Gå til innhold

Kabel til forsterker

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er vel ikke direkte relatert til pc akkuratt, men jeg trenger svar.

Jeg lurte på hva slags lyd kabel jeg trenger for å koble tv'n til forsterker.

Dvs, når jeg ser på tv så vil jeg bruke høyttalerene mine som lydgivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil anbefale deg å legge noen lapper i disse kablene, da mange "lakrislisse-kabler" er mildt sagt dårlige!

Vel...

Nå er ikke lyd fra vanlig TV noe spesielt å skryte av da, bilde og lyd kommer inn til TV'en via en enkelt coaxial-kabel.

Vil ikke anbefale en "god" kabel mellom TV og anlegg med mindre du bruker en god parabol-tuner (og da anbefales lyd direkte fra tuneren).

Et sett helt vanlig rød-hvit kabler funker fett. Hvis du ikke har audio-utgang på tv'en din kan du kjøpe en Scart-overgang (pass på å få en output-overgang, og ikke en input-overgang). Det finnes forøvrig scart-overganger som støtter både input og output, man velger med en liten bryter.

Lenke til kommentar
Du trenger en (stereo) RCA signakabel (hvis TV-en din har utgang for lyd). Jeg vil anbefale deg å legge noen lapper i disse kablene, da mange "lakrislisse-kabler" er mildt sagt dårlige!

Jeg er nok ikke helt enig med deg der. Når bildet har såpass bra kvalitet som det har, er det også naturlig å tenke seg at lyden også har bra kvalitet. Bildet har en båndbredde på 5 MHz, og dette er mye mer enn hva som kreves for lyd. Det er også naturlig å tenke seg at lederegenskapene i form av printbaner inne i TV'en også har samme kvalitet både for bilde og lyd. Det neste steget er da signalkabler ut fra TV til forsterker, og jeg mener derfor at det er viktig at dette ikke blir det svakeste leddet (hvis man har en OK TV selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...