Gå til innhold

Avlyste akkurat julaften

overwatch

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet og gruet meg i hjel for torsdagen. Jeg hater sosiale sammenkomster. Nå tok jeg virkelig steget og avlyste med alle som var invitert.

Jeg er lettet. Jeg forstår ikke den sosiale normen med at konseptet jul og feiring er noe man skal se frem til å gjennomføre med glede.

Den beste julen jeg har hatt i hele mitt liv var når jeg var helt alene. Ingen mas, ingen stress, ingen tidsfrister, ingen press.

Noen som føler det samme?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jula er for amatører!

Det het seg en gang at det var de snille barna som skulle få gaver og således være et eksempel til etterfølgelse, men i dag få alle lassevis med pakker til stor glede for handelsstanden. Og til skrekk og gru for mange tusen nordmenn.

Nesten én million nordmenn tar julehandelen på kreditt: – Mange betaler for julen helt til sommeren

150.000 barn gruer seg til jul. Det er jo ofte et fyllekalas uten like.

Selv feirer jeg ikke jul, og den har heller ingen ting med Jesus å gjøre. Også han skulle komme å belønne menneskenes gode gjerninger, men nissen tok over, og hvem bryr seg vel om å være god?

Det er jo nok å tro, på nissen...

Lenke til kommentar
overwatch skrev (27 minutter siden):

Nå har jeg sittet og gruet meg i hjel for torsdagen. Jeg hater sosiale sammenkomster. Nå tok jeg virkelig steget og avlyste med alle som var invitert.

Jeg er lettet. Jeg forstår ikke den sosiale normen med at konseptet jul og feiring er noe man skal se frem til å gjennomføre med glede.

Den beste julen jeg har hatt i hele mitt liv var når jeg var helt alene. Ingen mas, ingen stress, ingen tidsfrister, ingen press.

Noen som føler det samme?

Har aldri feiret jul alene, men fristende - ja det er det. Fro mye forventninger til perfeksjon og "ritualer" for at ting skal bli riktig. Jul alene....fristende for å være helt ærlig. Jul er oppskrytt.

Med å feire jul alene gir du ihvertfall et veldig verdifullt bidrag til coronadugnaden og det er jo bra.:) Og det er jo fint å lese at du trives med det i tillegg.:)

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir mer akseptert fremover med alternative julefeiringer. Selv skal jeg til skogs og fyre opp et bål og lage pinnebrød og laks. For barn er nok julehøytiden litt magisk. Med mye mystikk, spenning og tradisjoner som skaper gode barndomsminner. Men det er vi voksne som "surrer det til" for oss selv. Barn er egentlig ganske enkle å tilfredsstille og ser mye enklere på ting enn det vi voksne gjør.

Et kapitalistisk helvete uten like - og et stort sosialt press om å "gjøre de rette tingene". Særlig om du har barn. Det skal i tillegg presenteres på best mulig måte i sosiale medier slik at man blir akseptert blant venner og kjente man egentlig ikke kjenner eller bryr seg om. Men man får følelsen av vellykkethet. Og det er jo viktig. Som en bonus har du kanskje en liten konkurranse med naboen om hvem som har det feteste julelyset. Kredittkortet skal lide - og du skal straffes helt frem til påske. Ja, også må du håndtere alle de irriterende slektningene dine du bare tåler i små porsjoner, i en kunstig og klein atmosfære der alle sitter i stive penklær og det fremdeles er en elefant i rommet pga en arvestvist som skjedde i 1992. Eneste virkemiddelet for å få bukt med angsten og håndtere situasjonen er å bøtte nedpå med akevitt mens ungene klør seg i hodet om hvorfor de voksne plutselig "rare".

Hvorfor i HELVETE er det 50 meter kø på Vinmonopolet til en høytid som aller mest tilhører barna? 

I media - OVER alt. Blir du påminnet hvordan "den perfekte kvelden" skal være. Om julens magi og alt det pisset der. Det kapitalistiske kjøret, at folk er opptatt med seg og sitt. De som er utenfor denne fisefine modellen av velykkethet sitter der og føler seg bare mer og mer tråkket på. Over alt får dem et slag i trynet. Når dem går i butikken, skrur på radio/tv, leser i avisa og snakker med folk som spør "ja, hva skal du i jula da?" osv.... Selvmordsstatistikken er aller høyest rundt juletidene. Ikke tilfeldig!

Jeg har ikke feiret jul på den tradisjonelle måten siden 2012. Jeg føler meg heldig som slipper. 

De første årene var det faktisk litt tungt. Men nå er jeg bare glad jeg slipper.... :))

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg flyttet hjemmifra som nittenåring, var det difinitivt slutt på julefeiring. Jeg var lettet over det, selv om jeg alltid følte en viss melankoli dersom jeg hørte latter fra naboleiligheten eller så familier som smilende kjøpte juletre sammen.

Problemet for meg er ikke nødvendigvis Julen i seg selv, men det at andre mennesker skal presse deg til å gjøre ting du hater, som de synes er helt topp. De vil gi deg den gaven at de presser deg inn i deres flotte verden. Folk har av en eller annen grunn tilsynelatende de samme verdiene. Men jeg deler dem ikke. Selv i barnehagen husker jeg at jeg hatet å måtte gå rundt treet og holde de andre barna i hendene. Samme med 17. maitog.

Nå som jeg har passert femti, har jeg sagt til meg selv at jeg ikke lenger trenger å la meg presse til alle mulige ting jeg hater. I mitt tilfelle så har det vært mye sosiale greier på jobb; teambuilding og reisevirksomhet. Så skal jeg liksom spille fotballe og svette og være klossete og bli nedverdiget. Som å være tilbake i gymtimer igjen. Brrr.

For meg har det vist seg umulig å alltid si nei. Folk forstår ikke, og synes du er en dust som vil ødelegge alt det bra de har planlagt. Og det er neppe heller sundt å bare flykte fra alt som er ukomfortabelt. Man bør utfordre seg selv litt om man skal vokse.

Julen er tilbake i mitt liv, under press fra andre. Det er til å leve med. Men det er vanskelig å ta den plassen man behøver og å si fra hva som er OK og ikke. Ikke alle kamper er verd å ta. Jeg må gi meg på juletre, som jeg er allergisk mot, tacky pynt overalt og et par sosiale greier. Så får jeg til gjengjeld ligge i sengen med et eller annet spillekonsoll resten av jula, om jeg vil.

Men det at andre kommer til å forstå at du er annerledes enn dem selv, kommer aldri til å skje. Bare å glemme.

Lenke til kommentar

Julaften er en dag hvor deler av familen møtes og har en middag sammen, noe vi gjør andre dager i året også
I år blir vi sansynligvis 8 stykker,  maks er 10 ifølge kravet til kommunen

I årene før så har vi overnattet, da det blir litt drikking utpå kvelden, men det blir ikke noe drikking i år og alle skal hjem
Alle har fri i romjula

Trives best alene, men sier ikke nei til gratis mat, og gaver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...