DjSlayer Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Det er svært viktig å lære hvordan ting kom til, historien bak det jeg kaller populær historie. Populær historie er hva vi lager filmer av som f.eks Pianisten og Schindlers liste, begge om så de er historiskt korrekte eller ikke så viser de til en mørk tid i vår moderne histore. Vi burde i tillegg til å huske disse overgrepene også huske hvordan disse overgrepene kunne gjennomføres, vi burde huske propagandaen som nazistene bedrev for å dehumanisere jødene, å frata jødene deres mennekslighet var målet med denne propagandaen. Dette letter jobben og rettferdigjør overgrepene nazistene gjorde mot jødene. En liten artikkel i Aftenposten om emnet Sammenlign så nazistenes propaganda med denne artikkelen i Nettavisen. En riktig så God Jul. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 26. desember 2020 Del Skrevet 26. desember 2020 (endret) Alle burde lære litt om historie i Norge og Europa. Da vil man også i større grad respektere og forstå styringen av landet og velferdsmodellen vi har. I t Tenker da særlig på voksne som kommer til Norge fra andre verdensdeler (der man ikke har lært noe om dette). Da ville man også fått litt mer forståelse av forskjellen på reel rasisme og lett krenkbarhet anno 2020. Endret 26. desember 2020 av plankeby 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Forfatteren av den første artikkelen bommer ganske grovt når han påstår Quote og hvor en «karavane» av forsvarsløse kvinner, menn og barn er blitt fremstilt som en trussel mot verdens sterkeste militærmakt. Men en del unøyaktigheter og usannheter forventer jeg fra en som jobber i antirasistisk senter. Ellers ser jeg ikke helt noen rød tråd mellom disse to artiklene. 3 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Imperier har nå også en tendens til å kollapse innenfra. Ofte på grunn av nettopp migrasjon. Imperier har fallt fordi de tok inn for mange mennesker, både som slaver og vanlige innvandrere, som ikke delte deres verdier. 4 Lenke til kommentar
Dirigo Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Trådstarter er hjernevasket. NS-Tyskland var et forbilde. 1 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 DjSlayer skrev (På 23.12.2020 den 23.26): En liten artikkel i Aftenposten om emnet Sammenlign så nazistenes propaganda med denne artikkelen i Nettavisen. En riktig så God Jul. Handler dette kun om propaganda-teknikk fra medier og stat generelt sammenliknet med Nazi, eller peker du på at noen er urettferdig stigmatisert? En kan bruke de samme kommunikasjons teknikkene til hitler, uten å være ond. En kan bruke teknikken til MLK å være hitler. Innhold av propaganda, og gjennomføring av politikk er altså viktig å se på. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Dirigo skrev (16 timer siden): Trådstarter er hjernevasket. NS-Tyskland var et forbilde. Forbilde for hva? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Thorny skrev (På 29.12.2020 den 5.51): Imperier har nå også en tendens til å kollapse innenfra. Ofte på grunn av nettopp migrasjon. Imperier har fallt fordi de tok inn for mange mennesker, både som slaver og vanlige innvandrere, som ikke delte deres verdier. Den myten igjen ja. Romerrike hadde ikke fremmedkultur, og ja antar at du referer til romerriket. Det var fundamentalt fremmedkulturelt, da det var for stort og tyntspredd, uten sentralisert kontroll eller samhold. Romerriket falt ikke, det forvitret. :utakt skrev (19 minutter siden): Forbilde for hva? Forbilde for nynazister og andre ideologier som fremmer etnosentrisme, fascisme og hat. Det er ingenting å lære av historien der, bare hatefulle mennesker som må lære om seg selv. 1 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Demografiske endringer fører historisk sett ofte til store samfunnsmessige endringer og de endringene ender ofte i katastrofe. Innvandring er positivt når folk tilpasser seg. Masseinnvandring er nesten alltid negativt. Det går alltid ut over noen andre. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Thorny skrev (8 minutter siden): Demografiske endringer fører historisk sett ofte til store samfunnsmessige endringer og de endringene ender ofte i katastrofe. Innvandring er positivt når folk tilpasser seg. Masseinnvandring er nesten alltid negativt. Det går alltid ut over noen andre. Dette er din subjektive mening, ikke historisk dokumentert. Som sagt så forvitret romerriket over lang tid pga. manglende kontroll, innflytelse og samhold. Hva er dessuten migrasjon når romerriket strakk seg fra midtøsten til Storbritannia i hundrevis av år? 2 1 Lenke til kommentar
AntonMarkmus Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 (endret) Det låter alltid fint og flott når folk sier vi "må lære av historien", men det er ingenting i historien som oppstår i et vakum. Man kan f.eks. ikke starte klokka ved 1920-tallet i Tyskland, og hoppe bukk over alt som ledet frem mot det synet tyskerne (og europeere forøvrig) hadde på jødene på den tiden. Historien er aldri så ukomplisert at man kan koke det ned til de godes kamp mot de onde. For å i det hele tatt begynne å nærme seg en forståelse av hva det var som lå og murret under overflaten i Nazi-Tysklands spede begynnelse, må man f.eks. ta med 1. Verdenskrig i betraktningen - alt fra oppbyggingen til krigsoppgjøret. Og her er igjen Balfour Deklarasjonen relevant for hvorfor det var så lett å overbevise tyskerne om at jødene hadde dolket dem i ryggen. Men for å begynne å forstå 1. Verdenskrig igjen, må vi gå enda lenger tilbake i historien, og se på hvilket syn de regjerende stormaktene hadde på et samlet tysk rike i fremmarsj. Og så videre og så videre. Dernest må man også ta i betraktning at historien som regel er skrevet av vinnerne, og at den narrativen som i retrospekt spinnes for de kommende generasjoner (som etterhvert vil bli den neste generasjonen av akademikere, ideologer og politikere) kanskje ikke alltid er helt presis i forhold til helhetsbildet av det som var tingenes tilstand på den tiden det er snakk om. Romerriket har vært nevnt her, og vel, det var ikke hvem som helst i Romerriket som var i noen posisjon til at deres tanker, meninger og betraktninger skulle få overleve til ettertiden. Sannsynligvis er mye av det reinspikka propaganda, kanskje det aller meste. Og til slutt, men ikke minst (kanskje aller viktigst): De paralleller enhver ønsker å trekke fra historien og over til nåtiden vil i stor grad bero på den enkeltes bekreftelses-bias i forhold til de meninger og overbevisninger en allerede har fra før av. En person med sosialistiske inklinasjoner vil kanskje se på en fyr som Donald Trump og fremveksten av alt-right, og trekke parallellen til Adolf Hitler og nazistene. Mens en person med mer konservative inklinasjoner vil se på fremveksten av neo-marxismen, identitetspolitikk og "woke"-kulturen, og trekke akkurat de samme parallellene. Så i konklusjon er nok alle enige om at vi "må lære av historien", men på ingen måte er det noen samlende ting å være enige om. Tvert imot vil jeg heller si at det bare er et ytterligere bidrag til polarisering når en bestemt gruppe mennesker med bestemte meninger legger beslag på historien, og hva det er vi skal lære av den, og uttaler seg om at de som ikke er av samme overbevisninger og av samme politiske fløy som dem selv på en eller annen måte er "historieløse". Utsagnet "vi må lære av historien" er sånn sett bare å anse som materiale til en klassisk fest-tale, og det er alt. Endret 31. desember 2020 av AntonMarkmus 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Basert på trådstarters tunnelsyn ville jeg anta hen mener å påstå paralleller rundt hvordan jødene fikk propaganda rettet mot seg, og hvordan menn visstnok blir demonisert idag. Menn skal være under angrep fordi feminister har inntatt alle viktige samfunnsroller og således er i stand til å fabrikere disse tallene SSB viser til. Dermed finnes det kanskje ikke noe overgrep mot barn & unge, og om de gjør det er de begått av feminster... eller noe slikt. 3 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 Alexander4840 skrev (3 timer siden): Handler dette kun om propaganda-teknikk fra medier og stat generelt sammenliknet med Nazi, eller peker du på at noen er urettferdig stigmatisert? Noen er urettferdig stigmatisert. Atib Azzad skrev (1 time siden): Basert på trådstarters tunnelsyn ville jeg anta hen mener å påstå paralleller rundt hvordan jødene fikk propaganda rettet mot seg, og hvordan menn visstnok blir demonisert idag. Bingo, jeg kan vise til feministenes retorikk rundt dette, selv dine egne ord viser at min påstand har en viss kredibilitet. Jeg kan også vise til visse feministartikler som videre underbygger min påstand. Atib Azzad skrev (1 time siden): Dermed finnes det kanskje ikke noe overgrep mot barn & unge, og om de gjør det er de begått av feminster... eller noe slikt. Nei, ikke min påstand i det hele tatt. Dette er hva du selv leser inn i hva jeg postet. Så det er ikke... noe slikt. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 31. desember 2020 Del Skrevet 31. desember 2020 Ja, jeg har observert hva du har vist til tidligere. Og hva du avviser. Hele maskineriet som kreves for å drive dette paranoide mannsjakt/feministheks-narrativet 3 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 13. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2021 Atib Azzad skrev (På 31.12.2020 den 18.28): Ja, jeg har observert hva du har vist til tidligere. Og hva du avviser. Hele maskineriet som kreves for å drive dette paranoide mannsjakt/feministheks-narrativet Jeg lurer på hvordan du greier å beholde den ideologiske boblen din? Til tross for mange kilder på at hva jeg sier er sant. Bare ta Gillettes reklamekampanje for et par år siden eller Amnisty norges voldtekts undersøkelse, hva har Amnisty med voldtekt forøvrig, de har å være forkjempere for politiske fanger og bedre soningsforhold for fanger, de har ingenting med voldtekter å gjøre. Hva med TV auksjonen i 2018 hvor det stod så fint i folderen at de skulle lære menn å ikke slå sine koner. Dette bare for å nevne noe. Denne undersøkelsen er åpenbar den også. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 DjSlayer skrev (9 minutter siden): Jeg lurer på hvordan du greier å beholde den ideologiske boblen din? Til tross for mange kilder på at hva jeg sier er sant. Bare ta Gillettes reklamekampanje for et par år siden eller Amnisty norges voldtekts undersøkelse, hva har Amnisty med voldtekt forøvrig, de har å være forkjempere for politiske fanger og bedre soningsforhold for fanger, de har ingenting med voldtekter å gjøre. Hva med TV auksjonen i 2018 hvor det stod så fint i folderen at de skulle lære menn å ikke slå sine koner. Dette bare for å nevne noe. Denne undersøkelsen er åpenbar den også. Hvorfor skulle ikke Amnesty kunne si at voldtekt er et brudd på menneskerettigheter...? 1 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 13. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2021 afterall skrev (2 minutter siden): Hvorfor skulle ikke Amnesty kunne si at voldtekt er et brudd på menneskerettigheter...? Punkt 1. Amnesty er en organisajon for frigivelse av politiske fanger, ikke en organisasjon som skal forfekte en spørreundersøkelse som hadde åpenbare feil. Grove feil på toppen av det hele, og den første feilen var at det var en spørreundersøkelse. Punkt 2. Ingen i hele verden anser voldtekt på noe annet som et brudd på menneskerettigheter, selv ikke der hvor voldtekt blir brukt som et redskap for terror, det er derfor de utfører disse grusomme handlingene. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 DjSlayer skrev (11 minutter siden): Punkt 1. Amnesty er en organisajon for frigivelse av politiske fanger, ikke en organisasjon som skal forfekte en spørreundersøkelse som hadde åpenbare feil. Grove feil på toppen av det hele, og den første feilen var at det var en spørreundersøkelse. Punkt 2. Ingen i hele verden anser voldtekt på noe annet som et brudd på menneskerettigheter, selv ikke der hvor voldtekt blir brukt som et redskap for terror, det er derfor de utfører disse grusomme handlingene. 1. Har ikke fått med meg at dette var noe kontroversielt (og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skulle være det), men jeg tenker Amnesty fint klarer å bestemme hva de selv skal være, uten at du eller jeg forteller dem det. Du må gjerne gi meg en kilde på at de kun skal drive med frigivelse av politiske fanger. 2. Ok? Flott at alle er enig i at voldtekt er brudd på menneskerettigheter, i likhet med drap og mishandling. Likevel er det jo noe som skjer hele tiden, og som noen tydeligvis synes er legitimt - siden, du vet...det skjer. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Amnesty gjør mye for ALLE mennesker som er i svake posisjoner og som blir dominert eller undertrykket: https://www.amnesty.org/en/what-we-do/ --- ...og hva var propaganda i den andre artikkelen..? Siter gjerne relevante deler. 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Gavekort skrev (På 31.12.2020 den 14.48): Forbilde for nynazister og andre ideologier som fremmer etnosentrisme, fascisme og hat. Det er ingenting å lære av historien der, bare hatefulle mennesker som må lære om seg selv. Det er mye å lære av historien om nazistene (i motsatt forstand av hva som ble anydet her). Det er en av grunnene til at historie er viktig å kjenne til. Å lære og forstå hvordan det kunne skje, slik at man kan unngå at det gjentar seg. The Wave er en filmatisert historie fra virkeligheten vi så på skolen i min barndom. Nyttig å ha sett. An experiment in an American High School where students learn how easy it is to be seduced by the same social forces which led to the horrors of Nazi Germany. Based on a true story. Vet ikke om tilsvarende for kommunist-regimene, men her fortelles det om de sovjetiske Gulag-leirene: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå