Gå til innhold

Fellingsreaksjoner?

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en rapport i Naturfagen om fellingsreaksjoner og vi skal skrive en inneldning hvor vi skal refere til hendelsen vi skal rapportere om i praksis.

Altså: Er det noen som vet om noe fellingsreaksjoner i dagliglivet?

Jeg vet at dette ikke er noe skuleforum, men Norge har jo ikke noe slikt forum (til ettertanke). Det største forum et studenttorget.no hvor det har blitt postet 4 innlegg på 2 år, så jeg håpte at det var litt mer trøkk her.:D

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, studenttorget er jo det eneste...

www.skole.no?

On-topic: Skjer det ikke noe når man blander te og sitronsaft? Eller er jeg helt på jordet? (Jeg har 2KJ så dette BURDE jeg vite, men den ferien...)

Edit: Typo

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Fellingsreakjoner er enkelt forklart reaksjoner mellom to væsker med hvert sitt salt løst i vann.

Når salter er løst i vann er de i ioneform, dvs NaCl (s), som er vanlig koksalt, finnes i formen Na+(aq) Cl-(aq) om man blader dette med et annet salt løst i vann, la oss anta at de også gir en gjennomsiktig løsning, kan det hende at de oppløste saltene bindes til hverandre, men at Na+ ikke bindes til Cl, men til et annet negativt ion. Om et eller flere av de nye saltene er uløselige i vann, vil det nys saltet felles ut, som et fast stoff.

Kanskje litt klønete forklart...

BTW: Te med sitronsaft er DIGG!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...