Gå til innhold

Dette er de nye elbilene du faktisk får kjøpt i 2021


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (29 minutter siden):

Mener du at et batteri som holder -10 ikke trenger heating for å fungere? Du trenger bare svare ja eller nei. 
 

veldig rart om dette ikke er relevant når selskaper som utvikler ssb gjør et stort poeng ut av dette? Er det bare tull?

I følge manualen på min E-NV200 så fungerer batteriet helt ned til -17 og vil starte opp intern oppvarming om det skulle bli kaldere en det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (Akkurat nå):

I følge manualen på min E-NV200 så fungerer batteriet helt ned til -17 og vil starte opp intern oppvarming om det skulle bli kaldere en det.

Som sagt så fungere leaf og noen andre el biler ned til lavere temperatur en vw og tesla. Om det er optimalt er en annen sak.

BMW testet dette for 15 år siden og fant ut at temperaturkontroll var nødvendig. De laget noen el minier uten i 2007. Active e fikk dette i 2010. Noen batterier tåler det andre ikke. Telefon batteriet mitt tåler det ikke.

Så nettop en tb video der scan my tesla var på hele tiden. Systemet kjørte 9liter pr min 17graders vann inn og fikk 12 grader ut. Utetemperatur var minus 8

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 hours ago, syar2003 said:

Model 3 cooling system and functions overview.
There is no «battery heater» it uses waste heat from powertrain and also has a less efficient mode wasting more heat for heating battery in the winter.

 

Vet du ikke liker Tesla, men følg litt med på TB.
Dette er oppgradert for 2021 TM3.

Lenke til kommentar
2 hours ago, syar2003 said:

Spar meg for dine besservisser kommentarer og stråmenn.

Stemmer det han sier. Den nye varmepumpen suger varme fra batteriene og sender det inn i kupeen. Det gjorde ikke den gamle modellen.

Når man superlader varmes batteriet til 50-60 grader. De første milene etterpå bruker varmeapparatet nesten ikke noe strøm da all varmen hentes fra batteriet, helt til det når 14 grader.

Model 3 har ingen dedikert batterivarmer, men bruker begge motorene til dette.

Går 3.5kW til mine motorer når jeg starter forvarming og de blir oppimot 100 grader varme. Kjølevannet sirkulerer mellom motorene og batteriet og varmer det opp.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Stemmer det han sier. Den nye varmepumpen suger varme fra batteriene og sender det inn i kupeen. Det gjorde ikke den gamle modellen.

Når man superlader varmes batteriet til 50-60 grader. De første milene etterpå bruker varmeapparatet nesten ikke noe strøm da all varmen hentes fra batteriet, helt til det når 14 grader.

Model 3 har ingen dedikert batterivarmer, men bruker begge motorene til dette.

Går 3.5kW til mine motorer når jeg starter forvarming og de blir oppimot 100 grader varme. Kjølevannet sirkulerer mellom motorene og batteriet og varmer det opp.

Da er vi vel enige da? Den forvarmer batteriet med å sette strøm på motorene

som også denne testen viser

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Stemmer det han sier. Den nye varmepumpen suger varme fra batteriene og sender det inn i kupeen. Det gjorde ikke den gamle modellen.

Når man superlader varmes batteriet til 50-60 grader. De første milene etterpå bruker varmeapparatet nesten ikke noe strøm da all varmen hentes fra batteriet, helt til det når 14 grader.

Model 3 har ingen dedikert batterivarmer, men bruker begge motorene til dette.

Går 3.5kW til mine motorer når jeg starter forvarming og de blir oppimot 100 grader varme. Kjølevannet sirkulerer mellom motorene og batteriet og varmer det opp.

Jeg har ikke påstått noe annet når det gjelder modellen som kommer men viste til en YT overview av dagens modell som brukere her innehar selv. Alle som frekventerer elbiltråder her vet at kommende TM3 får varmepumpe (er ikke til å unngå å få med seg).:shrug:
Da kan man heller si takk for linken men det er OT for 2021 modell m/varmepumpe.  Forøvrig er TM3 diskusjoner også offtopic i denne tråden som omhandler «nye» elbiler som kommer i 2021.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
6 minutes ago, syar2003 said:

Jeg har ikke påstått noe annet når det gjelder modellen som kommer men viste til en YT overview av dagens modell som brukere her innehar selv. Alle som frekventerer elbiltråder her vet at kommende TM3 får varmepumpe (er ikke til å unngå å få med seg).:shrug:
Da kan man heller si takk for linken men det er OT for 2021 modell m/varmepumpe. 

Modellen som kommer blir litt feil å si da alle bilene levert forrige måned hadde varmepumpe.

Var med å hente ny bil lille julaften og med varmepumpe. Forbruket var helt latterlig lavt på turen hjem.. ble misunnelig da jeg har den gamle uten og på vinteren er forbruket en del høyere..

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Trestein said:

Da er vi vel enige da? Den forvarmer batteriet med å sette strøm på motorene

som også denne testen viser

Ja model 3 har alltid varmet opp batteriet på denne måten. Man får ikke ladet/regenerert noe før batteriet er 2 varmegrader (tror dette er nylig oppjustert. Mener det var 0 grader før)

Scan my Tesla er flott app for å lese all mulig info.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Modellen som kommer blir litt feil å si da alle bilene levert forrige måned hadde varmepumpe.

Var med å hente ny bil lille julaften og med varmepumpe. Forbruket var helt latterlig lavt på turen hjem.. ble misunnelig da jeg har den gamle uten og på vinteren er forbruket en del høyere..

2021 (neste års modeller) modeller lanseres og leveres alt fra Q3 og utover inneværende år. Du oppfattet sikkert at det var dette jeg mente :)  Selv om Tesla ikke har årsmodeller (review) på lik linje med alle andre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tranceformation skrev (45 minutter siden):

Er det noe særlig forskjell mellom disse 4? Vurderer å kjøpe en av de med 330km rekkevidde..

Har ikke sjekket de veldig nøye med tanke på forskjellene mellom de, så her skal jeg faktisk melde pass. Men ut fra det lille jeg har lest om disse, så er ikke forskjellen veldig stor. De deler visstnok veldig mange deler, som er gunstig for å holde prisen nede.

Egentlig merkelig at ikke noen har tatt bryderiet med å sammenligne disse, for jeg lurer egentlig veldig på det selv. Ihvertfall har jeg ikke funnet noe foreløpig. Jeg er derfor tilbøyelig til å havne på en Opel for egen del, uten noen rasjonell grunn, annet enn at jeg liker Opel best av disse merkene.

Finner egentlig første post fra lenket side under, er den mest relevante, og tyder på at det er mye mindre forskjell på disse, enn det ellers er vanlig å finne på "shared-plattform"-kjøretøy:

https://insideevs.com/news/429321/all-the-mid-size-psa-group-vans/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Har ikke sjekket de veldig nøye med tanke på forskjellene mellom de, så her skal jeg faktisk melde pass. Men ut fra det lille jeg har lest om disse, så er ikke forskjellen veldig stor. De deler visstnok veldig mange deler, som er gunstig for å holde prisen nede.

Egentlig merkelig at ikke noen har tatt bryderiet med å sammenligne disse, for jeg lurer egentlig veldig på det selv. Ihvertfall har jeg ikke funnet noe foreløpig. Jeg er derfor tilbøyelig til å havne på en Opel for egen del, uten noen rasjonell grunn, annet enn at jeg liker Opel best av disse merkene.

Finner egentlig første post fra lenket side under, er den mest relevante, og tyder på at det er mye mindre forskjell på disse, enn det ellers er vanlig å finne på "shared-plattform"-kjøretøy:

https://insideevs.com/news/429321/all-the-mid-size-psa-group-vans/

Så da er vel disse 4 relativt like. Jeg prøvde Citröen sin Spacetourer igår. Veldig fin bil. Men er vanskelig å velge. Er i utgangspunktet litt skeptisk til franske biler, så er vel enig med deg om at Opel høres mer trygt ut. Men hvis alle disse bilene egentlig er like, så vil vel det ikke ha så mye å si hverken kvalitet eller prismessig hva man velger🤔

Lenke til kommentar
Tranceformation skrev (14 minutter siden):

Så da er vel disse 4 relativt like. Jeg prøvde Citröen sin Spacetourer igår. Veldig fin bil. Men er vanskelig å velge. Er i utgangspunktet litt skeptisk til franske biler, så er vel enig med deg om at Opel høres mer trygt ut. Men hvis alle disse bilene egentlig er like, så vil vel det ikke ha så mye å si hverken kvalitet eller prismessig hva man velger🤔

Tror den største forskjellen er i software, eller presentasjonen av denne, samt design og endrede logoer og merkenavn. Kvaliteten vil nok være lik, så jeg ville egentlig anbefale å prøve alle 4, eller i det minste få prøvesittet alle og gått gjennom hva man opplever av forskjell fra førerplass, for å se hva som passer en best. Selvsagt ser man over bilen samtidig, og ser om det er noe som forklarer eventuelle prisforskjeller.

Kvalitetsforskjellene er nok så godt som ikke-eksisterende, så i dette tilfellet ville jeg ikke vært redd for fransk merke, om man liker designet bedre enn på f.eks. Opel eller Toyota.

For egen del ville Toyota stilt sist, fordi jeg ikke liker løgnen dems om "selvladende hybrider", men dette måtte nok veies opp mot forhandlerleddet/importøren, og hvordan de forholder seg til kundene ved service og reklamasjon/garanti-spørsmål.

Toyota har vel hatt en holdning der man tjener på å skifte deler, gjerne litt i det stille, for at bilene skal oppfattes som "feilfrie" eller med lite problemer. Om de har samme holdning ennå, så kan det hende de likevel er et smartere valg.

Men om bilen oppfattes som en traust og kjedelig Toyota fra førerplass, mot et mer stramt, tysk oppsett i Opel eller fransk "eleganse", så taler det mot Toyota igjen. Men man må vel se selv for å se om det er visuelle tilpasninger innvendig som betyr noe for deg som sjåfør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Tror den største forskjellen er i software, eller presentasjonen av denne, samt design og endrede logoer og merkenavn. Kvaliteten vil nok være lik, så jeg ville egentlig anbefale å prøve alle 4, eller i det minste få prøvesittet alle og gått gjennom hva man opplever av forskjell fra førerplass, for å se hva som passer en best. Selvsagt ser man over bilen samtidig, og ser om det er noe som forklarer eventuelle prisforskjeller.

Kvalitetsforskjellene er nok så godt som ikke-eksisterende, så i dette tilfellet ville jeg ikke vært redd for fransk merke, om man liker designet bedre enn på f.eks. Opel eller Toyota.

For egen del ville Toyota stilt sist, fordi jeg ikke liker løgnen dems om "selvladende hybrider", men dette måtte nok veies opp mot forhandlerleddet/importøren, og hvordan de forholder seg til kundene ved service og reklamasjon/garanti-spørsmål.

Toyota har vel hatt en holdning der man tjener på å skifte deler, gjerne litt i det stille, for at bilene skal oppfattes som "feilfrie" eller med lite problemer. Om de har samme holdning ennå, så kan det hende de likevel er et smartere valg.

Men om bilen oppfattes som en traust og kjedelig Toyota fra førerplass, mot et mer stramt, tysk oppsett i Opel eller fransk "eleganse", så taler det mot Toyota igjen. Men man må vel se selv for å se om det er visuelle tilpasninger innvendig som betyr noe for deg som sjåfør.

Toyota blir det ikke..det blir nok en av de andre. Jeg var hos en forhandler forrige dagen, og de sa at pga Corona, så var produksjonen av disse bilene kun på 50%. Altså, bestiller man nå, så kan levering bli juni-september. 
 

2 forhandlere har også fortalt at de er sikker på at moms på elbil kommer fra 1.1.22. Det vil si at det er lurt å gjøre et kjøp nå. 
 

dersom man bestiller bil nå, og er uheldig og mottar den over nyttår, og de nye reglene trer i kraft, så kan man måtte regne med å betale 150-180.000 ekstra i mva på en slik bil!

Lenke til kommentar
Tranceformation skrev (1 minutt siden):

Toyota blir det ikke..det blir nok en av de andre. Jeg var hos en forhandler forrige dagen, og de sa at pga Corona, så var produksjonen av disse bilene kun på 50%. Altså, bestiller man nå, så kan levering bli juni-september. 
 

2 forhandlere har også fortalt at de er sikker på at moms på elbil kommer fra 1.1.22. Det vil si at det er lurt å gjøre et kjøp nå. 
 

dersom man bestiller bil nå, og er uheldig og mottar den over nyttår, og de nye reglene trer i kraft, så kan man måtte regne med å betale 150-180.000 ekstra i mva på en slik bil!

Det kommer an på om de faser inn full mva på en gang, noe som er svært lite sannsynlig pga gitte signaler fra politikerhold. Man har lært av danskene til en viss grad. Og skulle de forsøke seg på å se bort fra egne lovnader, så blir det rabalder. Det tror jeg rett og slett de ikke tør gjøre.

Det mest sannsynlige er en overgangsordning, der fases mva inn over en periode. Det kan enten bety 5 eller 10 prosentpoeng i første omgang, og så nye 5 eller 10 prosentpoeng til man til slutt  har full mvasats. Eller det kan bli en mellomting.

Jeg har mer tro på at man lander på full mva for alt som går over en viss sum, der 600 000,- er grensen AP har foreslått. Dvs. at alt under 600 000,- er mva-fritt, og så betaler man full mva på det som går over den summen. Mulig summen blir litt høyere eller litt lavere, men neppe lavere enn 500 000,-.

En "fullspekket" Opel Zafira e-Life Elegance L3 med alt av utstyr jeg fikk legge til i konfiguratoren, og med min valgte farge, kommer på 657 400,- i 2021. Om den leveres etter nyttår, og med full mva på alt over 600 000,- så snakker vi 14 350,- i mva, og totalpris øker da til 671 750,-.

Om grensa havner på 500 000,- skattefritt, så snakker vi 25 000,- til, og da er du fremdeles under 700 000,- som altså er langt under 821 750,- som ville blitt pris med full mva fra første krone. Det er forresten 164 350,- i mva, og ikke 180 000,- som selgerne skremmer deg med.

Nå vil sikkert leveringskostnader tilkomme, og sikkert endel ekstra utstyr som matter, lys i dører, innstegslister, takstativ, krok og annet, er tilleggsutstyr hvor man må gjøre en deal med sin lokale forhandler.

Selger vil selvsagt "stresse" deg/påvirke deg til å signere kontrakt snarest mulig, for det er en selgers hovedoppgave. Klart, skal du ha den bilen, så er det bare å forhandle frem en god deal. Men det bør være mer enn nok tid til å sjekke ut de franske versjonene, og gjerne spille forhandlerne litt opp mot hverandre for å få best mulig totalpakke. Men full mva tror jeg du ikke skal frykte,men klart, penger spart er penger tjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mitt prinsipp om aldri å kjøpe bil for over kr. 100.000 og kjøre dem ned til vraking, så.... Det bekymrer meg at systemene er så følsomme at man må reparere dyrt. Nå kan jeg gjøre det nødvendigste og reparere med bruktdeler. Jeg har ingen statusmål med det å ha bil så det kvitter for meg bare den oppfyller en praktisk funksjon og at jeg slipper å være redd for den minste ripe i lakken. Det er mye verdt, det. El-bil er bra for miljøet, men....

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...