonymous poster hash: 27b86...84b Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 25. desember 2020 Del Skrevet 25. desember 2020 (endret) Jeg antar dere er ganske unge, og dere har så vidt beveget dere ut i etableringsfasen i livet. Da mener jeg det er ganske dristig å signere en kjøpskontrakt på et boligprosjekt som ikke er ferdigstilt før om 2-3 år. Dere hopper i tillegg over mange steg på veien, og "haster frem" - med snarveier som gjør ting mer komplisert. Dette kan bli en dyr lærepenge å ta med seg inn til voksenlivet. Du er kanskje overbevist selv om at dere fremdele er sammen om 2-3 år. Men fakta er at mange unge skiller lag tidlig i etableringsfasen - så må du også tenke konsekvensen av dette dersom forholdet skulle ryke før overtakelse. I tillegg har heller ikke kjæresten din fått seg jobb ennå - leiligheten er heller ikke solgt, og dere vet ikke hvor mye overskudd dere potensielt vil få... (nå er dette Oslo, og der er markedet brennhett for tiden... men allikevel - selg ikke skinnet før bjørnen er skutt). Det kommer garantert mer spennende og innbyderne boligprosjekter i årene som kommer. 2-3 år er lenge å vente. Skal du bo i leiligheten til kjæresten i disse årene? Skal dere leie? Å kjøpe helt ny bolig kan være dyrt, og det medfølger ofte ekstrautgifter som man ikke tar høyde for der og da. Her syns jeg det er mye som "skurrer". Allikevel; om jeg skal komme med et råd. Forsøkt å stå alene som kjøper sammen med foreldrene dine. Så for kjæresten din heller kjøpe seg inn når den tid kommer i 22/23. Så kan eventuelt hun kjøpe seg inn til da. Det beste ville uansett vært å snakke med en bankrådgiver som i et helhetsbilde kan anbefale den beste løsningen for dere. Endret 25. desember 2020 av Kris85 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. desember 2020 Del Skrevet 25. desember 2020 Det er et enkelt regnestykke. Siden ho vil ha mesteparten av egenkapitalen, vil mesteparten av lånet stå på ho. Men da skal også mesteparten av verdien av boligen være hennes. Dere betaler inn på lånet så mye som dere blir enige om hver for dere, som normalt. Men over lang tid, så vil den prosentandelen du betaler inn, gradvis tilfalle deg. Enkelt forklart: Ho eier 100% av boligen når dere flytter inn, siden ho er den som har alt lånet. Over ti år, har du betalt på lånet tilsvarende 20% av boligen. Da eier du 20% av boligen. Man kan tenke at ho tar en risiko med å sitte på hele gjelden. Men da får ho også med seg all eventuell verdiøkning. Dette er investering og finans, og det er risiko involvert. Bruker man sunn fornuft, så kommer man langt. Kanskje det sikreste er om dere venter 3-5 år, du bor hos foreldrene, besøker ho av og til, og gjør det på en litt tryggere måte? Boliger bygges og selges hele tiden. Om 3-5 år vil det garantert dukke opp nye boliger. Du kan også gjøre det slik at du hjelper ho med å betale boliglånet hennes, for å betale minst mulig gjeld hele tiden. Gjeld er jo renter og penger ut av vinduet. Men da lager dere en avtale om at hvis det blir brudd mellom dere, så skal du ha utbetalt hele den summen du har betalt inn. Igjen, hele summen, fordi ho er den som velger å ha risikoen ved å eie boligen .. så ho får eventuell verdiøkning eller prisfall. Du behøver ikke være involvert i den prosessen (potensiell konfliktkompliserende faktor). Kun hjelpe til med å holde gjelda nede så mye som mulig, så lenge det er i dere begges felles interesse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå