Megnus_InnleggNO Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Heisann. Jeg prøver å bli klok på hvordan skatten av avkastningen fungerer på investeringskontoen på nordnet. La oss si jeg satt inn 100 tusen og doblet dette til 200 tusen i år og velger å ta ut 10% av gevinsten. Hva må jeg skatte da? Jeg trodde at skatten var 31,68% av all avkastning etter uttak, men så ser jeg på sidene dems at det står at 10% av gevinsten vil bli gjenstand for beskatning. Så blir litt forvirret av dette her. Håper noen av dere er litt klokere enn meg Dette er hva som står på nordnet sine sider: Hvordan beskattes Investeringskonto Zero? Den 01.01.2019 ble det foretatt en beregning av aksjeandelen på Investeringskonto. Beregningen ble gjort for å fastsette hvilken skattesats som vil bli benyttet for å beregne skatt på avkastning ved uttak i 2019. Beregningen gjøres ved at vi først ser på den faktiske aksjeandelen på hver plassering i aksjer og aksjefond. Kontanter/bankinnskudd holdes utenfor beregningen og det er kun forholdet aksjer og renter som beregnes. Når dette summeres opp så vil man få en prosentsats. Dersom aksjeandelen er mindre enn 20% så tilsvarer det en aksjeandel på 0%. Dersom aksjeandelen er over 80% så tilsvarer det en aksjeandel på 100%. Dersom aksjeandelen er mellom 20% og 80% så benyttes den faktiske aksjeandelen. Når beregningen av aksjeandel ble gjort 01.01.2019 så ble det klart hvilken skattesats som vil bli benyttet for å beregne skatt på avkastning ved uttak i 2019. Tilsvarende skattesats vil også gjelde for eventuelle tap. På en Investeringskonto blir det i tillegg gjort en gjennomsnittsberegning ved uttak – det vil si at dersom du tar ut 10% av kontoverdien, og det er opparbeidet en gevinst så vil 10% av gevinsten bli gjenstand for beskatning. For 2019 er skattesatsen du blir belastet for uttak av gevinst/tap avhengig av hvilken aksjeandel du hadde 01.01.2019. Skattesatsen for aksjeavkastning er 31,68% og skattesatsen for renteavkastning er 22%. Neste måling vil skje 01.01.2020. La oss si at du hadde 100% aksjeandel 01.01.2019 og 50% aksjeandel 01.01.2020. Dersom du gjør et uttak fra din Investeringskonto i juni 2020 så sier de nye reglene at vi må benytte et gjennomsnitt av de to målingene: 150/2, dvs. 75%. Da vil 75% av gevinsten som du tar ut bli belastet med en skattesats på 31,68%, og 25% med en skattesats på 22%. Dette vil Nordnet håndtere fullt og helt for deg, og rapportere til skattemyndighetene. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 24. desember 2020 Del Skrevet 24. desember 2020 100 000 med 100% avkastning gir totalt 200 000 Tar du ut 10% - er regnestykket ganske enkelt. Du fjerner bare to nuller. 10 000 i innskudd + 10 000 i fortjeneste = 20 000 som er 10% Du skal da betale ca 3000 kr,- i skatt (31,68 %) Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. desember 2020 Del Skrevet 24. desember 2020 Ja, man betaler vel bare gevinst av det man faktisk tar ut. Men jeg mener også jeg leste noe om at de gjorde noen beregninger om tap/gevinst på det som er inne på selve kontoen? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 24. desember 2020 Del Skrevet 24. desember 2020 hekomo skrev (7 timer siden): Ja, man betaler vel bare gevinst av det man faktisk tar ut. Men jeg mener også jeg leste noe om at de gjorde noen beregninger om tap/gevinst på det som er inne på selve kontoen? Det gjelder ikke Zero. Da er det Nordnet som eier aksjene, på dine vegne. Så regnestykket tar Nordnet seg av. Så får du en "avregning" på netto tap/gevinst på beløpet du tar ut. Dette gjør det mye enklere for folk flest å håndtere mye kjøp og salg - uten at det utløser skatteplikt før man tar ut pengene fra Zero-kontoen. Hva som skjer inne på selve kontoen har ingen betydning. Kun når du tar ut penger utløser det skatteplikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå