onkel_jon Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) 29 minutes ago, Trestein said: Det interessante med lista var rekkevidde på kommende biler. Tesla Y vil jo være langt nede på listen med tanke på rekkevidde. Mak e vw id 4 skoda bmw ix x peng osv har vesentlig bedre rekkevidde. Den lader vel kanskje ikke hurtigere enn en 2021 m3 heller. Når teslas lade nett åpens forsvinner siste argumentet for å kjøpe model y. Tror den vil slite i Europa. Rekkevidden på 610 km på mach e er på bakhjuls trekk utgaven, model y selges kun med firehjuls trekk, mach e med firehjuls trekk klarer 540, tallet for id4 er feil og, står 496 på vw sin side, regner og med det er for bakhjuls trekk utgaven som blir enda mindre med firehjuls trekk. Ix3 sin rekkevidde er 459 og ix sin er kun 390 så igjen dårligere enn model y. Husk at dette er model y med usa spec, vi i europa får troligere en bedre model y når berlin er ferdig(spørs når det skjer og) litt større batteri hvis de bruker de nye 4680 batteriene. Endret 28. desember 2020 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Trestein skrev (32 minutter siden): Det interessante med lista var rekkevidde på kommende biler. Tesla Y vil jo være langt nede på listen med tanke på rekkevidde. Mak e vw id 4 skoda bmw ix x peng osv har vesentlig bedre rekkevidde. Den lader vel kanskje ikke hurtigere enn en 2021 m3 heller. Når teslas lade nett åpens forsvinner siste argumentet for å kjøpe model y. Tror den vil slite i Europa. TMY LR med 505 km rekkevidde på 4-hjulstrekker, ID.4 med "inntil 496 km", og da er dette sannsynligvis 2WD-versjonen med største batteriet. Og så mener du ID.4 leder og TMY henger etter? Snåle vurderinger spør du meg. https://www.tesla.com/no_no/modely https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html2 5 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Snowleopard skrev (8 timer siden): Snåle vurderinger spør du meg. Du vet, noen vil *alltid* vurdere alt Tesla gjør som negativt. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Model Y sin data henger vel fra de første med 75kWh batteri antar jeg. Nå lages jo Model 3 med 77/82kWh og så vil tro Y og bruker disse pakkene nå? Og det blir vel andre boller når de helt nye batteriene kommer. Tror ikke Model Y kommer til å være langt nede på listen når det gjelder rekkevidde. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 onkel_jon skrev (9 timer siden): Rekkevidden på 610 km på mach e er på bakhjuls trekk utgaven, model y selges kun med firehjuls trekk, mach e med firehjuls trekk klarer 540, tallet for id4 er feil og, står 496 på vw sin side, regner og med det er for bakhjuls trekk utgaven som blir enda mindre med firehjuls trekk. Ix3 sin rekkevidde er 459 og ix sin er kun 390 så igjen dårligere enn model y. Husk at dette er model y med usa spec, vi i europa får troligere en bedre model y når berlin er ferdig(spørs når det skjer og) litt større batteri hvis de bruker de nye 4680 batteriene. Bmw ix har 600wltp km med 4 hjulstrekk Totalt 9 biler kommer med over 500km i følge tabellen. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Snowleopard skrev (9 timer siden): TMY LR med 505 km rekkevidde på 4-hjulstrekker, ID.4 med "inntil 496 km", og da er dette sannsynligvis 2WD-versjonen med største batteriet. Og så mener du ID.4 leder og TMY henger etter? Snåle vurderinger spør du meg. https://www.tesla.com/no_no/modely https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html2 Sier at det finnes mange biler med lenger rekkevidde enn model y i2021 bmw og mercedes 600-700km. Svært mange som er på 500km Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Kahuna skrev (54 minutter siden): Du vet, noen vil *alltid* vurdere alt Tesla gjør som negativt. Hva er det tesla gjør her som er negativt? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) Snowleopard skrev (9 timer siden): TMY LR med 505 km rekkevidde på 4-hjulstrekker, ID.4 med "inntil 496 km", og da er dette sannsynligvis 2WD-versjonen med største batteriet. Og så mener du ID.4 leder og TMY henger etter? Snåle vurderinger spør du meg. https://www.tesla.com/no_no/modely https://www.volkswagen.no/no/biler/nye-id4-suv.html2 Jeg tok tallene i artikkelen. Regner med det er en nyere model. Skoda enyac hadde også tilsvarende tall. så spørs det om ladehastighet. Vil model y ha 250kw? Dagens 2021 model 3 klarer 0-100% lading mye seinere enn vw. 2019 var faktisk vesentlig raskere. vw vil jo tilby 175KW makshastighet og muligens enda tykkere lade kurve. Endret 28. desember 2020 av Trestein 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) 17 minutes ago, Trestein said: Sier at det finnes mange biler med lenger rekkevidde enn model y i2021 Mange er det ikkje. Eg kan finne tre som har offisiell rekkjevidde > enn Model Y og tre som har estimert rekkjevidde > Model Y. Vi veit heller ikkje kva rekkjevidda til Model Y er når bilen vert lansert i Europa. Tesla har det med å forbetre rekkjevidda heile tida, av og til med fleire prosent med oppdateringar til bilar som allereie er levert til kundar. Quote bmw og mercedes 600-700km. Med stjerne, som tilseier at dette ikkje er offisielle tal frå produsenten. Quote Svært mange som er på 500km To er på 500 km. Er to svært mange? Endret 28. desember 2020 av Sturle S 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Mange er det ikkje. Eg kan finne tre som har offisiell rekkjevidde > enn Model Y og tre som har estimert rekkjevidde > Model Y. Vi veit heller ikkje kva rekkjevidda til Model Y er når bilen vert lansert i Europa. Tesla har det med å forbetre rekkjevidda heile tida, av og til med fleire prosent med oppdateringar til bilar som allereie er levert til kundar. Med stjerne, som tilseier at dette ikkje er offisielle tal frå produsenten. To er på 500 km. Er to svært mange? Eg talte 9 modeller med over 500km estimert rekkevidde. seriøse fabrikanter veit rekkevidden lenge før første prototype er produsert. Om oppgitt rekkevidde er 505 eller 495 vil det i praksis bli tilfeldig hvem som kommer lengst. Jeg har rundet av. Dessuten ser jeg flere og flere indikasjoner på at enkelte fabrikanter har urealistiske målere. Når man kjører bilene viser komputeren ett tall, når man lader får man et helt annet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 13 minutes ago, Trestein said: Eg talte 9 modeller med over 500km estimert rekkevidde. Eg kan berre finne 7, inkludert Model Y. 13 minutes ago, Trestein said: seriøse fabrikanter veit rekkevidden lenge før første prototype er produsert. Då er det pussig at dei ikkje vil dele det med potensielle kundar, for som regel er det stort avvik mellom rekkjevidda bilprodusenten annonserte og det den endelege produksjonsmodellen endte opp med. 13 minutes ago, Trestein said: Om oppgitt rekkevidde er 505 eller 495 vil det i praksis bli tilfeldig hvem som kommer lengst. Jeg har rundet av. Den med 505 km rekkjevidde skal komme lengst i dei fleste tilfella. Uansett er 505 km over 500 km. Korkje 495 km eller 500 km er over 500 km. 13 minutes ago, Trestein said: Dessuten ser jeg flere og flere indikasjoner på at enkelte fabrikanter har urealistiske målere. Når man kjører bilene viser komputeren ett tall, når man lader får man et helt annet. Du meiner at når du køyrer på flatmark eller oppover går resterande km nedover og når du ladar går resterande km oppover, eller kva tal viser du til her? Bilen min tek i tillegg med høgdekurva langs den planlagde ruta når han estimerer kor langt eg kjem, og den har ein del å seie. Estimatoren pleier å treffe ganske bra. Med litt økonomisk køyring kjem eg lengre. For å komme kortare må eg som regel køyre ganske aggressivt, men veret kan òg påverke. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Sturle S skrev (10 minutter siden): Eg kan berre finne 7, inkludert Model Y. Då er det pussig at dei ikkje vil dele det med potensielle kundar, for som regel er det stort avvik mellom rekkjevidda bilprodusenten annonserte og det den endelege produksjonsmodellen endte opp med. Den med 505 km rekkjevidde skal komme lengst i dei fleste tilfella. Uansett er 505 km over 500 km. Korkje 495 km eller 500 km er over 500 km. Du meiner at når du køyrer på flatmark eller oppover går resterande km nedover og når du ladar går resterande km oppover, eller kva tal viser du til her? Bilen min tek i tillegg med høgdekurva langs den planlagde ruta når han estimerer kor langt eg kjem, og den har ein del å seie. Estimatoren pleier å treffe ganske bra. Med litt økonomisk køyring kjem eg lengre. For å komme kortare må eg som regel køyre ganske aggressivt, men veret kan òg påverke. Det eg har sett er følgende. To biler lades til 100% kjøres 300km på motorvei i max 130. Samme fart samme vær stigning osv. Komputeren til den ene viser 170wh pr km mens den andre viser 200wh pr km. Når de lades til 100% etterpå har begge brukt det samme? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 1 hour ago, Trestein said: Det eg har sett er følgende. To biler lades til 100% kjøres 300km på motorvei i max 130. Samme fart samme vær stigning osv. Komputeren til den ene viser 170wh pr km mens den andre viser 200wh pr km. Når de lades til 100% etterpå har begge brukt det samme? WLTP baserer seg på måling av faktisk forbruk frå stikkontakt, ikkje kva "komputeren" i bilen påstår. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Ønsker meg en pizzabil jeg, en med litt skikkelig rekkevidde. De hadde solgt i bøtter og spann her på berget, det er jeg sikker på 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Sturle S skrev (13 minutter siden): WLTP baserer seg på måling av faktisk forbruk frå stikkontakt, ikkje kva "komputeren" i bilen påstår. Heldigvis. Det er dessverre svært mange som tester bilene som oppgir komputer forbruk og ikke hva man må fylle på Poenget er at det er 9 nye biler som klarer 500km etter wltp. Muligens 10 med vw id3 77kwh. Tror ikke den var med. Når model Y endelig kommer er den derfor en helt gjennomsnitts el bil. Det var ikke model S X og 3. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Endelig biler med hengerfeste og rekkevidde på 500km+ Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) 54 minutes ago, Heradon said: Endelig biler med hengerfeste og rekkevidde på 500km+ Med visse forbehold i Norge da.. F.eks har ikke Mustang Mach-e varmepumpe så den er tørst i kulda. Samme gjelder Polestar 2. Model 3 har jo endelig fått varmepumpe nå og har nesten samme forbruk om vinteren som om sommeren (ref. Bjørn Nyland) så det har mye å si. Endret 28. desember 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 Complexity skrev (3 minutter siden): Med visse forbehold i Norge da.. F.eks har ikke Mustang Mach-e varmepumpe så den er tørst i kulda. Samme gjelder Polestar 2. Model 3 har jo endelig fått varmepumpe nå og har nesten samme forbruk om vinteren som om sommeren (ref. Bjørn Nyland) så det har mye å si. Varmepumpe har vel mange el biler hatt i mange år. Tesla har vel ikke oppvarmet ratt engang. Det har faktisk min 8 år gamle bil. På 90 tallet hadde mercedes reverserbar varmepumpe i toppmodellene. Det betød at man fikk full varme fra man startet motoren Testet bilen min i dag etter å ha sett teslabjørn kaldstarte en m3. Etter 4 km var forbruket 400wh pr km. Batteriet var 10grader ved start. Jeg kjørte 4km fra kald bil og komputeren viste 0,64 når jeg stoppet. Så gikk jeg en tur og 2 timer etterpå kjørte jeg tilbake. Da viste komputeren 0,72. Bilen bruker normalt 0,6 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 (endret) 20 minutes ago, Trestein said: Varmepumpe har vel mange el biler hatt i mange år. Tesla har vel ikke oppvarmet ratt engang. Det har faktisk min 8 år gamle bil. På 90 tallet hadde mercedes reverserbar varmepumpe i toppmodellene. Det betød at man fikk full varme fra man startet motoren Testet bilen min i dag etter å ha sett teslabjørn kaldstarte en m3. Etter 4 km var forbruket 400wh pr km. Batteriet var 10grader ved start. Jeg kjørte 4km fra kald bil og komputeren viste 0,64 når jeg stoppet. Så gikk jeg en tur og 2 timer etterpå kjørte jeg tilbake. Da viste komputeren 0,72. Bilen bruker normalt 0,6 Ja det har de, men mange nye biler i dag har det alikevell ikke så derfor jeg nevnte det. Model S hadde forøvrig varme i rattet i 2012, så blir feil å si at Tesla ikke har det. Model 3 har det ikke (enda iallefall, kommer vel kansje som en software update på 2021 modellene da det ryktes at rattet fysisk har det) Endret 28. desember 2020 av Complexity 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. desember 2020 Del Skrevet 28. desember 2020 1 hour ago, Trestein said: Heldigvis. Det er dessverre svært mange som tester bilene som oppgir komputer forbruk og ikke hva man må fylle på Du kastar vekk tid på ubrukelege "testar" gjort av synsarar på YouTube. Slutt med det. Det finst meir enn nok seriøse standardiserte testar, både offisielle og uavhengige. 1 hour ago, Trestein said: Poenget er at det er 9 nye biler som klarer 500km etter wltp. Muligens 10 med vw id3 77kwh. Tror ikke den var med. Når model Y endelig kommer er den derfor en helt gjennomsnitts el bil. Det var ikke model S X og 3. For det fyrste er rekkjevidda til dagens Model Y langt over gjennomsnittet i lista, som er 434 km. For det andre veit du som sagt ikkje kva spesifikasjonar Model Y kjem med når produksjonen er i gang i Europa, berre kva bilen vert levert med i USA og Kina no. No er Model Y best i sin klasse. Tesla pleier å fylgje med på kva konkurrentane driv med, og forsikre seg om at modellane framleis er dei beste i sin klasse. Dersom EU-modellen kjem med det nye batteriet, kan vi vente eit solid byks i både rekkjevidde og ladeeffekt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå