Gå til innhold

Ioniq 5 får firehjulstrekk, 550 kilometer rekkevidde og solceller på taket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrFoss skrev (11 timer siden):

Seriøst, det er jo i mine øyne en av de store fordelene til elektriske biler at de kan mye enklere styre kraft dit den trengs.

Ja, for fossilbiler har tross alt ikke elektronisk styring av kraftoverføring ...

Holder du jevnt gasspådrag, så er fordelingen av de tilgjengelige kreftene like rask uavhengig av om bilen fylles med strøm eller bensin.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr. Bombay said:

Ja, for fossilbiler har tross alt ikke elektronisk styring av kraftoverføring ...

Holder du jevnt gasspådrag, så er fordelingen av de tilgjengelige kreftene like rask uavhengig av om bilen fylles med strøm eller bensin.

De som har permanent 4hjulsdrift har dette ja, både fossil og el. Men ikke de med mekanisk kobling av 4hjulsdrift.

Da må man fjerne flikke en bryter og trille med bilen uten gasspådrag i noen sekunder til det sier "klunk" og fremhjulsdriften er innkoblet. Og det virker jo litt som det er noe slikt de nye elbilene til Hyundai blir om man ser på videoen der de viser frem systemet. Akslingen fremme kobles fysisk inn og ut.

Når det er sakt er fordeling av kreftene en del bedre på el en fossil, da man har 2-4 uavhengige motorer som kan finstyres og ikke bare 1 som må fordeles til alle 4 hjul.

 

 

Rivian-Tank-Turn.gif

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at du sier dette egentlig, men det er nok veldig foreldet. Dette er ikke en -85 G-wagon det er snakk om. Pussig nok sier Tesla-Bjørn at hans tesla 3 er bakhjulsdrevet helt til den spinner, og derfor ofte logrer med halen, ufrivillig. Mens biler som xc40, i-pace, ps2 har permanent drift og gir stabil kjørefølelse på vinterveier. Det er vel slik de sparer på forbruket da og får mer rekkevidde, men det har sin pris.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Morsomt at du sier dette egentlig, men det er nok veldig foreldet. Dette er ikke en -85 G-wagon det er snakk om. Pussig nok sier Tesla-Bjørn at hans tesla 3 er bakhjulsdrevet helt til den spinner, og derfor ofte logrer med halen, ufrivillig. Mens biler som xc40, i-pace, ps2 har permanent drift og gir stabil kjørefølelse på vinterveier. Det er vel slik de sparer på forbruket da og får mer rekkevidde, men det har sin pris.

Fleste elbiler cruiser bare på en motor når den andre ikke trengs. Model 3\Y bruker motor bak da den er mest effektiv, Model S\X bruker motor fremme da den er mest effektiv der.

Porche Taycan bruker og motoren fremme til cruising og kobler bort motoren bak med en fanzy girkasse.

Vet ikke hvordan Volvo har gjort dette. De eldre Audi E-Tron hadde vel begge motorene sine aktive hele tiden noe som ikke gjorde noe godt for forbruket. Når man kjører stabilt i 90km\t trenger man ikke firehjulstrekk, men er praktisk om den kan aktiveres momentant om man skal regenerere på vinteren f.eks.

Hvordan de gjør dette bunner og i hvilke motorer de bruker. Tesla Model 3 bruke to forsjellige motorer, som derfor gjør det mulig å frirulle den fremre og bruke kun den bakre (som er mer effektiv men ikke kan frirulles uten å regerenere) til vanlig kjøring. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er Tesla-Bjørns video om XC40 hvor han ser ut til å være veldig fornøyd med dens vinteregenskaper.

De kommentarene han gir om sin egen Model 3 derimot. Jeg håper jeg har misforstått, men er det sånn at regen-bremsing kun skjer på bahjulene og helt uten ABS slik at man får fullstendig hjullås på bahjulene om man regen-bremser i en sving? Og så kan du ikke en gang slå av regen om man kjører på glatta? Det er jo livsfarlig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får ikke fullstendig hjullås med regen på Model 3. Rumpa kan slenge litt men det er bedre enn att fremhjulene regenerer så man sklir rett frem..

Men blir en smakksak. Motoren fremme kobles inn om den trengs.

Nye Model 3 kjører batteriene mye kaldere (flytter batterivarmen inn i kupeen) så på vinteren får man ikke full regen uansett. Antar det er derfor valget er borte.

Er fortsatt mulig å velge på gamle Model 3 som har varmere batteri selv om de kjører samme software versjon.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regen er bremsing og jeg forventer nøyaktig samme respons som med mekanisk brems. At bremsefordelingen foran/bak er den samme. Og at ABS er aktivert.

Slik er det på elbiler med moderne bremsesystemer(e-tron). Model 3 virker å være helt steinalder og direkte trafikkfarlig. Jeg leste at begrunnelsen for å fjerne muligheten for å justere regen på Model 3 var at Tesla kunne legge på ytterligere et par miles i den allerede oppblåste EPA-ratingen. Det høres ut som en klassisk prioritering fra Elon Musk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med regenerering på biler uten firehjulstrekk da? Livsfarlig?

Har jo bare regenerering på ett hjulsett da.

Vet ikke om jeg kjøper helt den med EPA-rating.

På tur til juleselskap nå var batteriet på min 2019 modell 23 grader, og jeg hadde fortsatt regen limit (max 60kW) Altså ikke full regenerering siden batteriet ikke er varmt nok.

Nye Model 3 holder vel batteriet på rundt 14 grader under kjøring, så har lav regenerering hele tiden da. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Hvordan er det med regenerering på biler uten firehjulstrekk da? Livsfarlig?

Ikke hvis du har et elektronisk bremsesystem som sørger for at forhjulenes regen-bremsing matches av mekanisk brems på bakhjulene. Eller at du i det minste kan slå¨av regen.

Synes du ikke det er dumt at du ikke en gang kan justere regen på Model 3? Ha et valg liksom?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Ikke hvis du har et elektronisk bremsesystem som sørger for at forhjulenes regen-bremsing matches av mekanisk brems på bakhjulene. Eller at du i det minste kan slå¨av regen.

Synes du ikke det er dumt at du ikke en gang kan justere regen på Model 3? Ha et valg liksom?

Så man skulle hatt valg mellom lav regen eller lav regen?

Alltid fint med valg men Tesla prøver å holde bilene simple. Regen styrer man jo og med høyrefoten og trenger ikke dalle med knapper hver gang man skal kjøre.

Jeg kan justere regen i min Model 3 men den har alltid stått på max, sommer som vinter og aldri hatt problemer med det.

Men tråden handler om Hyundai så kansje vi skal la Tesla diskusjonen ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (20 timer siden):

De har fått subsidier basert på EPA ratingen. Er derfor han maste og klaget såpass når de ikke nådde 400 miles på TMS. 

Nei, han maste og klaget fordi EPA gjorde en feil under testing, noe Tesla kunne se i loggene sine (etter at EPA først løy og nektet for det).

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...