Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (1 minutt siden): Nei det er ikke et problem men det krever energi. Har bilen 10% strøm og står ute i 15 minus kan det bli et problem om du må flytte bilen til nærmeste strømuttak. Typisk flyplass situasjon. Da har man tabbet seg ut i utgangspunktet. Man skal ikke reise fra en bil med såpass lavt batteri. Enten setter man bilen på en ladeplass, eller man hurtiglader før man parkerer. Fortrinnsvis det første. Da er den ferdigladet og forvarmet fra nettstrøm når man skal bruke den igjen. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden): Da har man tabbet seg ut i utgangspunktet. Man skal ikke reise fra en bil med såpass lavt batteri. Enten setter man bilen på en ladeplass, eller man hurtiglader før man parkerer. Fortrinnsvis det første. Da er den ferdigladet og forvarmet fra nettstrøm når man skal bruke den igjen. Jeg vet dette men husk at det er mange nye eiere av elektriske biler på veien. Med en ice bil trenger man ikke tenke på hvor mye man har på tanken når man parkerer. Heller ikke at bilen ikke når rekkevidden bilens display viser om den viser wltp som default. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Ikke noe sjakktrekk å sette fra seg bilen med bare 10% strøm igjen nei. De fleste elbiler gir vel og en advarsel mot å gjøre det i kulda. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (7 minutter siden): Med en ice bil trenger man ikke tenke på hvor mye man har på tanken når man parkerer. Heller ikke at bilen ikke når rekkevidden bilens display viser om den viser wltp som default. Da har du ikke hørt om kondens eller dieseldyr før 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 bshagen skrev (13 minutter siden): Da har du ikke hørt om kondens eller dieseldyr før Moderne biler har tette fuel systemer. Du må ha lufttilførsel eller fylle drivstoff med vann for at det skal inntreffe. Har aldri opplevd problemer med dette. Bensinbiler har heller ikke forgassere som kan samle vann heller. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Complexity skrev (24 minutter siden): Ikke noe sjakktrekk å sette fra seg bilen med bare 10% strøm igjen nei. De fleste elbiler gir vel og en advarsel mot å gjøre det i kulda. Om du må rekke et fly er det ikke sikkert du kan gjøre så mye med dette Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (24 minutter siden): Jeg vet dette men husk at det er mange nye eiere av elektriske biler på veien. Med en ice bil trenger man ikke tenke på hvor mye man har på tanken når man parkerer. Heller ikke at bilen ikke når rekkevidden bilens display viser om den viser wltp som default. Det må man jo tenke på? Om du parkerer på tom tank og det er et stykke til bensinstasjonen får du akkurat samme problem. Jeg parkerer ikke bilen på Gardermoen etter at tankmåleren har nådd "E" for en stund siden for å si det slik. Da fyller man først. Ikke bare for å unngå å kjøre tom, men også for å unngå kondens på tanken. Fordelen med elbil er at man ikke trenger å fylle først. Man kan fylle mens man står parkert. 5 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) Trestein skrev (4 minutter siden): Moderne biler har tette fuel systemer. Du må ha lufttilførsel eller fylle drivstoff med vann for at det skal inntreffe. Har aldri opplevd problemer med dette. Bensinbiler har heller ikke forgassere som kan samle vann heller. Dette stemmer - isj, men det betyr ikke at det ikke kan forekomme på nyere biler for det, har sett det selv. Kondens kan komme på tanken, samt dieseldyr og man kan få vann i dieselfilteret. Forøvrig så er ikke diesel det beste drivstoffet i kulda. Endret 1. januar 2021 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Just now, Trestein said: Om du må rekke et fly er det ikke sikkert du kan gjøre så mye med dette Men man vet jo når flyet går, og bilen vil fortelle deg at du vil ankomme med lite strøm og burde lade før du setter fra deg bilen. Så skal godt gjøres.. Mange flyplasser tilbyr jo parkering med lading og. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Complexity skrev (6 minutter siden): Men man vet jo når flyet går, og bilen vil fortelle deg at du vil ankomme med lite strøm og burde lade før du setter fra deg bilen. Så skal godt gjøres.. Mange flyplasser tilbyr jo parkering med lading og. Det trenger ikke være en flyplass. Mange har hytter uten lademulighet. Eller går en 6 timers skitur på fjellet. Poenget er bare at el biler krever mere planlegging og kunnskap ved bruk i sterk kulde. Så nettop teslabjørns test av performance utgaven av model 3. Mistet mesteparten av kraften ved 30% batteri nivå pga kaldt batteri. Som sagt mye man aldri opplever før man har elbil første gang. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) 48 minutes ago, Trestein said: Det trenger ikke være en flyplass. Mange har hytter uten lademulighet. Eller går en 6 timers skitur på fjellet. Poenget er bare at el biler krever mere planlegging og kunnskap ved bruk i sterk kulde. Så nettop teslabjørns test av performance utgaven av model 3. Mistet mesteparten av kraften ved 30% batteri nivå pga kaldt batteri. Som sagt mye man aldri opplever før man har elbil første gang. Planlegging var litt vanskelig på min gamle dieselbil. Var det mer enn 20 minus ute var det bare å glemme å få start. Kom meg ikke på jobb en gang da bilen plent nektet, og etter å ha tømt to hjelpestartere gikk jeg bare å la meg igjen 😅 Glødepluggene ble byttet men hjalp lite. Var på nippet til å kjøpe meg motorvarmer men så kjøpte jeg meg heller en elbil og ble kvitt hele problemet. Bilene får bare mer å mer rekkevidde og nærmer seg ICE biler. De vil vel passere dem og om ikke så lenge, og da blir det plutselig tungvint å ha noe annet. Endret 1. januar 2021 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Complexity skrev (18 minutter siden): Planlegging var litt vanskelig på min gamle dieselbil. Var det mer enn 20 minus ute var det bare å glemme å få start. Kom meg ikke på jobb en gang da bilen plent nektet, og etter å ha tømt to hjelpestartere gikk jeg bare å la meg igjen 😅 Glødepluggene ble byttet men hjalp lite. Var på nippet til å kjøpe meg motorvarmer men så kjøpte jeg meg heller en elbil og ble kvitt hele problemet. Bilene får bare mer å mer rekkevidde og nærmer seg ICE biler. De vil vel passere dem og om ikke så lenge, og da blir det plutselig tungvint å ha noe annet. Hadde diesel biler for 20år siden. Rekkevidde var rimelig bra. 1200-1400km var vanlig med opptil 110km i timen. Det går nok en stund før elbiler er der.Spesielt om vinteren Har stor tro på ssb. Det vil eliminere energitapet til batteriene, fungere mye bedre i kulde, lettere batterier osv. Spørs hvem som blir først. Toyota? Eller vw? Det blir vel Panasonic vs quantumscape eller noen vi ikke har hørt om ennå? Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (1 time siden): Det trenger ikke være en flyplass. Mange har hytter uten lademulighet. Eller går en 6 timers skitur på fjellet. Poenget er bare at el biler krever mere planlegging og kunnskap ved bruk i sterk kulde. Så nettop teslabjørns test av performance utgaven av model 3. Mistet mesteparten av kraften ved 30% batteri nivå pga kaldt batteri. Som sagt mye man aldri opplever før man har elbil første gang. Elbiler krever anderledes planlegging, men ikke nødvendigvis mer planlegging. Tidligere artikkel fra da dieselbiler ble populært https://www.tv2.no/a/1703462 Sitat Påskeaften hjelp NAF 200 bileieren med å tine sine frosne kjøretøy. Årsaken er at bilene har vært tanket med diesel som ikke tåler kulda. Uerfarne diesel-eiere For å tåle sterk kulde inneholder dieselen som selges i fjellet 30 prosent parafin. At mange nordmenn i fjor kjøpte dieselbil for første gang, er nok en årsak til at så mange biler ble satt ut av kulda. - Når man kjører på flatlandet har man en vinter-diesel, men når man reiser opp i høyere fjellstrøk som er kaldere skal man ha en diesel som er mer utblandet med parafin, sier Jan Ivar Engebretsen Kommunikasjonsrådgiver i NAF. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 55 minutes ago, Trestein said: Hadde diesel biler for 20år siden. Rekkevidde var rimelig bra. 1200-1400km var vanlig med opptil 110km i timen. Det går nok en stund før elbiler er der.Spesielt om vinteren Jeg tror vi er der ganske så snart. Nye Model S har jo 800km+ i rekkevidde ifølge Tesla. Vi tipper nok over 1000km om bare noen år. Og 2021 Model 3 har jo veldig lavt forbruk på vinteren, så det begynner jo og å komme seg der og. Selv har jeg "bare" 560km\t WLTP og ikke noe varmepumpe, men har enda tilgode å kjøre meg tom for strøm selv om jeg ikke har lademuligheter hjemme og bor i nord med lange avstander. Er som oftest de som ikke har elbil som klager mest på elbil. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Complexity skrev (1 time siden): Jeg tror vi er der ganske så snart. Nye Model S har jo 800km+ i rekkevidde ifølge Tesla. Vi tipper nok over 1000km om bare noen år. Og 2021 Model 3 har jo veldig lavt forbruk på vinteren, så det begynner jo og å komme seg der og. Selv har jeg "bare" 560km\t WLTP og ikke noe varmepumpe, men har enda tilgode å kjøre meg tom for strøm selv om jeg ikke har lademuligheter hjemme og bor i nord med lange avstander. Er som oftest de som ikke har elbil som klager mest på elbil. Så tb teste to 2021 modeller nylig. Vinterforbruk begynner å nærme seg en e golf i følge teslabjørns google ark. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 (endret) 16 minutes ago, Trestein said: Så tb teste to 2021 modeller nylig. Vinterforbruk begynner å nærme seg en e golf i følge teslabjørns google ark. Ganske bra det med tanke på at Model 3 er tyngere, har mye mere ytelse og har en ekstra motor. Dumt at man ikke får kjøpt Model 3 Long Range med bare RWD lenger. Antar den ville hatt veldig lavt vinterforbruk. SR+ kan jo ikke sammenlignes lenger siden den nå kommer med andre og dårligere batterier. Edit: Uten å være helt sikkert så tror jeg e-Golf er bedre isolert også. Glasstaket på Model 3 bidrar ikke akkurat med å holde varmen.. Endret 1. januar 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Complexity skrev (16 minutter siden): Ganske bra det med tanke på at Model 3 er tyngere, har mye mere ytelse og har en ekstra motor. Dumt at man ikke får kjøpt Model 3 Long Range med bare RWD lenger. Antar den ville hatt veldig lavt vinterforbruk. SR+ kan jo ikke sammenlignes lenger siden den nå kommer med andre og dårligere batterier. Edit: Uten å være helt sikkert så tror jeg e-Golf er bedre isolert også. Glasstaket på Model 3 bidrar ikke akkurat med å holde varmen.. SR utgaven har solgt mye i Tyskland. Kommer endel videoer derfra med tester Sikkert like bra å ikke forstå hva de sier. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (6 timer siden): Nei det er ikke et problem men det krever energi. Ikke nødvendigvis. Om du skal en kort tur kan du gjennomføre den uten å oppvarme batteriet. Det krever *litt* mer energi siden den interne motstanden er større i et kaldt batteri men batteriet *krever* ikke oppvarming for å brukes. Trestein skrev (6 timer siden): Har bilen 10% strøm og står ute i 15 minus kan det bli et problem om du må flytte bilen til nærmeste strømuttak. Typisk flyplass situasjon. Det kalles dårlig planlegging. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Kahuna skrev (24 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Om du skal en kort tur kan du gjennomføre den uten å oppvarme batteriet. Det krever *litt* mer energi siden den interne motstanden er større i et kaldt batteri men batteriet *krever* ikke oppvarming for å brukes. Det kalles dårlig planlegging. Kan du slå av oppvarming av batteri? Har ikke sett tb gjøre det? Forvarming før hurtiglader har jeg sett at man kan slå av og på. Dårlig planlegging kan forekomme Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 Trestein skrev (17 minutter siden): Kan du slå av oppvarming av batteri? Det er vel heller et spørsmål om man kan slå det på.. Jeg mistenker at du blander sammen ting her. Det vil alltid være litt tap i batteriet under bruk men det er utilsiktet og ikke noe man slår av eller på. Dessuten er ofte størrelsen på dette tapet beskjedent så selv etter flere timers kjøring vil batteriet på min TM3 være for kaldt til å lade med maks-effekt på superlader. Derimot har noen biler en dedikert batterivarmer som kan brukes for at batteriet skal ha ideell temperatur under lading. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå