Gå til innhold

Er LCD dårlige spilleskjermer?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De om de jukser skal ikke jeg avgjøre, Når en skjerm produsent måler CRT skjermene sin måler de ikke bilde, men de måler hele glassflata. Mens når de kommer til LCD skjermene sine har de ikke noen svart kant rundt de kan måle med, så da blir det sånn....

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at en 19' LCD har like stort bilde som en 21' LCD. Det jeg sier er at du får ca like stort bilde på en 19' LCD som en 21' CRT

Tommer er tommer og det har ingenting med LCD eller CRT og gjøre i prinsipp. Dermed kan ikke 19 være 21. 19 cm er ikke 21 cm.

Det er en kjent sak at CRT skjermer har ett visst tap av synlig bildeflate da noe faller vekk under "rammen" rundt skjermen. F.eks 19" er en antydning på hvor stort bilde selve bilderøret kan vise, men noe faller vekk. Hvor mye avhenger av hvor mye ramme som ligger over den flaten bilderøret har til disposisjon. Dette er grunnen til at det i mange skjermers produktinformasjon står 19" skjerm, 18" synlig bildeflate. Vanligvis vil f.eks en 19" ha 18" synlig bildeflate.

På LCD skjermer brukes ikke bilderør, men en helt annen teknologi, og en 19" LCD ER faktisk 19" synlig bildeflate. Derfor er det ikke mye forskjell mellom en 21" CRT og en 19" LCD (kanskje bare 1").

Lenke til kommentar
vel Chris88 jeg har faktisk testet en 19" til 19000 kroner over en lengere periode og jeg kan ikke si jeg ble veldig imponert. Kjøp en CRT til samme prisen og du vil få et monster som ingen LCD kan måle seg med.

Egentlig litt enig der, LCD har nok en liten bit igjen før de er på høyde med CRT

Lenke til kommentar

Jeg har en 17 tommers Apple Studio Display som er Digital. Og jeg synes den er meget raskt i FPS spill, som UT2003, CS osv. Jeg har nemlig lest en eller annen plass der det står at LCD skjemen min har 40ms i responstid, men det tror jeg ikke stemmer overhode, siden det går ganske fint å spille CS, UT2003 osv. Men jeg har ikke sett en skikkelig god CRT skjem sammen med min skjerm, så jeg kan ikke si med sikkerhet at skjermen min er så rask i FPS spill som en skikkelig god CRT skjerm.

:w00t: Hilsen Tom-Helge :w00t:

Lenke til kommentar
Så CRT produsenter jukser med målingen, men LCD produsenter gjør det ikke? Dette høres helt dumt ut for å være ærlig.

SOm andre sier her så er det faktisk slik :) - på CRT så målte man diagonalen på hele CRT'en, men man kan aldri bruke hele denne (rammen tar plass, og i kantene blir det forvrengning etc... )- derfor får du (fikk?) f.eks 17" CRT skjermer som hadde alt fra 15.4 til 16.5 " billedflate - i "CRT-tiden" fikk du stort sett aldri det du betalte for :no:

En 17LCD er faktisk 17" LCD, en 18" CRT er 17" synlig og en 19" CRT er 18" CRT, en 20" CRT var som oftest også 18" synlig, derfor ble 19" så populære når de kom, de var like store til mye bedre pris. (men 20" var som oftest høyere specet i begynnelsen, men de forsvant og stort sett alle gikk over til å produsere 19")

Når det gjelder 21" CRT er det litt variasjon mellom produsenter og modeller, men de fleste 21" ligger på i underkant av 20" synlig, altså veldig liten forskjell til en 19" LCD.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at en 19' LCD har like stort bilde som en 21' LCD. Det jeg sier er at du får ca like stort bilde på en 19' LCD som en 21' CRT

Tommer er tommer og det har ingenting med LCD eller CRT og gjøre i prinsipp. Dermed kan ikke 19 være 21. 19 cm er ikke 21 cm.

Hva med å ikke komme med så bastante påstander om ting du ikke har greie på?

Lenke til kommentar
Så CRT produsenter jukser med målingen, men LCD produsenter gjør det ikke? Dette høres helt dumt ut for å være ærlig.

Mål en hvilken som helst CRT-skjerm og du vil se at den synlige bildeflaten ikke stemmer med den oppgitte skjermstørrelsen.

På LCD derimot stemmer det ganske bra. Derfor oppfattes en 17" LCD ofte som større enn en 17" CRT.

Dette har ikke noe med uærlighet å gjøre for CRT-produsenter, men er sånn fordi man siden tidenes morgen målte størrelsen på selve bilderøret og ikke den fysisk synlige delen av skjermen.

Lenke til kommentar
Nei LCD er fortsatt en altfor dyr og umoden teknologi. Til kontorbruk så egner de seg ypperlig, men til spill så blir det bare stusselig. Prisen gjør at folk flest må nøye seg med 17-19” skjermer og det gir ingen god opplevelse . Før 20-21” LCD skjermer kommer seg ned til 7000-8000 kroner, så kommer jeg ikke til å kjøpe.

21” CRT skjermen min skrudde seg av for siste gang for noen dager siden , men aldri i verden om jeg kommer til å bytte den ut med en stusselig 17 eller 19” LCD skjerm. Lenge leve CRT (og plasma)

:devil:

Den dagen du kjøper deg en plasma 21" skal jeg le meg i hjel, den kommer til å suge k**.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...