Gå til innhold

Finn.no - Hvorfor lurer alle kjøpere på om varen er solgt?


Kfinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thunderhead skrev (6 minutter siden):

Det jeg lurer på er alle de som absolutt ikke kan/vil sende når det er i perfekt verdi og pakkestørrelse for posten!?

Kan hende at de ikke gidder merarbeidet med å sende pakken, kan hende det er mindre ting å pirke på med varen, kan hende at du ikke vet hva det vil koste å frakte varen, kan hende at du ikke forstår at sender ikke får pakken under maksmålene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Får ofte forespørsler fra i hovedsak unge folk om å sende noe til en angitt lav pris, det de ikke ofte ikke forstår er at selger må beskytte det han sender i posten så varen ikke kommer fram som skadet, noe kjøper antageligvis vil klage på da.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar

Jeg starter også gjerne med "Har du X enda, eller er den solgt?"

Utrolig mange som ikke merker annonsen som solgt, så det er greit å starte slik.

Så har jeg vært borti en der jeg spurte om baklyktene som skulle selges var hele og pene.
"Ja, ellers hadde jeg vel fa*n ikke lagt de ut for salg.."
Jeg svarte aldri denne selgeren igjen og lyktene ligger fortsatt ute til salgs et år seinere. 🤣

Jeg vet ingenting om deg som selger.
For meg så kan jo du være scammer eller komplett idiot frem til det motsatte er bevist.
Da må du tåle noen "dumme" spørsmål for at jeg skal få et bilde av deg og varen som skal selges.

 

Lenke til kommentar

Synes at folk skulle hatt litt mer ydmykhet når de spør folk om å sende varer, noen må tross alt bruke tiden sin på å pakke ned,veie/måle, ta ut kontanter(posten tar ikke kredittkort) og gå til posten med pakken for en vilt fremmed, tipper de aller fleste sier nei til det men mindre det er små ting man selger.

Hadde ei skrulle som tok kontakt med meg for noen måneder siden, jeg hadde en mindre vare jeg solgte for 40 kroner, hun sa at hun ville ha den for 10 kroner pluss frakt, jeg spurte henne retorisk om hun ville gått til posten for en fremmed for 10 kroner, fikk ikke noe svar tilbake.

Endret av unicorndeath
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig har jeg faktisk begynt å foretrekke å sende varer, selvfølgelig mot forhåndsbetalling. Alternative er typisk å sette av halve dagen for å vente på en kjøper som muligens dukker opp. Å selge noe til under 1000 kr på finn tar jeg meg sjeldent bryet med. Da kan jeg i stedet jobbe ett par timer overtid på jobben. Begynner man å regne på det tar typisk et salg på finn gjerne én time eller to totalt sett. Forutsatt at kjøper faktisk møter opp som avtalt. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, unicorndeath said:

Kan hende at de ikke gidder merarbeidet med å sende pakken, kan hende det er mindre ting å pirke på med varen, kan hende at du ikke vet hva det vil koste å frakte varen, kan hende at du ikke forstår at sender ikke får pakken under maksmålene.

Kanskje på tide å utvide horisonten sin litt da? Posten har strømlinjeformet fraktprisene mye for noen år siden, så hvis man har sendt et par pakker husker man hvor mye det er, det samme med størrelse (eller det tar et fåtall tastetrykk å finne det på deres nettsider). Tidligere tok ikke Posten kredittkort, men de par siste årene har de det på de stedene jeg frekventerer.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (8 minutter siden):

Kanskje på tide å utvide horisonten sin litt da? Posten har strømlinjeformet fraktprisene mye for noen år siden, så hvis man har sendt et par pakker husker man hvor mye det er, det samme med størrelse (eller det tar et fåtall tastetrykk å finne det på deres nettsider). Tidligere tok ikke Posten kredittkort, men de par siste årene har de det på de stedene jeg frekventerer.

Nå er det ikke alle pakker som er like stor så å "strømlinjeforme" noe som du sier er ikke oppnåelig, med mindre alt du selger har samme størrelse, og sender du som digital post så bør målene være innafor, eller så blir du fakturert med 170 kr minimum i gebyr, sender alle pakker via postkontoret om jeg er i tvil, for det de godkjenner der kan de ikke gå tilbake på, posten er streng på målene.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar

Når det er sagt så er det 2 typer på finn når det kommer til frakt

De dumme som selv har gjort seg opp en formening hva det vil koste å sende en vare, har gjerne sett seg blind på den billigste fraktmåten, som forresten ikke er mulig å få pga vekt og mål, de fleste av de har aldri sendt en eneste pakke selv.

De som faktisk vil kjøpe en vare og som vet at det koster penger å få den sendt på en skikkelig måte, da er det aldri ett problem, har sendt ett drøss av pakker som Norgespakke, har null problem med å sette av tid til de som er seriøs.

Endret av unicorndeath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, unicorndeath said:

Nå er det ikke alle pakker som er like stor så å "strømlinjeforme" noe som du sier er ikke oppnåelig, med mindre alt du selger har samme størrelse, og sender du som digital post så bør målene være innafor, eller så blir du fakturert med 170 kr minimum i gebyr, sender alle pakker via postkontoret om jeg er i tvil, for det de godkjenner der kan de ikke gå tilbake på, posten er streng på målene.

Tror kanskje du misforstår hva jeg mente sett sammen med mitt første innlegg som du quotet. Det jeg forsøker å si med strømlinjeformet er at alt under 10 kg og innenfor 60x60x120cm koster 149,-, alt mellom 10 og 25 kg og innenfor 60x60x120cm koster 268,-. Så fremt man lager adresselapp på nettet og skriver ut og limer på pakken selv, på posten koster dette litt mer. Ikke akkurat kompliserte tall å huske, før var det mere oppdelt i flere vektklasser og inndelt i mange postnummerområder, slik er det ikke lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med å sende, er jo helt åpenbart det enkleste alternativet.

For det første slipper man å vente på folk, som kommer for sent, eller noen ganger aldri.
For det andre slipper man å ha folk hjemme hos seg, eller treffe ukjente, nå midt i en pandemi.
For det tredje kan man enkelt pakke sakene i ro og fred, å ta de med på Posten når det passer.
For det fjerde er fraktprisene så enkle, at de aller fleste klarer å få til dette.
For det femte, har man en skriver, så trenger man knapt å gjøre noe på Posten, annet å legge pakken på disken.

Norgespakke med sporing og forsikring koster 149,- dersom man bestiller på nett.
Dette er opp til 10 kilo, og størrelse rundt en komfyr, som dekker det aller meste.

Skal man sende større ting, så er det 268,- for opp til 25 kilo, og 381,- opp til 35 kilo.
Skal man sende større enn det, så må man kontakte speditører for pristilbud, å ting blir straks mer komplisert.
Den vanlige Norgepakken til 149,- vil fungere i 99% av tilfellene.

Dersom man ikke ønsker sporing og forsikring, så kan ting sendes som brev.
Da har plutselig Posten et fantastisk komplisert system, hvor man må måle nøyaktig vekt, tykkelse osv.
Er ting under 2cm, eller mellom 2 og 7cm, eller over 7cm .... veier det 50 gram, 200 gram ... 

Alt i alt, med mindre det man selger er veldig billig og veldig lite, så lønner det seg med Norgespakke.
Dersom frakt uansett kommer opp i rundt hundrelappen, noe det alltid gjør dersom pakken er tykkere enn 7cm, så lønner det seg å legge til 50-60 kroner, å sende som Norgespakke.

Jeg selger ganske mye på Finn, å sending er eneste alternativ hos meg, jeg er ikke interessert i å bruke tid på å møte noen, eller ha ukjente på besøk hjemme.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/24/2020 at 12:16 AM, vidor said:

Folk er som regel interessert akkurat når de spør, men ting kan endre seg mye om du ikke er kjapp å svare. Noen er ikke engang interessert i kjøpe noe når de spør, merkelig nok. Gode selgere og kjøpere får alltid god karakter i tillegg til en sannferdig beskrivelse av transaksjonen, så det kan lønne seg å sjekke slikt. Betaler kun med Vipps, og bruker kun selgere som har verifisert seg og har gode karakterer, men dette er jo kjøpsperspektivet. Litt verre når man er selger og en må forholde seg til det som kommer av forespørsler.

Ser en del ikke bruker hele navnet sitt, ikke oppgir addresse og kun oppgir mobilnummer over melding når kunden trenger det. Da må du forholde deg til dem via meldinger, slik at det er enklere sile vekk useriøse.

Bruker selv ikke navn og velger at de aktivt må engasjere seg i å sende meg førstemelding. Gidder ikke å være telefonvakt rett og slett. Dessuten så er det enklere å styre når man evt. kan møtes i eller utenfor hjemmet med transaksjon. Har til nå kun fått karakter 10. Er viktig å gi svar, samt ha en aktiv dialog rundt kjøps-/salgstidspunkt og er du en grei selger så holder du kjøper oppdatert om evt. sporingsnummer og alskens som kan gi deg full score.

Lenke til kommentar
On 12/24/2020 at 3:16 AM, Tåkefyrste said:

Enig. Jeg kommer ikke til å gjøre noe stor sak om vi har en avtale og noen ombestemmer seg, men om de sier at de skal hente noe også hører jeg aldri mer da blir jeg irritert.

Om de har folkeskikk nok til å si "beklager, jeg ombestemte meg" så er det 100 ganger bedre.

Opplevde en som prutet. Siden han var først og jeg har litt respekt så gadd jeg å gi han avslag. Varens utropspris kr 90, han prutet til kr 60. Han kunne ikke hente umiddelbart heller. Så måtte vente til helg. Heller ikke det er noe problem for meg, bare de dukker opp og gir tydelig beskjed om når de kan komme.

Siden det var en del dager i mellom så tenkte jeg at jeg oppgir ikke noe mobilnummer nå. Men, at han kunne sende melding enten dagen i forvei eller tidlig samme dag som han kunne tenke seg å hente. Er en del hjemme i helgene uansett jeg. Så kom dagen, hørte ikke en skjit.

Skrev en melding, og han var pålogget og besvarte raskt, at jeg kunne la det gå til neste mann i køen.

Neste mann kom. En samler av gamle PC-deler. Slengte med noe ekstra som jeg ikke hadde bruk for selv. Og han betalte kr 250. Endte greit, men kjipt å ikke vite hva som skal skje med handelen over så lang tid.

Jeg tror folk lykkes best om de er klar der og da, helst samme kveld. Man lærer så lenge man er Finn-selger eller Finn-kunde. Er det noe som står i veien i heimen, så tenker jeg at det er greiere å være smidig. Er det noe jeg vet at har verdi og interesse, så kan jeg være mer gjerrig på å endre på pris om jeg har bestemt meg. Ingen vare eller kundegruppe er lik.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 12/24/2020 at 8:33 PM, Argur said:

Jeg skulle gi bort en 90-talls støvsuger i sommer, tok bilder å skrev at den er fullt brukbar etc 

Under et minutt etter annonsen var lagt ut, ringte det et menneske som nesten virket desperat etter å få tak i støvsugeren, jeg sa det er greit du kan få den, hen skulle komme samme dag avtalte vi. Denne samtalen var kansje 2 min. Imens hadde jeg fått 10-12 meldinger på finn om interesse, svarte alle om at den er lovt bort. Satte annonsen som "gitt bort".

Har gitt bort 1 PC i mitt liv. Da ble det leven på meldingene. Det kom to desperate som omtrent ba på sine knær. Gir da til førstemann i køene stort sett. Men, dersom det er brysomt å få overlevert noe jeg gir bort så ekskluderes de rett og slett. Så får første smidige i køen det.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 12/25/2020 at 6:41 PM, unicorndeath said:

Nå er det ikke alle pakker som er like stor så å "strømlinjeforme" noe som du sier er ikke oppnåelig, med mindre alt du selger har samme størrelse, og sender du som digital post så bør målene være innafor, eller så blir du fakturert med 170 kr minimum i gebyr, sender alle pakker via postkontoret om jeg er i tvil, for det de godkjenner der kan de ikke gå tilbake på, posten er streng på målene.

Det du leverer på Post-i-butikk kan de forsåvidt gå tilbake på. Da det er de på terminalen som virkelig styrer med det. Men, jeg hadde nok blitt sur på den butikken dersom de var hjernedøde og lot noe glid igjennom ja som egentlig skulle ha en høyere porto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...