Gå til innhold

Dette er de nye elbilene du faktisk får kjøpt i 2021


Anbefalte innlegg

Dovreekspressen skrev (51 minutter siden):

Jeg syns Youtubere er et nyttig supplement til andre tester og offisielle tall. F.eks. når Tesla-Bjørn kjører Oslo - Geilo - Oslo med XC40 i møkkavær. Det er veldig tett på hva slags informasjon jeg trenger. Nå vet jeg ikke om du mener TB er en synser eller ikke. Men han gjør mye interessant. Absolutt en nyttig kilde til informasjon når biler skal vurderes. 

 

Syntes han er en av de bedre. Han er preget av navnet og legger godviljen til når han tester. Ser han live noen ganger når han kjører i vakre områder. Da hender det han sier hva han mener.

100% vitenskapelig er han nok ikke. Han beregner til stadighet batteri kapasitet utifra bilens måler. Tror ikke han gjør som enkelte tyskere å sammenligner med måleren på ladestasjonen. Han gjør selvsagt dette men ikke som annet enn ladetap. 
 

Han unngår også å lade til 100% på enkelte modeller ved sammenligning av ladehastighet. 
 

Først i dag la han ut en video som viste forbruk ved kaldstart av elbil.

Han unngår også å fortelle at forvarming av batteri er vanskelig når batteriet er der ladehastighet er høy. Tror han herjet noe voldsomt for å få opp temperaturen på batteriet når bilen ikke ville det selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (9 timer siden):

Hva er poenget med å lade til 100% når det bare er det bilen rapporter? 

Tesla og Polestar er vel to av få produser som faktisk rapporterer ekte 100%

"VW ID.3 er helt fantastisk! Lader hele 22kW opp til 100%!"

Jeej...

Poenget er vel at bilens rekkevidde er basert på hvor langt bilen går fra 100 til 0%
 

Da er det interresant hvor lang tid den bruker motsatt vei. 
 

VW id lader faktisk like raskt som tesla m3 2021 modellen fra 10-80% ca 35min. 
 

Til 100% på 60min. 77kwh versjon omtrent det samme. Vil tippe at den vil klare 1000km på 10timer. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Trestein said:

VW id lader faktisk like raskt som tesla m3 2021 modellen fra 10-80% ca 35min. 

*Med forbehold om at man finner en lader som leverer nok og at batteriet har perfekt temperatur.

ID.3 tar imot ganske bra med effekt, det skal den ha.

Men nye Model 3 justeres nok snart opp. Den "gamle" Model 3 klarte bare 120kW i starten, men nå klarer den jo 250kW.

Nye Model 3 er jo veldig effektiv selv på vinteren, man så trenger man jo ikke lade like mye som før.

20 minutes ago, Trestein said:

 Vil tippe at den vil klare 1000km på 10timer. 

Med forbehold at man planlegger en rute med bare 150kW+ ladere så burde den ikke være så langt unna nei.
Her i Nordnorge med bare 50kW ladere vil 1000km ta vesentlig lengere tid..

Men blir morro å se Bjørn Nyland sin test.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Trestein said:

Poenget er vel at bilens rekkevidde er basert på hvor langt bilen går fra 100 til 0%

Da er det interresant hvor lang tid den bruker motsatt vei. 

Ikkje eigentleg, for det har ingenting å seie for tidsbruken på langtur.  På langtur ladar du nok til at du kjem deg til neste planlagde ladestopp.  Å ta tida på lading til 100% er ca like nyttig som å samanlikne kor lang tid bilane brukar på å lade frå 0% til 100% på ein 10A-kurs heime.  Dess større batteri dess lengre tid tek det.  Det einaste som tel på langtur er kor mange km rekkjevidde du kan fylle på åi minuttet.  Heime er det viktig at du kan lade nok over natta til at du kan køyre dine planlagde turar dagen etter.

45 minutes ago, Trestein said:

VW id lader faktisk like raskt som tesla m3 2021 modellen fra 10-80% ca 35min. 

Men Tesla Model 3 kjem seg nesten 90 km lenger enn ID.3 med 80% på batteriet.  Ergo ladar Tesla Model 3 mykje fortare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (50 minutter siden):

Ikkje eigentleg, for det har ingenting å seie for tidsbruken på langtur.  På langtur ladar du nok til at du kjem deg til neste planlagde ladestopp.  Å ta tida på lading til 100% er ca like nyttig som å samanlikne kor lang tid bilane brukar på å lade frå 0% til 100% på ein 10A-kurs heime.  Dess større batteri dess lengre tid tek det.  Det einaste som tel på langtur er kor mange km rekkjevidde du kan fylle på åi minuttet.  Heime er det viktig at du kan lade nok over natta til at du kan køyre dine planlagde turar dagen etter.

Men Tesla Model 3 kjem seg nesten 90 km lenger enn ID.3 med 80% på batteriet.  Ergo ladar Tesla Model 3 mykje fortare.

No kan det hende at noen foretrekker minimalt med stopp. Å kjøre ned til 10% og lade til 30% er for spesielt interreserte.

Tviler på at ein tesla 3 SR kjem veldig mykje lenger enn ein vw id 3 med samme lading. 77kwh versjon sikkert omtrent som ein lr

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Skuffende om ikke ID.3 med 77kWh ikke kommer seg mye lengere enn Model 3 Long range. Den har jo mye mindre ytelse og en motor mindre.

Hadde du kappet 15cm av høyden på id 3 slik at frontareal ble likt hadde nok forskjellen vert minimal. Ytelse og antal motorer betyr ikke mye. Se på Taycan

Teslabjørn kjørte den med 150wh pr km i 90km/h. Model S enda litt lavere.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Trestein said:

Hadde du kappet 15cm av høyden på id 3 slik at frontareal ble likt hadde nok forskjellen vert minimal. Ytelse og antal motorer betyr ikke mye. Se på Taycan

Teslabjørn kjørte den med 150wh pr km i 90km/h. Model S enda litt lavere.

Antal motorer har betydning jo. Model 3 LR RWD hadde vel 4 mil lenger WLTP enn AWD utgaven.

Taycan kobler jo fysisk bort sin store motor med en girkasse og bruker kun motoren fremme når man cruiser. Det gir lavt forbruk.

Model S bruker og motoren fremme under cruising men kobler ikke bort motoren bak. Den henger på slep. Med tanke på det burde jo Taycan klart enda lavere forbruk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Trestein said:

No kan det hende at noen foretrekker minimalt med stopp. Å kjøre ned til 10% og lade til 30% er for spesielt interreserte.

Mellomting er mogeleg.  Lading til 100% er for veldig spesielt interesserte, med mindre dei har det so moro der dei stansar at dei ikkje har lyst til å gå attende til bilen.  Då er det forsovidt praktisk at bilen brukar lang tid på å lade dei siste få kilometerane, so slepp du å avbryte for å hente bilen.

22 hours ago, Trestein said:

Tviler på at ein tesla 3 SR kjem veldig mykje lenger enn ein vw id 3 med samme lading. 77kwh versjon sikkert omtrent som ein lr

Tja.  ID.3 er det mykje rart med.  Du får i alle fall ikkje slike overraskingar i ein Tesla:

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/2d1Knv/id3-proevekjoert-i-norge-hva-i-all-verden-skjedde-med-rekkevidden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (21 minutter siden):

Mellomting er mogeleg.  Lading til 100% er for veldig spesielt interesserte, med mindre dei har det so moro der dei stansar at dei ikkje har lyst til å gå attende til bilen.  Då er det forsovidt praktisk at bilen brukar lang tid på å lade dei siste få kilometerane, so slepp du å avbryte for å hente bilen.

Tja.  ID.3 er det mykje rart med.  Du får i alle fall ikkje slike overraskingar i ein Tesla:

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/2d1Knv/id3-proevekjoert-i-norge-hva-i-all-verden-skjedde-med-rekkevidden

Det finnes flere titals tester fra tyskland med folk som sammenligner bilene sine og med andre elbiler. Vw id har energiforbruk omtrent som en tesla 3.

Ca 200wh ved 130 ca 140 ved 90km/h

ved 0 grader betydelig mere.

Nye biler har oppgradert software og den ser ut til å fungere bra. 
 

Det ser også ut som om den beregner rekkevidde bra om kjøring er representativ for resten av turen. 
 

Batterylife har kjørt flere tester og teslabjørn har testet grundig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 29.12.2020 den 13.33):

No kan det hende at noen foretrekker minimalt med stopp. Å kjøre ned til 10% og lade til 30% er for spesielt interreserte.

Tviler på at ein tesla 3 SR kjem veldig mykje lenger enn ein vw id 3 med samme lading. 77kwh versjon sikkert omtrent som ein lr

30% er idiotisk, ladingen har ikke begynt å sakke av ved 30%. 

Når vi kjører på langtut og vil komme frem raskest prøver vi å lade opp til 60% og kjøre ned til 10%. Så varierer det gjerne med pluss/minus 5%. Det gir raskest gjennomsnittsfart, uavhengig av om vi kjører X75D eller Model 3 SR+. 

Forutsatt lading på SuC selvfølgelig. Må vi lade på 50kW CCS er det smart å lade minst til 75-80% pga. at det tar lengre tid før det er bilen som begrenser ladehastigheten pluss økt sjanse for kø eller defekte ladere på neste stopp. 

Vår Model 3 har en ladehastighet på oppunder 900km/t, så et kvarters lading gir over 200km kjørelengde. Det er 3 timer i typisk norsk landeveishastighet. Helt ok for vår del i hvert fall. Et kvarters lading gir for øvrig ca. 50% økning av SoC på Model 3 SR+ så det er omtrent der vi ligger på tur. Ofte litt kortere faktisk.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 12/28/2020 at 10:44 PM, Trestein said:

<snip>

Han unngår også å fortelle at forvarming av batteri er vanskelig når batteriet er der ladehastighet er høy. Tror han herjet noe voldsomt for å få opp temperaturen på batteriet når bilen ikke ville det selv

Javel. En slik "analyse" av TB's tester sier vel det meste.
Skjønner hvorfor noen vrir litt på nicket ditt her, men vi lar det ligge nå.
Håper det nye året vil heve kvalitet voldsomt på trådene om elbil og annet. 
Men det blir vel med håpet. 😞

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (1 time siden):

Javel. En slik "analyse" av TB's tester sier vel det meste.
Skjønner hvorfor noen vrir litt på nicket ditt her, men vi lar det ligge nå.
Håper det nye året vil heve kvalitet voldsomt på trådene om elbil og annet. 
Men det blir vel med håpet. 😞

Der er vel streaming fra tb at man ser sannheten. Spesielt siste testen av m3 performance der han hurtigladet batteriet opp til 50grader og kjørte 120testen kun 100km. Det betyr at batterivarmen var nok til å varme bilen store deler av turen. Klart han fikk et godt resultat. 
 

Han opplevde også problemer med at batteriet var for kaldt og bilen nektet å forvarme batteriet. Det syntes jeg er relevant. 
 

stort sett ser jeg alle testene hans og syntes dem er bra. Han burde konsekvent ha registrert påfyllt energi når han lader batteri og sammenlignet med bilens estimat. Det avviker på mange elbiler.

Bruker regnearket hans mye også. 

Som sagt stort sett veldig bra tester og relevante. 

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så stort problem at batteriet "suges kaldt". Man får jo ikke utnyttet full ytelse på vinteren uansett grunnet veigrep, og virker som at de fleste vil ha minst mulig regenerering da og.

Men er det ett problem så kommer det en update som justerer opp temperaturen på batteriet.

Vet ikke hva som er best for batteriet av å ligge på 14 grader under bruk, eller 20-30 grader som det gamle gjør. Kommer vel ann på kjemien.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Tror ikke det er så stort problem at batteriet "suges kaldt". Man får jo ikke utnyttet full ytelse på vinteren uansett grunnet veigrep, og virker som at de fleste vil ha minst mulig regenerering da og.

Men er det ett problem så kommer det en update som justerer opp temperaturen på batteriet.

Vet ikke hva som er best for batteriet av å ligge på 14 grader under bruk, eller 20-30 grader som det gamle gjør. Kommer vel ann på kjemien.

Det er ikke et problem. Det drar bare energi 

Både vw og tesla har akkurat samme problem. Står bilen på en parkeringsplass i minusgrader over lang tid vil batteriet bli kaldt. Da må man bruke energi for å varme det opp. Kjører du kun en kort tur blir spesifikt forbruk veldig høyt. 
 

Dette løser man ved å forvarme bilen akkurat som man kan med en forbrenningsbil med forvarming. Problemet er at batteriet ofte er 3-400kg og krever mye energi. En motorblokk er gjerne under 100kg.

Et annet problem kan være at ladehastighet blir ultra lav om man vil lade.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Problemet er at batteriet ofte er 3-400kg og krever mye energi.

Nei det er ikke et problem.

Trestein skrev (5 minutter siden):

Et annet problem kan være at ladehastighet blir ultra lav om man vil lade.

Ja det kan faktisk være et problem, men da er du jo tilkoblet strøm og har ikke vansker med å finne energi å varme batteriet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (45 minutter siden):

Nei det er ikke et problem.

Ja det kan faktisk være et problem, men da er du jo tilkoblet strøm og har ikke vansker med å finne energi å varme batteriet med.

Nei det er ikke et problem men det krever energi. 
 

Har bilen 10% strøm og står ute i 15 minus kan det bli et problem om du må flytte bilen til nærmeste strømuttak. Typisk flyplass situasjon.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...