Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Kahuna skrev (6 minutter siden): Det er vel heller et spørsmål om man kan slå det på.. Jeg mistenker at du blander sammen ting her. Det vil alltid være litt tap i batteriet under bruk men det er utilsiktet og ikke noe man slår av eller på. Dessuten er ofte størrelsen på dette tapet beskjedent så selv etter flere timers kjøring vil batteriet på min TM3 være for kaldt til å lade med maks-effekt på superlader. Derimot har noen biler en dedikert batterivarmer som kan brukes for at batteriet skal ha ideell temperatur under lading. Poenget er at både vw og tesla varmer opp batteriet når de starter kjøring. Tesla slår på 6kw til motorene(teslabjørn kaller det etterbrennere) vw gjør noe tilsvarende. Dette gjør at strømforbruk er høyt ved korte turer. Er det mulig å unngå dette? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (12 minutter siden): Poenget er at både vw og tesla varmer opp batteriet når de starter kjøring. Tesla slår på 6kw til motorene(teslabjørn kaller det etterbrennere) vw gjør noe tilsvarende. Dette gjør at strømforbruk er høyt ved korte turer. Er det mulig å unngå dette? Jeg har ikke sett det på min bil. Jeg tror du forveksler det med noe annet for det er ikke nødvendig å varme opp batteriet. Derimot er det et ganske kraftig varmeapparat i klimaanlegget som fyrer opp når jeg starter kald bil men det varmer opp *kupeen*, ikke batteriet. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Kahuna skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke sett det på min bil. Jeg tror du forveksler det med noe annet for det er ikke nødvendig å varme opp batteriet. Derimot er det et ganske kraftig varmeapparat i klimaanlegget som fyrer opp når jeg starter kald bil men det varmer opp *kupeen*, ikke batteriet. Om du gidder å se videoen ser du at tesla kjører varmt vann inn i batteriet? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Batterivarming skjer på TM3 automatisk kun ifm lading og "scheduled departure". Sjekket manualen. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 trikola skrev (1 minutt siden): Batterivarming skjer på TM3 automatisk kun ifm lading og "scheduled departure". Sjekket manualen. Det ser i alle fall ut til at den kjører varmtvann inn i batteriet. Han kjører jo 50km etter dette. Når han skal hurtiglade kjører batteriet typisk opp til over 30grader. Nextmove har en tilsvarende video. Teslabjørns batteri var ikke veldig kalt ved start 10gr. Flere tyske brukere rapporterer akkurat det samme. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (3 minutter siden): Det ser i alle fall ut til at den kjører varmtvann inn i batteriet. Han kjører jo 50km etter dette. Når han skal hurtiglade kjører batteriet typisk opp til over 30grader. Nextmove har en tilsvarende video. Teslabjørns batteri var ikke veldig kalt ved start 10gr. Flere tyske brukere rapporterer akkurat det samme. Model 3 bruker spillvarme fra motorene til å varme batteriet. Dette skjer kontinuerlig i kulde og fører ikke til høyere forbruk. Den kan også gjøre motorene mindre effektive slik at de får mer spillvarme (ca. 6kW ekstra) til batterivarming. Dette gjøres kun ved lading og scheduled departure. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) 9 minutes ago, Trestein said: Det ser i alle fall ut til at den kjører varmtvann inn i batteriet. Han kjører jo 50km etter dette. Når han skal hurtiglade kjører batteriet typisk opp til over 30grader. Nextmove har en tilsvarende video. Teslabjørns batteri var ikke veldig kalt ved start 10gr. Flere tyske brukere rapporterer akkurat det samme. Ja, og så? Kun ifm lading altså når man har strøm nok og scheduled departure, noe som du må velge og også gjerne når bilen er koblet til strøm. Endret 1. januar 2021 av trikola Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 trikola skrev (5 minutter siden): Ja, og så? Noen ganger er det helt umulig å vite hvor han skal hen med de tingene han kommer med, her er det klaging på oppvarming av batteriet som er en greie. Skjønn det den som kan 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden): Den kan også gjøre motorene mindre effektive slik at de får mer spillvarme Helt spesifikt så laster Tesla inn firmware fra Polestar 2 på motorkontrollerne 🤣 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) 8 minutes ago, bshagen said: Noen ganger er det helt umulig å vite hvor han skal hen med de tingene han kommer med, her er det klaging på oppvarming av batteriet som er en greie. Skjønn det den som kan Det kalles trolling. https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll Quote a troll is a person who starts flame wars or intentionally upsets people on the Internet by posting inflammatory and digressive,[1] extraneous, or off-topic messages in an online community (such as a newsgroup, forum, chat room, or blog) with the intent of provoking readers into displaying emotional responses[2] and normalizing tangential discussion,[3] either for the troll's amusement, or to achieve a specific result such as disrupting a rival's online activities or manipulating a political process. Endret 1. januar 2021 av trikola 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 trikola skrev (1 minutt siden): Det kalles trolling. Joda, men jeg veit ikke om han gjør det med vilje Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Kan ikke forstå at noe som er helt logisk og innlysende kan provosere? Helt klart at man ikke ønsker at batteriet skal være -10 under kjøring. Klart man varmer det opp til driftstemperatur. Ellers må man redusere effektuttak eller regenerering. Varmen fra motorene kunne vert ledet direkte til kupeen om ikke oppvarming var nødvendig. Dessuten er det akkurat det samme for alle som bruker tilsvarende batteri. Det gjelder ikke kun tesla. Brukte bare det som eksempel fordi jeg har sett tb sin scan skjerm. Den viser inn og ut temperatur samt flow. Da kan man beregne hvor mange kw som går inn og ut av batteriet. Det er kg/sek flow ganger 4.2 ganger delta temp. Da får du tallet i kw Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (14 minutter siden): Kan ikke forstå at noe som er helt logisk og innlysende kan provosere? Det som provoserer er at du gnager og gnager og gnager på dette, på syltynt grunnlag. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Kahuna skrev (2 minutter siden): Det som provoserer er at du gnager og gnager og gnager på dette, på syltynt grunnlag. Mener du at et batteri som holder -10 ikke trenger heating for å fungere? Du trenger bare svare ja eller nei. veldig rart om dette ikke er relevant når selskaper som utvikler ssb gjør et stort poeng ut av dette? Er det bare tull? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (Akkurat nå): Mener du at et batteri som holder -10 ikke trenger heating for å fungere? Du trenger bare svare ja eller nei. Du veit at han ikke mener dette. Herregud, Trestein... 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (Akkurat nå): Mener du at et batteri som holder -10 ikke trenger heating for å fungere? Du trenger bare svare ja eller nei. Det har jeg forklart allerede men siden du var så opptatt med å Trolle at du ikke la merke til svaret kan jeg godt gjenta det. Om jeg starter en kald elbil så bare starter den, jeg trenger ikke vente på at batteriet varmes opp før jeg kjører noe sted. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 bshagen skrev (1 minutt siden): Du veit at han ikke mener dette. Herregud, Trestein... Nettopp. Aner ikke hvorfor noe som er helt logisk skal være så problematisk? Selvfølgelig må batteriet heates for å fungere i kulden og selvfølgelig koster dette energi. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Så hvorfor var du så opptatt av om du kunne skru av oppvarmingen? Jeg aner ikke hvor du skal hen med noe av dette her jeg 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (1 minutt siden): Nettopp. Aner ikke hvorfor noe som er helt logisk skal være så problematisk? Selvfølgelig må batteriet heates for å fungere i kulden og selvfølgelig koster dette energi. Nei det er jo det det ikke gjør. Men man får bedre rekkevidde på et varmere batteri. Leaf sin batterivarmer på de eldre bilene slår ikkke inn før på -18 grader, altså uproblematisk å kjøre med -10 grader batteri, men det gir kortere rekkevidde og dårligere regen. Men battetiet varmes av indre motstand etterhvert som man kjører. Teslas Model S og X har oppvarming av batteriet for bedre rekkevidde, men dette kan skrus av ved å huke av/på for range mode eller noe sånn. Model 3 har ikke dette men batteriet mottar spillvarme fra motorer og kan få aktiv varme fra motorer kun ved for kaldt batteti for lading og forvarming for hurtiglading. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Model 3 cooling system and functions overview. There is no «battery heater» it uses waste heat from powertrain and also has a less efficient mode wasting more heat for heating battery in the winter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå