Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vrien utleier og oppsigelsestid

steeldiablito

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leier et lager lokale/verksted som jeg og en kompis bruker til å skru på bil. En annen kompis av meg undertegnet en kontrakt med utleier, men han sa opp denne kontrakten, og jeg skulle ta over som leietaker. Kompisen min sendte over min personalia til utleier, men han tok aldri kontakt, så har ikke jordt noen som helst avtale med han i bunn og grunn. Først nå ved årsskiftet tar han kontakt fordi han øker leien.

Hva slags oppsigelsestid kan han kreve av oss? For jeg svarte han med at vi ikke har fått skrevet kontrakt eller laget noe avtale, og ønsket å ha en diskusjon om pris som vi ikke synes står i stil med lokalene. Dette var han ikke interessert i, så han ba oss betale det han vil ha, eller si opp med oppsigelse på 2 mnd. Men siden jeg og han aldri har snakket om leieforholdet, og dermed strengt tatt ikke har noe avtale (jeg har bare betalt månedlig til kontonr jeg fikk av forrige leier) kan han da kreve oppsigelse, eller kan vi bare stikke på dagen vi har betalt for? Eventuelt hva er standard oppsigelse av lov? 

Takk på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har betalt leige så har du inngått ein leigeavtale. 

Den naturlege tolkinga er at du har trådd inn i avtalen på samme vilkår som kompisen din hadde, og dermed også lik oppsigelsestid.

Alternativt er dette å sjå på som ei heilt ny leigeavtale der vilkåra ikkje er avtalt, då er det husleigelova som gjeld, altså 3 månedars oppseiingstid. Men det er nok fyrste tolkninga som er mest nærliggande i ditt tilfelle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...