Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Sturle S skrev (9 minutter siden): Du kastar vekk tid på ubrukelege "testar" gjort av synsarar på YouTube. Slutt med det. Det finst meir enn nok seriøse standardiserte testar, både offisielle og uavhengige. For det fyrste er rekkjevidda til dagens Model Y langt over gjennomsnittet i lista, som er 434 km. For det andre veit du som sagt ikkje kva spesifikasjonar Model Y kjem med når produksjonen er i gang i Europa, berre kva bilen vert levert med i USA og Kina no. No er Model Y best i sin klasse. Tesla pleier å fylgje med på kva konkurrentane driv med, og forsikre seg om at modellane framleis er dei beste i sin klasse. Dersom EU-modellen kjem med det nye batteriet, kan vi vente eit solid byks i både rekkjevidde og ladeeffekt. Eg kan ikkje basere meg på dine gjetninger når eg sammenligner biler. Eg bruker tala frå teknisk ukeblad. Da er model y ikkje ledende verken i rekkevidde eller ladehastighet. Ikkje på pris heller. Ford mk e id4 og enyac har alle biler i samme klasse med bedre rekkevidde. Bmw ix og mercedes med opptil 200km lenger. Tesla har alt levert det nye batteriet 82kwh og kva som kjem i fremtiden veit vi ikkje. Toyota kommer sannsynligvis med ss batteri om et år. Vw øker ladehastighet og hunday kommer med vesentlig høyere ladehastighet enn tesla. Men for fabrikker som oppgir wltp tall for 2021 modellene er det disse man må forholde seg til. Ikke gjetninger. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (13 minutter siden): Toyota kommer sannsynligvis med ss batteri om et år. Vw øker ladehastighet og hunday kommer med vesentlig høyere ladehastighet enn tesla. Men for fabrikker som oppgir wltp tall for 2021 modellene er det disse man må forholde seg til. Ikke gjetninger. Ikke gjetninger, sier du? 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 4 minutes ago, Trestein said: Eg kan ikkje basere meg på dine gjetninger når eg sammenligner biler. Eg bruker tala frå teknisk ukeblad. Da er model y ikkje ledende verken i rekkevidde eller ladehastighet. Ikkje på pris heller. Eg veit ikkje kva du baserer deg på når du påstår at Model Y er heilt gjennomnittleg. Det er i alle fall ikkje Teknisk Ukeblad. Du kjem generelt med mykje fantasisnakk og referansar til YouTube. 4 minutes ago, Trestein said: Ford mk e id4 og enyac har alle biler i samme klasse med bedre rekkevidde. Kina-produsert Model Y RWD har betre rekkjevidde (540 km) enn både ID.4 og Skoda Enyac. Vi veit som sagt ikkje kva spesifikasjonane til EU-modellen vert, so det er litt tidleg å samanlikne. Dersom vi får levert bilar frå USA før fabrikken i EU startar opp, vert det USA-spesifikasjonar (505 km). Får vi frå Kina vert det Kina-spesifikasjonar (540 km). Får vi frå EU-fabrikken er spesifikasjonane førebels ukjende. Tesla pleier å oppgje den lågaste på sidene sine, og heller overraske positivt. 4 minutes ago, Trestein said: Tesla har alt levert det nye batteriet 82kwh og kva som kjem i fremtiden veit vi ikkje. Både 4680-celler og forbetringar i kjemien til eksisterande celler. Det gjev lite meining å starte produksjon av 2170-celler i den nye fabrikken utanfor Berlin (og dei får ikkje nok vatn til det), so eg tippar 4680-celler. 4 minutes ago, Trestein said: Toyota kommer sannsynligvis med ss batteri om et år. i ein prototyp, ikkje i ein bil du kan kjøpe. 4 minutes ago, Trestein said: Vw øker ladehastighet og hunday kommer med vesentlig høyere ladehastighet enn tesla. Men for fabrikker som oppgir wltp tall for 2021 modellene er det disse man må forholde seg til. Ikke gjetninger. Målt i km påfyll pr minutt er Tesla leiande. Eg ser du likar å forhalde deg til gjetningar likevel når du tel bilar som skal ha høgare rekkjevidde enn Model Y (USA-versjonen). Elles er det berre tre. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (9 minutter siden): Ikke gjetninger, sier du? Det er ikke gjetninger. Vw har annonsert dette. Poenget er at dette er ikke relevant for hva som skjer 1 januar. Det er den ladehastigheten de selger når bilen blir betalt som gjelder. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (Akkurat nå): Det er ikke gjetninger. Vw har annonsert dette. Poenget er at dette er ikke relevant for hva som skjer 1 januar. Det er den ladehastigheten de selger når bilen blir betalt som gjelder. Så VW har annonsert at Toyota kommer med SS-batterier om ett år i en bil man kan kjøpe? 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (Akkurat nå): Så VW har annonsert at Toyota kommer med SS-batterier om ett år i en bil man kan kjøpe? Nei det er to ulike påstander. Vw sier at 175kw lading kommer om et halvt år Toyota har prototyper på veien neste år med ssb teknologi. Hunday kommer med 800v lading Tre ulike ting som er annonsert. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (4 minutter siden): Nei det er to ulike påstander. Vw sier at 175kw lading kommer om et halvt år Toyota har prototyper på veien neste år med ssb teknologi. Artikkelen handler om biler som kommer i 2021 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (2 minutter siden): Artikkelen handler om biler som kommer i 2021 Toyota har ikke sagt når første bil blir levert med ssb batteri. Bare at de skal lage en prototype. Det blir bare spekulasjoner. Poenget er at kanskje kommer toyota med ssb kanskje kommer model y med 80batteri. Dette vet vi ikke. Heller ikke om kinesiske model y kommer til europa. jeg forholder med til tu’s liste. Den mangler riktignok id3 med 77kwh batteri. Den kommer garantert. Og igjen jeg runder av rekkevidde. Alt fra 490-510km er 500 i mine øyne. 2% 1 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (Akkurat nå): Toyota har ikke sagt når første bil blir levert med ssb batteri. Bare at de skal lage en prototype. Det blir bare spekulasjoner. Så glem de nå. De er irrelevante. Du sier du holder deg til TU sin liste - så gjør det. Avsporinger der Toyota skal komme med en bil med SS-batteri hører ikke hjemme her 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (4 minutter siden): Så glem de nå. De er irrelevante. Du sier du holder deg til TU sin liste - så gjør det. Avsporinger der Toyota skal komme med en bil med SS-batteri hører ikke hjemme her Det var et svar på Sturles spekulasjoner på hvordan model y muligens kan bli. vi har bare de fakta som står på teslas norske internettsider. Du kan bestille den i dag. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (1 minutt siden): Det var et svar på Sturles spekulasjoner på hvordan model y muligens kan bli. vi har bare de fakta som står på teslas norske internettsider. Du kan bestille den i dag. Det gjør ikke SS-batteriene fra Toyota relevante, Model Y er en bil som eksisterer. Gi deg 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (9 minutter siden): Det gjør ikke SS-batteriene fra Toyota relevante, Model Y er en bil som eksisterer. Gi deg Ja model y eksisterer og har tekniske data. Disse har jeg brukt. De viser en rekkevidde som er helt på nivå med konkurrentene. Noen bedre andre litt dårligere. Helt annen situasjon enn når model S X og 3kom i salg Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (3 timer siden): Ønsker meg en pizzabil jeg, en med litt skikkelig rekkevidde. De hadde solgt i bøtter og spann her på berget, det er jeg sikker på Pizzabil finnes. Se på team bakstad på nrk. De kjører en slik fra lindesnes til norkap. Peugeot partner? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (9 minutter siden): Pizzabil finnes. Se på team bakstad på nrk. De kjører en slik fra lindesnes til norkap. Peugeot partner? Du greier ikke å holde deg til temaet du? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (7 minutter siden): Du greier ikke å holde deg til temaet du? Det var du som ville ha pizzabil. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (5 minutter siden): Det var du som ville ha pizzabil. Jeg snakket da om en pizzabil med 40-50 mils rekkevidde. Og jeg er ikke interessert i dine tips ang. en Berlingo/Partner. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (8 minutter siden): Jeg snakket da om en pizzabil med 40-50 mils rekkevidde. Og jeg er ikke interessert i dine tips ang. en Berlingo/Partner. Redd for at pizzaen blir kald etter 500km 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (10 minutter siden): Redd for at pizzaen blir kald etter 500km Alvorlig talt.. Troll! 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 bshagen skrev (1 time siden): Jeg snakket da om en pizzabil med 40-50 mils rekkevidde. Og jeg er ikke interessert i dine tips ang. en Berlingo/Partner. Det nærmeste du kommer i dag er E-NV200 med halvparten av rekkevidden du ønsker. Så har vi Byd T-3 som er en E-NV200 kloning med større batteri men den er foreløpig vaporware som for øvrig gjelder alle annonserte elvarebiler som skal komme, de er ikke å få kjøpt i dag eller nærmeste ukene. 10 mil rekkevidde til og mulighet til å trekke tilhenger på 1500 kilo og E-NV200 ville holdt som eneste bil for min del. Dårlig av mercedes å ikke ha muligheter til å trekke tilhenger med EQV. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Sturle S skrev (4 timer siden): Du kastar vekk tid på ubrukelege "testar" gjort av synsarar på YouTube Jeg syns Youtubere er et nyttig supplement til andre tester og offisielle tall. F.eks. når Tesla-Bjørn kjører Oslo - Geilo - Oslo med XC40 i møkkavær. Det er veldig tett på hva slags informasjon jeg trenger. Nå vet jeg ikke om du mener TB er en synser eller ikke. Men han gjør mye interessant. Absolutt en nyttig kilde til informasjon når biler skal vurderes. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå