Gå til innhold

Hvilken db styrke på kabeltvuttak trenger jeg her

Anbefalte innlegg

Har en splitter som deler kabel inn fra Telenor kabeltv. Den ene ledningen går til stua og andre ledningen går til kjellerstue.(3 uttak der)
Det i kjelleren er lagt opp av montør, men jeg hadde ett løst uttak her på stua og la det i boks, men hadde kun deksel med to hull, så skiftet innmat. Nå gikk jeg ned fra 92-94% på signalstyrke til 83%. Står ikke noe db på det som gir 83%, men det som ga 92-94% står det 3db på. Kjedelig å kjøpe flere uttak for å finne ut hva som gir best signalstyrke ... 2db, 4db, eller kanskje 3db er det beste jeg kan oppnå? (med 94%).
Noen som har greie på db her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"riktig" db er relativt etter lengden og kvaliteten på kabel, utstyr og antall termineringer, synes 2-3 db høres veldig mye ut, 3db tilsvarer 50% tap, som er svært dårlig på en 1m kabel. Mener vel at det er normalt med 75ohms kontakter for f.eks rikstv, men at kabeltv har mye lavere, rundt 10 eller noe deromkring. 

Fant noe her http://www.antenneservice.no/produkter/detaljer/canal-digital-antenneuttak-10db/80/9

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Fikk koblet til dekoder i kjeller også nå og der er faktisk signalet svakere der montør satte opp kontaktene og la ledning (lengre ledninger der btw) Har faktisk bare 73% på den dekoderen. (siste uttak av 3 på den 'linjen' etter splitter) Ene uttaket er ikke i bruk, men det står en 'plugg' i uttaket, mulig motstand?)  det andre uttaket står modemet

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Så lenge det fungerer, er det vel ingen hensikt å gjøre noe videre med det. Signalstyrken kan godt være under 60% og man kan fortsatt få bilde helt uten pakketap. Men signaltyrken kan også være 90% og man kan ha andre forhold som gjør at signalkvaliteten er redusert og man får pakketap.

Dekoderen oppgir kanskje to verdier et sted i menyene - signalstyrke og signalkvalitet? Evt. at det er oppgitt noe rundt SnR, BER o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...