Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utbedring av steinsprut i lakk.

Labelle

Anbefalte innlegg

Hei, 

Hadde lyst å "tette" igjen noen små synlige steinsprutskader på karosseriet på bilen. Blir å bruke flekklakk fra leverandøren. Hvilken fremgangsmåte ee best. De fleste skadene er det ikke gått helt ned til metallet. Har kjøpt inn Rustfjerner for å legge i samt tec7 cleaner for å rense sårene før påføring skjer. 

IMG_20201214_213234.jpg

IMG_20201214_213259.jpg

IMG_20201214_213345.jpg

IMG_20201214_213415.jpg

IMG_20201214_213441.jpg

IMG_20201214_213457.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om det jeg pleide å gjøre er riktig, det får andre svare på...

Men jeg brukte maskeringstape og "rammet" inn merkene, før jeg brukte slipepapir (VELDIG fint, helst 1500 eller mer) til våtpussing. Deretter pusset jeg forsiktig ned skaden. Deretter brukte jeg white spirit for å fjerne alt av bilvoks, salter og skitt. 

Så sprayet jeg ny lakk på (fargekode står som regel i døra på bilen). Men er det en eldre bil så er lakken ofte falmet, så du ser ofte en liten fargeforskjell uansett om du bruker rett fargekode. 

Når lakken er tørket, tok jeg en ny runde med slipepapiret (våtpussing) for å jevne ut lakk-kanten. Da vil lakken du pusser se matt og litt rar ut.... Det er helt normalt..... 

Til slutt:
https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-ripefjerner-kit/

Denne kremen inneholder bittesmå korn som er enda finere er slipepapiret som gjør at lakken blir helt som ny. Funker som fjell. På mindre riper kan du bruke denne kremen uten å våtslipe på forhånd. 

Lærer du denne "teknikken" er det en fornøyelse å fjerne små riper. 

Min erfaring med lakkstift er at det ofte "bobler" rust opp av lakken etter at du har brukt den. Men det ser ikke ut som steinspurten har gått helt ned i lakken, så du er nok safe. Men rent kosmetisk blir det ikke like pent som min oppskrift.

Men som nevnt, ikke 100% sikker på at min fremgangsmetode er best. Dette har jeg selv funnet ut etter mye "prøv og feil". 

Lenke til kommentar

Har ikke bruk for bilen før etter nyåret. Står i en uisolert garasje. Kan jeg gjøre slikt arbeid ved temperaturer som 7 grader ute nå? Har såklart muligheten å varme opp overflaten litt periodevis under påføring. Men den kan tørke resten av dette året om så. Tror du det fungerer? 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (42 minutter siden):

Har ikke bruk for bilen før etter nyåret. Står i en uisolert garasje. Kan jeg gjøre slikt arbeid ved temperaturer som 7 grader ute nå? Har såklart muligheten å varme opp overflaten litt periodevis under påføring. Men den kan tørke resten av dette året om så. Tror du det fungerer? 

Personlig hadde jeg ventet til våren kom. Jeg tror spraylakk må være romtemperert før påføring. Men her er jeg litt usikker på hva som gjelder. Men husker svakt at det var noe med kald temperatur ja. Husker også svakt at noen brukte varmepistol/hårføner til lakkutbedring. 

https://bilpleiekongen.no/produkt/loew-cornell-fine-line-painting-pen/

Kanskje dette er en enklere og bedre løsning for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...