peterjohn Skrevet 24. desember 2020 Del Skrevet 24. desember 2020 (endret) Hei, Jeg bor i selveier ledighet som er i sameie med 12 medlemmer. Jeg lurer på hva er reglene som gjelder om å bygg opp en små 2m × 2m x 2m bod på terrassen i bak siden av leiligheten ? Kan jeg bygge opp uten å spøre sameie ? Endret 24. desember 2020 av peterjohn Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 24. desember 2020 Del Skrevet 24. desember 2020 peterjohn skrev (15 minutter siden): Hei, Jeg bor i selveier ledighet som er i sameie med 12 medlemmer. Jeg lurer på hva er reglene som gjelder om å bygg opp en små 2m × 2m x 2m bod på terrassen i bak siden av leiligheten ? Kan jeg bygge opp uten å spøre sameie ? Jeg tipper reglene som gjelder for dette står i sameiets vedtekter. Hva vi tenker er egentlig ganske uvesentlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. desember 2020 Del Skrevet 25. desember 2020 Kva ervdet du er sjølveigar av, og kva er du medeigar i sameiget av? Er dette din terrasse som du er den einaste eigaren av? Vil boda berøre felleseiget? Er du eigar av fasaden også eller er alle ytre flater ein del av sameiget. Kva seier vedtektene? Ettersom dette ikkje er ei frittståande bod så kan det til om med være søknadspliktig til kommunen som byggesak. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 25. desember 2020 Del Skrevet 25. desember 2020 Hvis du skal bygge PÅ eksisterende fasade er det vel enorme forskjeller fra distrikt til distrikt. For sikkerhets skyld ville jeg sendt en mail til kommunen for å spørre om de vil definere endringen til en "vesentlig" endring av fasaden. (Det trenger ikke være teknisk). Hvis det er typ "hus i rekke" eller lignende er det alltid en fare for at en eller annen hestkuk vil påstå at en forholdsvis liten endring vil skade helhetsinntrykket av bygget. Såvidt jeg vet er dette veldig skjønnsmessig og urettferdig mange steder. Bygger man frittstående tror jeg det skal mer til for å stoppe deg. I tillegg bør du selvfølgelig lese vedtektene som de foregående har tipset om. Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 28. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2020 Det er en tomt omrade og har terrase som er 60 kvm i bak siden av ligeheten. Ligeheten som ligger i høyre og venstre, de også har eget terrase med vegg. Det menner at terrasen min er ikke deler med de andre men vi er i same sameiet som er styr med tre personer. Må jeg spøre kommunen eller sameier for å bygge en bod ? eller kan jeg bygge opp en små bod som er ikke fast til gulvet og kan bevege til andre plass. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Hvis boden er flyttbar, så vil det være en sak for sameiet/velforeningen. Hvis det er snakk om permanent tilbygg på fasaden, så må det søkes om i kommunen (fasadeendring) og i sameiet/velforening. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå