Gå til innhold

Hvor stort elbilbatteri trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Hyundai har en dårlig BMS, og må lades til 100% med gjevne mellomrom for å balansere cellene. Andre biler er smart nok til å ikke trenge det.

Så du mener en av elbilene med aller minst registrert batteri-degradering har en dårlig BMS? Den nye Model 3-modellen produsert i Kina skal jo også lades til 100 % med jevne mellomrom. Har den også dårlig BMS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Kajac said:

Så du mener en av elbilene med aller minst registrert batteri-degradering har en dårlig BMS? Den nye Model 3-modellen produsert i Kina skal jo også lades til 100 % med jevne mellomrom. Har den også dårlig BMS?

Om batteriet må lades til 100% med gjevne mellomrom så har den ikke spesielt god BMS nei.
Nye Model 3 har LPF batterier istede for lithium. Det blir noe helt annet.
Det må kalibreres med å lade til 100% og det annbefales vel å lade det til 100% så ofte som mulig.

Misstenker at dette kommer til å gi stor forvirring bland folk etterhvert. LPF batteriet ser heller ikke ut til å være spesielt glad i kulde så mulig det er veldig dumt av Tesla å sende biler med det batteriet til Norge.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

200 km WLTP-rekkevidde høres jo ut som noe de fleste kan leve med i hverdagen. Men så blir det vinter og kaldt. Hva blir den reelle rekkevidden da? 130 km? Jeg hadde ikke følt meg sikker på å kunne ta en bytur engang, uten å måtte lade for å komme meg hjem.

Men som en nr. 2 bil så er den vel grei nok.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

200 km WLTP-rekkevidde høres jo ut som noe de fleste kan leve med i hverdagen. Men så blir det vinter og kaldt. Hva blir den reelle rekkevidden da? 130 km? Jeg hadde ikke følt meg sikker på å kunne ta en bytur engang, uten å måtte lade for å komme meg hjem.

Men som en nr. 2 bil så er den vel grei nok.

Teslabjørn fikk 159km ut av MX30 i 90km\t, og 110km i 120km\t på sin test i vinter med 3 varmegrader ute.

Men MX30 er jo en "bybil" så test med cruising blir vel ikke helt 100% relevant.

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

200 km WLTP-rekkevidde høres jo ut som noe de fleste kan leve med i hverdagen. Men så blir det vinter og kaldt. Hva blir den reelle rekkevidden da? 130 km? Jeg hadde ikke følt meg sikker på å kunne ta en bytur engang, uten å måtte lade for å komme meg hjem.

Men som en nr. 2 bil så er den vel grei nok.

150-170 km om vinteren var det vel iflg. Teslabjørn og diverse andre.

Complexity skrev (10 minutter siden):

Om batteriet må lades til 100% med gjevne mellomrom så har den ikke spesielt god BMS nei.

Nja, er neppe spesielt dårlig heller, og i hvertfall idiotsikkert, da det omtrent ikke er registrert noe batteri-degradering på ioniq, selv de eldste som har kjørt langt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Teslabjørn fikk 159km ut av MX30 i 90km\t, og 110km i 120km\t på sin test i vinter med 3 varmegrader ute.

Men MX30 er jo en "bybil" så test med cruising blir vel ikke helt 100% relevant.

Det er stor forskjell på 3 plussgrader og 10 - 15 minusgrader (eller mer). Særlig når det ligger snø eller sørpe på vegen. Hva blir reell rekkevidde da???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

150-170 km om vinteren var det vel iflg. Teslabjørn og diverse andre.

Nja, er neppe spesielt dårlig heller, og i hvertfall idiotsikkert, da det omtrent ikke er registrert noe batteri-degradering på ioniq, selv de eldste som har kjørt langt.

Nei batteriet på Ioniq virker å være topp det. Men er bare litt gammeldags å måtte gjøre dette for å balansere cellene.
Gamle Tesla Model S kan og balanseres på dette viset. Det er ikke noe Tesla annbefaler (det frarådes vel heller) men man kan få tilbake litt tapt rekkevidde ved å lade bilen til 100% og la den stå der noen timer til den slutter å dra strøm. Da er alle cellene toppet opp og balansert.

Denne metoden har ikke noe effekt på de nyere bilene til Tesla da de kan balansere cellene på 90% eller lavere. Og Hyundai er vel de eneste jeg vet om som sier man må lade til 100% innimellom så regner med det gjelder de fleste nye biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hanhijnn said:

Det er stor forskjell på 3 plussgrader og 10 - 15 minusgrader (eller mer). Særlig når det ligger snø eller sørpe på vegen. Hva blir reell rekkevidde da???

Det vet man vel ikke før Teslabjørn gjør en ny test. Spørs om han orker det med MX30 da han virket ganske forsynt med den etter forrige.

Men her er data fra alle testene hannes (Alle han har loggført iallefall)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Det vet man vel ikke før Teslabjørn gjør en ny test. Spørs om han orker det med MX30 da han virket ganske forsynt med den etter forrige.

Men her er data fra alle testene hannes (Eller alle han har loggført iallefall)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Kult! Det regnearket har jeg ikke sett før. Mye spennende info der. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Hanhijnn said:

Kult! Det regnearket har jeg ikke sett før. Mye spennende info der. 👍

Man kan og merke seg at MX30 er den tregeste 0-100km\t bilen han har testet, med unntak av en Hybrid og en varebil.

Rar satsning av Mazda det der. Virker som de har prøvd fortvilt å lage bilen så kjedelig som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Man kan og merke seg at MX30 er den tregeste 0-100km\t bilen han har testet, med unntak av en Hybrid og en varebil.

Rar satsning av Mazda det der. Virker som de har prøvd fortvilt å lage bilen så kjedelig som mulig.

Det er mitt inntrykk også. Så billig som mulig, og så kjedelig som mulig. Mazda har tilsynelatende bevisst (?) gitt elbilen sin et så snevert kundegrunnlag som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Det er mitt inntrykk også. Så billig som mulig, og så kjedelig som mulig. Mazda har tilsynelatende bevisst (?) gitt elbilen sin et så snevert kundegrunnlag som mulig.

MX-30 er jo en "compliance car", spesielt laget pga. krav fra California, men som de har valgt å selge i hele verden. Men bilen føles definitivt ikke verken billig eller kjedelig av den grunn. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dovreekspressen said:

Er det å plugge i ledningen som er problemet? Jeg lader ikke hver dag selv med gammel elbil, men det hadde ikke endret seg induksjon. Da må man jo parkere på samme sted hele tida. Jeg bytter litt på hvor jeg parkerer. Det er enklest å lade når jeg allikevel parkerer ved siden av veggladeren, men om jeg må så flytter jeg om på bilene. Å plugge i laderen er ca. like mye jobb som å åpne ytterdøra på huset.

Problemet er ikke å plugge i ledningen. "Problemet" er alle de gangen man parkerer og ikke vet om man skal ut å kjøre igjen den neste timen eller om bilen ikke skal brukes før i morgen. "Problemet" er at vi er to som bruker bilen.
Da blir det enten til at jeg HVER kveld før jeg legger meg må kontrollere at bilen står til lading, og eventuelt ut i snø/regn/vind for å plugge den i, eller så må den plugges i HVER gang jeg parkerer bilen selv om det fort kan være fem seks ganger om dagen.

Da begynner dette å bli styr. Bilen vi har i dag, som varer mange dager plugges inn når det passer og det er aldri krise om det blir glemt.

 

3 hours ago, Gavekort said:

Jeg kjenner ikke til ditt kjøremønster, men balansen mellom hvor spesielt kjøremønsteret ditt må være for at det skal være nødvendig og hvor lite forulempende det er å plugge i bilen når du parkerer den, så anser jeg dette som litt urimelig. Kanskje ikke urimelig for deg, men urimelig for f.eks. Mazda, og urimelig om du ser hvor mye dyrere bilen hadde blitt med dobbelt så stort batteri.

Poenget mitt er at mange ikke helt klarer å forholde seg til hvor mye 200 km faktisk er. Realiteten er at en MX-30 vil by på fint lite hodebry med mindre du skal ta den med på langtur.

Poenget mitt er ikke at man skal ha urimelig store batterier, men at det ikke skal være fullstendig krise om man glemmer å lade eller om ladestasjonen ikke virker/strømmen går. Vårt mønster er nå at jeg ser at det er på tide å lade, men om det gjøres samme dag eller dagen etter spiller ingen rolle. Det er behagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (39 minutter siden):

Poenget mitt er ikke at man skal ha urimelig store batterier, men at det ikke skal være fullstendig krise om man glemmer å lade eller om ladestasjonen ikke virker/strømmen går. Vårt mønster er nå at jeg ser at det er på tide å lade, men om det gjøres samme dag eller dagen etter spiller ingen rolle. Det er behagelig.

Mer kapasitet er selvsagt bedre, men jeg må bare forsvare kortere rekkevidde som et bra kompromiss for sitt bruksområde. Kompromissløse design finnes ikke, man ender bare med store og dyre beist som e-tron.

Når det er sagt så har MX-30 noen større kameler å svelge enn den gjennomsnittlige elbilen, men det er ikke relevant for andre ting enn langturer. Resten synes jeg er et hysteri og en "ja takk, begge deler" mentalitet.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gavekort said:

Mer kapasitet er selvsagt bedre, men jeg må bare forsvare kortere rekkevidde som et bra kompromiss for sitt bruksområde. Kompromissløse design finnes ikke, man ender bare med store og dyre beist som e-tron.

Når det er sagt så har MX-30 noen større kameler å svelge enn den gjennomsnittlige elbilen, men det er ikke relevant for andre ting enn langturer. Resten synes jeg er et hysteri og en "ja takk, begge deler" mentalitet.

Det er jo noen kameler Mazda har valgt selv da..
Mazda har jo med vilje justert ned ytelsen på bilen for å "forsikre seg om at bilen føles kjent ut"

De kunne jo enkelt bare ordnet dette som ett valg i menyen. Slow eller Extra slow. Men den er altså låst i Extra slow med vilje..

Det at Mazda mener bilen trenger batteriskifte på 160 000km hjelper vel ikke på salget heller, i en tid hvor de andre produsentene lager batteri som aldri skal trenge å skiftes.

Så har inntrykk av at de prøver å skyte seg selv i foten her.

Men interiørmessig og komfortmessig skal vel bilen være veldig bra ja. Satser på å få sett en slik en dag. Har tilgode å se en i virkeligheten..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Det at Mazda mener bilen trenger batteriskifte på 160 000km hjelper vel ikke på salget heller, i en tid hvor de andre produsentene lager batteri som aldri skal trenge å skiftes.

Gjør de det? Jeg leser at de har standard 160k og 8 års garanti på batteriet, ikke at batteriet er finito etter det. Riktig nok så har MX-30 et særdeles lite buffer i batteriet sitt, så du utsetter det for litt mer slitasje om du har dype sykluser i ditt vanlige bruk.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Gjør de det? Jeg leser at de har standard 160k og 8 års garanti på batteriet, ikke at batteriet er finito etter det. Riktig nok så har MX-30 et særdeles lite buffer i batteriet sitt, så du utsetter det for litt mer slitasje om du har dype sykluser.

De bruker 160000km som levetid på batteriet i regnestykkene sine iallefall. Forhåpentligvis er det jo laget for å vare lengere, men om jeg prøvde å selge en bil ville jeg holdt meg unna å nevne slikt, eventuelt brukt ett høyere tall..

Schultze said that even after replacing the battery pack, something that could occur after 160,000 km (100,000 miles) of use, the MX-30's total CO2 emissions are still similar to the diesel’s. 

https://europe.autonews.com/blogs/why-mazda-thinks-smaller-battery-just-fine-mx-30

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke like kynisk til disse ytringene. De har vanlig industristandard garanti på batteriet, aktiv temperaturstyring, og et batteri fra Panasonic som er en anerkjent leverandør.

Det kan godt hende at batteriene i MX-30 får kjørt seg litt hardere enn snittet, men historisk sett så er ikke batterislitasje et nevneverdig problem selv etter 10 år. Det kan umulig være verre enn Leaf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...