Gå til innhold

Finn.no - Hvorfor lurer alle kjøpere på om varen er solgt?


Kfinn

Anbefalte innlegg

Jeg selger en del på finn.no. Av en eller annen grunn får jeg et stort antall henvendelser av typen:

Sitat

Har du denne varen fortsatt?

Sitat

Er denne til salgs?

Sitat

Er denne solgt?

Jeg svarer som sant er at den fortsatt er til salgs (den er jo tross alt ikke satt til solgt) og i ni av ti tilfeller hører jeg aldri noe mer. Ingen verdens ting. Selv om jeg purrer med "Er du interessert i en slik?"

Mitt spørsmål er: Hva kommer dette av? Hvorfor er det veldig mange mennesker som lurer på noe når de ikke har tenkt å foreta seg noe mer? Jeg forstår at man kanskje ser på flere selgere samtidig, men dette skjer selv med varer hvor jeg er eneste selger. Er det noen andre som har samme erfaringen?

Mulig dette burde ligge i en psykologitråd i stedet ;-)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det minste rart.  Mange selgere bruker dager og uker på å oppdatere status til solgt. Jeg har mange ganger fått som svar at varene alt var solgt. 

For kjøper er det og viktig å vite om varene ennå er til salg. Derfor har det blitt selvfølge å spørre før man vurderer neste skritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (6 minutter siden):

Opplever ofte at jeg vil kjøpe noe, så er det allerede solgt. Mange tar Finn.no lite seriøst, og markerer ikke varene som solgt. Starter ofte med det før jeg engasjerer meg noe mer. Du kan også få noen svar som forteller noe om interessen for varen, som er ypperlig for pruting.

Ja, jeg ser den, men da lurer jeg på hvorfor man ikke går mer rett til sak. Av typen "Jeg er interessert i denne, men XYZ. Hva kan vi få til?" Om den skulle være solgt, så vil man forstå det ganske raskt tenker jeg :-)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
snillekim skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det minste rart.  Mange selgere bruker dager og uker på å oppdatere status til solgt. Jeg har mange ganger fått som svar at varene alt var solgt. 

For kjøper er det og viktig å vite om varene ennå er til salg. Derfor har det blitt selvfølge å spørre før man vurderer neste skritt.

Jeg forstår. Da burde finn.no ha et ris bak speilet for de som er "useriøse". Men, jeg synes uansett det er veldig mange som ikke skriver noe mer enn akkurat "har du denne fortsatt" for så å ikke skrive noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kfinn skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg ser den, men da lurer jeg på hvorfor man ikke går mer rett til sak

Jeg opplever selv når jeg skriver det at det også kan fungere som en åpner til samtalen. Litt sånn: "Hei, hvordan går det?" eller "Hei, kan jeg spørre deg om noe?" i butikken.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Folk er som regel interessert akkurat når de spør, men ting kan endre seg mye om du ikke er kjapp å svare. Noen er ikke engang interessert i kjøpe noe når de spør, merkelig nok. Gode selgere og kjøpere får alltid god karakter i tillegg til en sannferdig beskrivelse av transaksjonen, så det kan lønne seg å sjekke slikt. Betaler kun med Vipps, og bruker kun selgere som har verifisert seg og har gode karakterer, men dette er jo kjøpsperspektivet. Litt verre når man er selger og en må forholde seg til det som kommer av forespørsler.

Ser en del ikke bruker hele navnet sitt, ikke oppgir addresse og kun oppgir mobilnummer over melding når kunden trenger det. Da må du forholde deg til dem via meldinger, slik at det er enklere å sile vekk useriøse.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg opplever selv når jeg skriver det at det også kan fungere som en åpner til samtalen. Litt sånn: "Hei, hvordan går det?" eller "Hei, kan jeg spørre deg om noe?" i butikken.

Ja, har absolutt sansen for å sette i gang en samtale, men det er bare så veldig mange som også stopper samtalen der, selv om jeg svarer selv etter noen minutter. Det er de er jeg er litt ute etter :-)

Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Folk er som regel interessert akkurat når de spør, men ting kan endre seg mye om du ikke er kjapp å svare. Noen er ikke engang interessert i kjøpe noe når de spør, merkelig nok. Gode selgere og kjøpere får alltid god karakter i tillegg til en sannferdig beskrivelse av transaksjonen, så det kan lønne seg å sjekke slikt. Betaler kun med Vipps, og bruker kun selgere som har verifisert seg og har gode karakterer, men dette er jo kjøpsperspektivet. Litt verre når man er selger og en må forholde seg til det som kommer av forespørsler.

Ser en del ikke bruker hele navnet sitt, ikke oppgir addresse og kun oppgir mobilnummer over melding når kunden trenger det. Da må du forholde deg til dem via meldinger, slik at det er enklere sile vekk useriøse.

Ja, jeg er verifisert, bruker fult navn, adresse og telefonnummer med 9,9 i rating (klarte å sende feil vare til to personer og han ene ga 7,5 etter at jeg ryddet opp (som er fair nok)). 

Veldig fornøyd med at bruktmarkedet på finn.no er gratis, men det kan virke som det tiltrekker seg en og annen useriøs aktør.

Lenke til kommentar

Først og fremst er det fordi godt over halvparten av annonsene jeg tar kontakt på allerede er solgt men selger er for sløv til å oppdatere. Så man må alltid sjekke.

Ellers legger jeg selv lite info i første melding. Jeg forplikter meg ikke ved å gi noe som kan tolkes som et tilbud i første mail. (Jeg forstår at det er mange sære folk som selger på finn).

En annen ting kan være at jeg gjerne er interessert i en sak hvis jeg er i området og hvis selger svarer for seint så gidder jeg kanskje ikke kjøre ut igjen for å hente. (Jeg handler aldri via post fra private).

De et er også mulig kjøpet er et mer eller mindre innfall, men at jeg fikk respons raskere hos en annen selger og cap'en min for hva  handler per dag var nådd.

Skal dog også sies at jeg selv alltid svarer. Jeg ignorerer ikke meldinger og hvis jeg ikke lenger er interessert så gir jeg beskjed om så svaret kom sent. 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, unicorndeath said:

Hvorfor svarer ikke folk om de ombestemmer seg ? det er helt legit, mange folk uten ryggrad der ute.

Enig. Jeg kommer ikke til å gjøre noe stor sak om vi har en avtale og noen ombestemmer seg, men om de sier at de skal hente noe også hører jeg aldri mer da blir jeg irritert.

Om de har folkeskikk nok til å si "beklager, jeg ombestemte meg" så er det 100 ganger bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Heiti skrev (8 timer siden):

Opplever ofte at jeg vil kjøpe noe, så er det allerede solgt. Mange tar Finn.no lite seriøst, og markerer ikke varene som solgt. Starter ofte med det før jeg engasjerer meg noe mer. Du kan også få noen svar som forteller noe om interessen for varen, som er ypperlig for pruting.

Gjør akkurat det samme. 

Jeg begynner aldri med stor interesse, men spør om det er solgt først. 

Når jeg selger merker jeg annonsen solgt straks pengene er vippset. Ser at mange skriver reservert, hos meg er det enten solgt eller til salgs. 

 

Edit: 

Så lenge ikke selger merker annonsen med solgt er det ikke mulig for kjøper å gi karakter til selger. Useriøse selgere beholder annonsen til den går ut eller sletter den.

Endret av DiskusDød
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle gi bort en 90-talls støvsuger i sommer, tok bilder å skrev at den er fullt brukbar etc 

Under et minutt etter annonsen var lagt ut, ringte det et menneske som nesten virket desperat etter å få tak i støvsugeren, jeg sa det er greit du kan få den, hen skulle komme samme dag avtalte vi. Denne samtalen var kansje 2 min. Imens hadde jeg fått 10-12 meldinger på finn om interesse, svarte alle om at den er lovt bort. Satte annonsen som "gitt bort".

Noen timer senere får jeg sms fra hen som ringte, hen ville komme neste dag, for da skulle hen til mitt området i annet ærend likevel (vi bodde på hver vår side av Tr.heim) greit nok dette tenkte jeg og sa det var greit, tidspunkt ble avtalt.

Neste dag, kom og gikk avtalt tidspunkt uten at jeg hørte noe. Sendte sms og spurte om hen kom snart, fikk ikke svar.

Neste dag sendte jeg melding via finn til den første av de andre som ville ha, hen svarte og avtalte tid senere samme dag for henting, tidspunktet gikk uten noe oppmøte, ikke noe melding og heller ikke noe svar på mine meldinger.

Irritert over disse upålitelige menneskene sendte jeg melding til nr 2 som hadde sendt melding, forklarte at nå var det 2 stykker som ikke hadde møtt opp, å kansje hen var interessert fortsatt, men da gjorde jeg det klart at hen faktisk måtte møtte, hvis ikke det skulle være mulig måtte jeg få beskjed.

Vi avtalte at hen skulle komme neste dag, på kveldingen, fleksibelt tidspunkt, jeg trengte 30 minutts forvarsel da jeg ikke var hjemme, dette skulle jeg få ja!

Fikk melding neste dag om at nå var hen fremme, ikke noe forvarsel som avtalt, dro da hjem, dette tok ca 20 min. 

Hen virket irritert over å måtte vente, jeg spurte hvorfor ikke hen hadde sendt melding 30 min før som avtalt, fikk til svar at det hadde hen glemt.

Opplyste da om at hen ikke hadde noen grunn til å være irritert, det var det jeg som hadde..

Hen unnskyldte seg da, fikk støvsugeren med seg og dro.

Mye upålitelige folk rundt på finn.no, og ellers...

Endret av Argur
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvis det ligger to produkter ute og en kjøper spør begge to om de fortsatt har varen til salgs og begge svarer ja så er det jo bare en som får salget og den andre får ingen flere meldinger.

Men det er nok mest at folk ombestemmer seg eller finner ut at prisen var litt for høy etter å ha tenkt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...