Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvilken vaksine skal man ta?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

2 hours ago, kytec said:

Så da blir det bare en utrensking på 5% på aldershjem. Sikkert nok til å ta bort problemene med sengeplasser.  

Flokkimmunitet vil i teorien forhindre at de siste 5% og de som ikke kunne vaksineres vil bli syke når viruset forsvinner ut av sirkulasjon, hvertfall i land som vaksinerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (3 timer siden):

Hvordan kan kroppen lage piggproteinet selv?

Litt nysgjerrig på hvordan kroppen kan få ett signal til å lage slikt, som kroppen jo i utgangspunktet ikke kan lage.

Akkurat hvordan det funker helt i detalj vet jeg ikke, men det er altså slik at messenger RNA inneholder instruksjoner som gjør at kroppen selv kan lage proteiner som ligner på piggproteinet til viruset, slik at immunforsvaret blir trenet opp til å kjenne det igjen.

Så vidt jeg har forstått kan man kode messenger RNA til å lage ufarlige proteiner av en rekke ting, det er derfor man enkelt kan endre vaksinen ettersom viruset muterer, man trenger kun RNA-sekvensen til viruset, så kan man også få kroppen til å lage proteiner osv.

Dette er også noe man forsker på i forhold til kreft, flere av de selskapene som har laget vaksinene, som BioNTech, forsker jo egentlig på vaksiner mot diverse kreftformer, hvor man gjør det samme, får immunforsvaret til å reagere på proteiner slik at de kan bekjempe kreftceller osv.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 timer siden):

Aldri forsent å starte lærdom. Skal man følge dette prinsippet kan man aldri lære seg det nødvendige området om noe men starte fra bunn på alt.

Det tredje, og mest fornuftige, alternativet er jo selvsagt å la fagfolk ta den avgjørelsen. Det aller meste i det moderne samfunn er sånn at man ikke har noen forutsetning for å ta tilstrekkelig informerte valg og må lytte til ekspertisen. Jeg begynner ikke å krangle med elektrikeren om dimensjonen på kablene i veggen og jeg legger meg ikke opp i hvordan forskalingssnekkeren støper grunnmuren min.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...