yoyoyo12345678 Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg skal skrive en rapport i Naturfagen om fellingsreaksjoner og vi skal skrive en inneldning hvor vi skal refere til hendelsen vi skal rapportere om i praksis. Altså: Er det noen som vet om noe fellingsreaksjoner i dagliglivet? Jeg vet at dette ikke er noe skuleforum, men Norge har jo ikke noe slikt forum (til ettertanke). Det største forum et studenttorget.no hvor det har blitt postet 4 innlegg på 2 år, så jeg håpte at det var litt mer trøkk her. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Ja, studenttorget er jo det eneste... www.skole.no? On-topic: Skjer det ikke noe når man blander te og sitronsaft? Eller er jeg helt på jordet? (Jeg har 2KJ så dette BURDE jeg vite, men den ferien...) Edit: Typo Endret 4. januar 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Hehehe. Ja, egentlig. Jeg har aldri prøvd å blande te og sitronsaft, mulig at dannes noe bunnfall da. Ellers er det en fellingsreaksjon når sjøvann fordampes og saltet ligger igjen eller er det en reversert fellingsreaksjon? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Fellingsreakjoner er enkelt forklart reaksjoner mellom to væsker med hvert sitt salt løst i vann. Når salter er løst i vann er de i ioneform, dvs NaCl (s), som er vanlig koksalt, finnes i formen Na+(aq) Cl-(aq) om man blader dette med et annet salt løst i vann, la oss anta at de også gir en gjennomsiktig løsning, kan det hende at de oppløste saltene bindes til hverandre, men at Na+ ikke bindes til Cl, men til et annet negativt ion. Om et eller flere av de nye saltene er uløselige i vann, vil det nys saltet felles ut, som et fast stoff. Kanskje litt klønete forklart... BTW: Te med sitronsaft er DIGG! Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 syntes det var meget bra forklart, men hva står (aq) og sånn for. Jeg burde vite dette. Fikk faktisk 5 i naturfag selv om jeg høres helt jevlig noob ut.. . Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (s)=solid, fast stoff (l)=liquid, flytende stoff (g)=gas, stoff i gassform (aq)=løst i vann Det er de jeg kommer på i farta Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Takker og bukker!! Men, Fellingsreaksjoner i praksis? Noens om kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå