Gå til innhold

Vi burde lære av historien

DjSlayer

Anbefalte innlegg

afterall skrev (1 time siden):

1. Har ikke fått med meg at dette var noe kontroversielt (og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skulle være det), men jeg tenker Amnesty fint klarer å bestemme hva de selv skal være, uten at du eller jeg forteller dem det. Du må gjerne gi meg en kilde på at de kun skal drive med frigivelse av politiske fanger.

Det var den opprinnelige hensikten til Amnesty, og når jeg ser på arbeidsbeskrivelsen deres i dag, så burde de forblitt den typen organisasjon, men jeg kan kanskje lenke logikken for deg. Hva er voldtekt, jo det er en forbrytelse straffbart med fengsel og i noen land til og med straffet med døden. Nå burde det demre ikke sant, fengsel i noen land er et brutalt overgrep på humanitære rettigheter, vi kunne også si at det å bli antatt uskyldig til det motsatte er bevist også burde være en menneskerettighet? Ville det  være en humanitær sak å forfekte falsk voldtektsstatistikk. I Norge så er det rettsvesenets jobb å dømme forbrytere, ikke vi, og hverfall ikke basert på en spørreundersøkelse hvor antallet deltakere var under halvparten av hva som var prospektert. Vi trenger ikke gatejustis i Norge, vi trenger å bevare rettspraksis som beskytter den som er tiltalt, selv etter at vedkommene er dømt.

afterall skrev (1 time siden):

2. Ok? Flott at alle er enig i at voldtekt er brudd på menneskerettigheter, i likhet med drap og mishandling. Likevel er det jo noe som skjer hele tiden, og som noen tydeligvis synes er legitimt - siden, du vet...det skjer.

De bruker det som en metode for terror, hva vill du? Reise ned og fortelle dem at dette er feil? Versågod.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Amnesty gjør mye for ALLE mennesker som er i svake posisjoner og som blir dominert eller undertrykket:

https://www.amnesty.org/en/what-we-do/

Det overrasker meg ikke at du ikke ser det, ikke i det hele tatt. Jeg skal spørre det logiske spørsmålet: Hva med menn i disse regionene? Det virker som om de er utelatt fra diskusjonen om humanitære rettigheter (hvis man unlater den lille notisen om homofile).

Forøvrig dette:

Sitat

23 European countries require transgender people to be sterilised before their gender is legally recognised.

Dette betyr at i 23 land så må transpersoner gjennomgå kjønnskorrigererne kirurgi før deres kjønn blir akseptert av loven, de kan så absolutt ikke skifte kjønn slikt uten videre.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

og hva var propaganda i den andre artikkelen..? Siter gjerne relevante deler.

Dette er vel problemet i dag, vi har ikke lært noe hvordan nazistene drev propaganda mot jødene og på den måten legaliserte overgrepene, men siden jeg tross alt er i godlune så skal jeg peke i riktig rettning nemlig tegningene (jeg skal også referere til NRKs studie som de nevnte i nyhetene i går hvor de fleste seksuelle overgrep mot barn blir begått av barn)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, DjSlayer said:

Jeg lurer på hvordan du greier å beholde den ideologiske boblen din? Til tross for mange kilder på at hva jeg sier er sant. Bare ta Gillettes reklamekampanje for et par år siden eller Amnisty norges voldtekts undersøkelse, hva har Amnisty med voldtekt forøvrig, de har å være forkjempere for politiske fanger og bedre soningsforhold for fanger, de har ingenting med voldtekter å gjøre. Hva med TV auksjonen i 2018 hvor det stod så fint i folderen at de skulle lære menn å ikke slå sine koner. Dette bare for å nevne noe. Denne undersøkelsen er åpenbar den også.

Jeg lurer litt på hva min ideologiske boble består av.
Jeg forstår egentlig ikke helt hva du vil frem til, at det kan finnes feil i metodikken kan jeg fint kjøpe, men at resultatet dermed skal bli at kvinner er overrepresentert som overgripere eller noe slikt, synes jeg virker fantasifult, og forstår derfor ikke hvorfor det liksom er så ille at man kommuniserer dette først og fremst til menn.
Det virker som du tror en formidling av problematikken innebærer at man demoniserer alle menn.

Når det kommer til hva kommersielle selskaper tror er salgbart, er dette bare et forsøk på å speile samfunnet generelt.
Det kan godt kalles propaganda da det forfekter en slags påstand om hva som anses som normalt eller akseptert, og uten at jeg vil berømme kommersielle krefter på å spille på det de oppfatter som normale holdninger, så skiller vel ikke Gilette seg metodisk fra tidligere kapitalisering av gjengse holdninger hvor transvesitter var synonymt med en vits, eller at svarte var late, rytmiske etc.
Jeg skulle gjerne sett at disse kommersielle kreftene ikke hadde noe å tjene på å perpetuere fordommer, men det tror jeg krever at reklame som salgsteknikk mister sin effekt. AKA at det er opp til folket, de såkalte konsumentene.

Å sammenligne dette med jødeforfølgelse virker både hysterisk og respektløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (27 minutter siden):

men at resultatet dermed skal bli at kvinner er overrepresentert som overgripere eller noe slikt, synes jeg virker fantasifult,

Pedofili er like vanlig blandt begge kjønn. Du kan tro hva kvinner kan finne på med en flaske tut.

Jeg skjønner ikke hvordan du kom til denne konklusjonen fra min orginale post. Hva jeg ville frem til var likheten i karikaturen nazistene brukte for å fremstille jødene som onde er helt lik den karikaturen på menn som man kan se i artikkelen jeg linket til i første posten. Det ser ut til å ha gått over de flestes hode, dette skulle ikke være en IQ test.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (4 timer siden):

Det overrasker meg ikke at du ikke ser det, ikke i det hele tatt. Jeg skal spørre det logiske spørsmålet: Hva med menn i disse regionene? Det virker som om de er utelatt fra diskusjonen om humanitære rettigheter (hvis man unlater den lille notisen om homofile).

Dette er vel problemet i dag, vi har ikke lært noe hvordan nazistene drev propaganda mot jødene og på den måten legaliserte overgrepene, men siden jeg tross alt er i godlune så skal jeg peke i riktig rettning nemlig tegningene (jeg skal også referere til NRKs studie som de nevnte i nyhetene i går hvor de fleste seksuelle overgrep mot barn blir begått av barn)

...

Amnesty gjør vitterlig ekstremt mye for menn -- all den tid det meste av tortur, politisk forfølgelse, krig, dødsstraff, og terror rammer menn i størst grad.

---

Tegnefilmene til NRK..?

Har du sett dem..?
Episode 2: Både en mann og en kvinne fremstilles som overgripere i eksempelet.
Episode 3: En mannlig trener fremstilles som overgriper i eksempelet.
Episode 4: Et mannlig familiemedlem fremstilles som overgriper i eksempelet.
Episode 5: En kvinnelig venn/nabo fremstilles som overgriper i eksempelet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forstod meg aldri på Jødehatet og Holocaust før jeg leste Mauz.

Spoiler

mauz-1495641523-633910251574.jpg

I Mauz får du presantert en blanding av parallellsamfunn, moralske svakheter, nepotisme som menneskeliggjør ghettoene.
Fra Jødenes synspunkt så var Nazepampfen nok en runde med pogroms og diskriminering, hvor man tok begrensede innhugg for å statuere eksempel. Derfor valgte mange å flytte så få meter som mulig for å beholde mest mulig nettverk, det skulle da holde med den juridiske grensen! Derav tok konsentrasjonsleirinnsamlingen dem helt på senga, da tilstanden over grensen med parallellsamfunn og gjensidig alienering av goim hadde laget samme grobunn som bygget opp pogrommene og senere Nazistideologiens bøddel.

Man kan sikkert trekke en del paralleller til dagens samfunn.
Men man kan ikke diskutere tilstandene uten se på parallellsamfunn og store radikale uenigheter.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, DjSlayer said:

Pedofili er like vanlig blandt begge kjønn. Du kan tro hva kvinner kan finne på med en flaske tut.

Pedofili?
Nå sa jeg overgripere da, jeg antar man skal passe seg for å sidestille pedofili med overgrep.
Såvidt jeg kan se etter et overfladisk søk, antar man at mørketallene for kvinnelige (barne-) overgripere er store, siden flere av offerne visstnok frykter for å stå frem, da de er redde for å  ikke tatt på alvor.
Men dette vet du sikkert mer om enn meg, så du må gjerne dokumentere at det er like vanlig, er det like vanlig at de er overgripere også?
Jeg er glad jeg ikke helt kan forestille meg hva kvinner skal finne på med denne flasketuten.

At man ikke automatisk forestiller seg en kvinne når det er snakk om pedofili er sikkert sant, og gitt at du har rett;
Bør man kanskje være mer kjønnsnøytral når det kommer til fremstillinger av overgrepspersoner.

Jeg skjønner ikke hvordan du kom til denne konklusjonen fra min orginale post. Hva jeg ville frem til var likheten i karikaturen nazistene brukte for å fremstille jødene som onde er helt lik den karikaturen på menn som man kan se i artikkelen jeg linket til i første posten. Det ser ut til å ha gått over de flestes hode, dette skulle ikke være en IQ test.

Altså, dersom menn fremdeles er overrepresentert på statestikken (selv etter man tar høyde for hvilke mangler eller feil som oppstod i metodikken) skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer så voldsomt på at det fremdeles fokuseres på menn.

Du har allerede etablert at jeg forstod poenget fra din originale post, dessuten gjentar jeg det i min siste post.
Det ville vært mye lettere å diskutere med deg dersom du la fra deg den voldsomme tonen, jeg har vært nysgjerrig på poengene dine i tidligere poster også, men etterhvert koker alt bort i et tilsynelatende grenseløst sinne over andres ignoranse eller dumskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørte nettopp et godt og tidsaktuelt intervju med filosof Einar Øverenget. Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men denne tråden er ihvertfall et aktuelt sted.

Stikkord for intervjuet er: Frykt, Samfunn, Konformitet, Frihet, Makt, Politikk, Polarisering, Gruppe-identitet og Individ, Covid 19, Perspektiver og Viktige elementer for Demokratiet og det gode liv.

Han starter med litt filosofihistorie og beveger seg inn i nåtiden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Atib Azzad skrev (På 13.1.2021 den 20.41):

Såvidt jeg kan se etter et overfladisk søk, antar man at mørketallene for kvinnelige (barne-) overgripere er store, siden flere av offerne visstnok frykter for å stå frem, da de er redde for å  ikke tatt på alvor.

Prøve å ta opp denne tråden igjen selv om det ser ut til at den opprinnelige artikkelen har blitt redigert. Mørketallene er så store at man kan se bort ifra enhver statistikk som blir fremlagt.

Jeg kan forøvrig legge til at en statistikk iblandt serie-voldtektsmenn i USA så hadde majoriteten av de blitt utsatt for overgrep når de var små av kvinner, nettopp den demografien som de foregrep seg på.

Altså, dersom menn fremdeles er overrepresentert på statestikken (selv etter man tar høyde for hvilke mangler eller feil som oppstod i metodikken) skjønner jeg ikke hvorfor du reagerer så voldsomt på at det fremdeles fokuseres på menn.

Igjen må jeg påpeke det jeg skrev over, mørketallene er veldig store.

Bør man kanskje være mer kjønnsnøytral når det kommer til fremstillinger av overgrepspersoner.

Jepp. Desverre så er det vansklig siden man også blir kondisjonert igjennom underholdning, og det blir veldig vansklig å diktere til de som produserer underholdning at de burde ha større "diversity" i fremstillingen av overgripere. I de tilfellene man har en kvinnelig overgriper så finner de på en tragisk bakrgrunnnshistorie for kvinnen og mannen blir bare profilert som ond. Det burde kanskje ikke komme som en overraskelse at mannen også kan ha en tragiskt bakgrunnshistorie.

En annen statistikk jeg har hørt er att det finnes fler kvinnelige voldtekstovergripere, men mannlige overgripere har flere ofre, dette kommer i fra kilder jeg stoler på, den samme kilden sier at den demografien som er mest utsatt for voldtekt er bifile kvinner.

Jeg postet ikke denne tråden som noen form for invitasjon til diskusjon, mtp i hvilken del av forumet jeg postet den i. Så jeg blir litt frustrert når noen vil "diskutere" dette med meg dermed den litt fiendtlige tonen fra min side. Hovedbeskjeden er at vi må lære oss av historien og i dette tilfellet hvordan nazistene kondisjonerte tyskerene til det overgrepet de gjorde mot jødene med propaganda og hvordan dette skjer igjen mot en helt annen demografi. Alle disse tilleggsdiskusjonene er unødvendige.

Artikkelen er endret nå, så hovedformålet for tråden er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...