Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan takle lite søvn bedre?

After8

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg sliter vanligvis ikke med søvn. Men jeg jobber turnus, og da hender det at man en gang i blant får lite søvn en natt. Når jeg var i min ungdom hadde jeg null problem med lite søvn. Hendte at jeg satt oppe til 3 på natta for å stå opp kl. 6 morgenen etter, altså snaue tre timer med søvn, helt uten problem. Nå bikker jeg snart 30 år og sliter hvis jeg får under fem timer søvn. 

I natt fikk jeg rundt 4 timer søvn, og nå sliter jeg med hodepine, kvalme og at jeg rett og slett er dautrøtt. Koffein har ikke effekt på meg lengre. På starten av dagen tok jeg en koffein-tablett på 300mg. Drakk deretter en 0,33ml Redbull og en kopp med kaffe, uten at det ga noe resultater.

Har dere noen forslag eller ideer til å holde seg våken gjennom dagen, eller måter å takle lite søvn bedre på?

Endret av After8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noe helsekompetanse, men jeg har livserfaring, så høres det egentlig bare ut som at kroppen sier at det er nok. Noen kan "tøyse" med søvnen i mange år, mens andre ikke takler livet uten 8 timers søvn selv når det er 20 år gamle. Jeg vil tro at du er sånn midt på treet, kanskje. Så kanskje det er på tide å jobbe mere normaltider? Kanskje ikke det du ønsket å høre, men.

En annen ting du skal være klar over, er at slike stimulerende midler som koffein, ikke bedrer konsentrasjon osv. Man føler seg bare mindre trøtt, men egentlig så er man like ukonsentrert som om man ikke skulle hatt disse stimulerende tingene i kroppen. Kom noe forskning om dette for ikke så lenge siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rudde skrev (18 minutter siden):

Sliter med mye av det samme og vil sterkt anbefale at du spesielt på vinterstid tar Vitamin D supplementer og tar nok av det! Det er ikke en silver bullet, men har definitivt hjulpet meg!

Tusen takk for tipset! Var hos legen i fjor og fikk resept på Vitamin D. Har ikke vært tilbake siden og målt meg, men kan godt hende jeg mangler d-vitaminer. Får kjøpe meg tran 😄

Ratleto skrev (3 minutter siden):

Uten at jeg har noe helsekompetanse, men jeg har livserfaring, så høres det egentlig bare ut som at kroppen sier at det er nok. Noen kan "tøyse" med søvnen i mange år, mens andre ikke takler livet uten 8 timers søvn selv når det er 20 år gamle. Jeg vil tro at du er sånn midt på treet, kanskje. Så kanskje det er på tide å jobbe mere normaltider? Kanskje ikke det du ønsket å høre, men.

En annen ting du skal være klar over, er at slike stimulerende midler som koffein, ikke bedrer konsentrasjon osv. Man føler seg bare mindre trøtt, men egentlig så er man like ukonsentrert som om man ikke skulle hatt disse stimulerende tingene i kroppen. Kom noe forskning om dette for ikke så lenge siden.

Takk for svar! Kommer nok ikke til å bytte jobb. Trives veldig godt med å jobbe turnus, og trives veldig godt i jobben. Er heldigvis ikke mange ganger i løpet av en 6-ukers turnus at jeg må stå opp så tidlig. Det verste er første dag i en rekke med tidligvakter. Blir ikke noe problem å legge seg kl 21 i kveld hvis jeg måtte stått opp kl. 4 i morgen tidlig. 

Lenke til kommentar
After8 skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for tipset! Var hos legen i fjor og fikk resept på Vitamin D. Har ikke vært tilbake siden og målt meg, men kan godt hende jeg mangler d-vitaminer. Får kjøpe meg tran 😄

Takk for svar! Kommer nok ikke til å bytte jobb. Trives veldig godt med å jobbe turnus, og trives veldig godt i jobben. Er heldigvis ikke mange ganger i løpet av en 6-ukers turnus at jeg må stå opp så tidlig. Det verste er første dag i en rekke med tidligvakter. Blir ikke noe problem å legge seg kl 21 i kveld hvis jeg måtte stått opp kl. 4 i morgen tidlig. 

Tran inneholder ikke så mye, tror det er mellom 10-20 µg per dose. Men du kan kjøpe inntil 80 µg reseptfritt på apotek.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror kanskje ikke vi er laget for å jobbe turnus. Men finnes det ikke folk som foretrekker å jobbe natt? Så kan de som liker å stå opp tidlig heller jobbe dag. Men nei, det skal ansettes så få som mulig, for færrest mulig utgifter. Så vi kan si penger er grunnen.. 

Så jeg tror ikke det finnes noen måte å takle lite søvn bedre på. Kanskje vi bare skal innse at vi er skapt rævva fra naturens side. Jeg skulle ønske vi kunne klart oss med å sove et par netter i uken, men nei, her trengs påfyll hver dag og så har kroppen en slik merkelig greie at den ikke klarer å sovne når den faktisk bør og skal. Men sovner heller gjerne 2 timer før man skal opp igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (3 timer siden):

Tran inneholder ikke så mye, tror det er mellom 10-20 µg per dose. Men du kan kjøpe inntil 80 µg reseptfritt på apotek.

Takk for tipset! Kjøpte meg en pakke med 80 µg. Spent på å se om dette hjelper.

Taurean skrev (54 minutter siden):

Sørg for gode søvnrutiner og vaner. Rent tøy, dusj før søvn, litt mat, vann, fullstendig mørke og stillhet.

Hvis du opplever våkning eller dårlig søvn på grunn av snorking og søvnstans (søvnapné), kan cpap-maskin være noe.

Takk for tipset! Pleier heldigvis ikke å våkne når jeg først har sovnet. Men har selvfølgelig noen urolige netter en gang i blant (Men så lenge jeg får minst 6 timer søvn, selv om det har vært en urolig natt så er jeg opplagt når jeg våkner som regel)

Lenke til kommentar

Viktigste søvnen er mellom 00-03. Det er altså bedre å sove da, og evt stå opp 04 enn å legge seg 01 og stå opp 8. 
Søvnen etter 03 er liksom halvparten av kvaliteten. 

Men så lenge samfunnet skal drive turnuskjøret, fordi det tydeligvis skal holdes mest mulig penger igjen (ha få ansatte og disse skal ofte helsa si), så får vi ha med i beregningen at det vil skje ulykker, flere sykemeldinger osv, fordi vi ødelegger kropp og psyke pga dette. Jeg har selv jobbet turnus og det var grusomt! Spesielt å gå over på tidligvakt. Hadde støtfølelse i hodet når jeg gikk ut sengen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (19 minutter siden):

Viktigste søvnen er mellom 00-03. Det er altså bedre å sove da, og evt stå opp 04 enn å legge seg 01 og stå opp 8. 
Søvnen etter 03 er liksom halvparten av kvaliteten. 

Men så lenge samfunnet skal drive turnuskjøret, fordi det tydeligvis skal holdes mest mulig penger igjen (ha få ansatte og disse skal ofte helsa si), så får vi ha med i beregningen at det vil skje ulykker, flere sykemeldinger osv, fordi vi ødelegger kropp og psyke pga dette. Jeg har selv jobbet turnus og det var grusomt! Spesielt å gå over på tidligvakt. Hadde støtfølelse i hodet når jeg gikk ut sengen.

Kjenner meg litt igjen i det du sier her, men må si at jeg elsker turnuslivet. Har noen få tidligvakter i løpet av en 6-ukers turnus, men det er alltid den første dagen som er verst. På lørdag til søndag var jeg ferdig på jobb 01:30 og kom meg i seng en time senere sånn ca. Sto opp rundt 11, og så var det å sette alarmen på kl 04:30 i dag morges. Er slike overganger jeg hater og som ødelegger en del. 

Men vi har en veldig god tariffavtale på jobb som skal sikre at vi får det litt godt. 

Når jeg tenker meg om fikk jeg faktisk fem timer søvn i natt. La meg i senga 21-22 (Ikke trøtt i det hele tatt), og sovnet rundt 23:30 tror jeg. 

Gjelder dette med søvn mellom 00-03 uansett når du står opp på dagen? 

Lenke til kommentar
After8 skrev (1 time siden):

Kjenner meg litt igjen i det du sier her, men må si at jeg elsker turnuslivet. Har noen få tidligvakter i løpet av en 6-ukers turnus, men det er alltid den første dagen som er verst. På lørdag til søndag var jeg ferdig på jobb 01:30 og kom meg i seng en time senere sånn ca. Sto opp rundt 11, og så var det å sette alarmen på kl 04:30 i dag morges. Er slike overganger jeg hater og som ødelegger en del. 

Men vi har en veldig god tariffavtale på jobb som skal sikre at vi får det litt godt. 

Når jeg tenker meg om fikk jeg faktisk fem timer søvn i natt. La meg i senga 21-22 (Ikke trøtt i det hele tatt), og sovnet rundt 23:30 tror jeg. 

Gjelder dette med søvn mellom 00-03 uansett når du står opp på dagen? 

Dette har jeg merket absolutt hele tiden. Det er ikke før i år jeg har klart å stå opp senest 10 hver dag i over 2 uker i strekk. B-menneske tendensen meldte seg allerede i barndommen. Har hatt mine tider der jeg har klart å stå opp men har alltid havnet tilbake til denne der jeg sover til 12-14 på dagen så fort det var anledning. Oppe til 4. 

De gangene jeg la meg 2 kunne jeg fremdeles fungere dårlig dagen etterpå, selv om jeg stod opp 11. Sur, småtrist, ukonsentrert. 
De gangene jeg har hatt søvn mellom 23-03 har alt vært annerledes. 

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv turnus, og min erfaring er at vi mennesker har veldig ulik måte å takle dette på, samt at noen har et betydelig bedre sovehjerte enn andre. 

Jeg bruker Circadin 2mg depottab de gangene jeg har nattevakt og skal "snu" døgnet tilbake, men jeg unngår å bruke det så langt det lar seg gjøre, for det er ikke alltid det er nødvendig. Ellers er god søvnhygiene enormt viktig her. På data og telefon så har jeg stilt det inn slik at de ikke sender ut skarpt blått lys etter kl 2030. Og til sist - ikke kaffe og stimulerende stoffer i nær tid til jeg skal sove.

Også det viktigste av alt - en god seng, rent sengetøy, stillhet og mørke. Dette må bare prioriteres. For meg er dette essensielt for en god søvn, men også for god trivsel. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Viktigste søvn mellom 00 - 03? ^^ I løpet av de siste tja .. 7 år har jeg kanskje sovet 50 døgn på det tidspunktet ^^ Jeg skjønner vel poenget. At å sove en lengre perioded er viktig for å få den dypeste søvnen. Men det viktigste igjen for å få til det er 100% mørke, stillhet og ingen forstyrrende faktorer. Og at man har sunn puste- og respirasjonsdynamikk. Frisk luft er også en fordél, lukke opp vinduer og dører og skifte ut all luft før søvn. Gjerne med gulvvifte på fullt.

Lenke til kommentar

Den beste medisinen er å SOVE når du har fått får lite søvn. Ikke RED BULL eller koffeintabletter.

Det er nok ikke bra for helsa! Og ikke for mye stress heller, da ender du opp med høyt blodtrykk og hjerteinfarkt eller hjernebløding til slutt om du er uheldig!  

Har jobbet skift i 20 år nå og ting forandrer seg! Før hadde jeg ikke noe problem med nattevakt - det var de beste: rolig og man får nattetillegg. Vi hadde til å med 7 natta på rappen! Ble vant til det og man kom inn i rytmen. Var verrer når man var ferdig med økten, da var man ZOMBI i 2-3 dager etterpå før man ble normal igjen. Kona pleide alltid å si "MUS" til meg siden disse dyra er natteaktiv. Ja,  det var jo rett som at jeg stå opp midt på natta kl 01 eller 04 og ikke fikk sove mer.

Nå har vi en litt annen skiftplan med stort sett 2 maks 3 netter etterhverander. Blir ikke den store hangover der man bruker flere dager for å komme seg, men likevel - med aldern blir nattevakt verrer og verrer! Når jeg var ung forstår jeg ikke åssen bestemor kunne sove inn rett på dagen! Nå kommer jeg hjem fra jobb og går i dvalemodus rett etter middagen!  Problemet er jo at da ødelegger du for natta, men er du trør så er du trøtt. Ikke lett å holde seg våken. Hva skal man gjøre? 

Er viktig med litt bevegelse som å gå en tur! Eller litt annen trim. Og det sier jeg som er sofagris :) 

Lenke til kommentar

Ville bare bekrefte det jeg skrev. Natt til i går la jeg meg før 23, og sovnet. Derfor var jeg veldig uthvilt da jeg våknet i går kl 8. Noen netter før der hadde jeg vært litt sløv og vært våken til 2-3, var helt stein når alarmen ringte. I dag la jeg meg litt over midnatt og fikk nok ikke sove før rundt 1-2. At jeg la meg funket jo, men jeg våknet av at noen laget støy. Jeg var ganske tung når jeg våknet i dag så måtte bryte meg opp. Men det viser bare så forskjell. Å slippe søvnen mellom 00-03 påvirker mer negativt enn å ikke sove mellom 03-05. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er situasjonen litt annerledes for meg, da jeg typisk 8-16 jobb som gjør til at jeg står opp likt samme dag. Men noen dager er det definitivt tungt å stå opp 7, særlig etter helg og ferier og da blir det lite søvn.

Jobbet 3 dager nå i romjula, og siden familie var hjemme var det ekstra vanskelig å legge seg tidlig fordi broren min var oppe sent, og jeg er litt sensitiv for det minste bråk ved innsoving. Det ble 3 netter gitt med alt for lite søvn. Den siste natten sov jeg knapt 3 timer og var dautrøtt på jobb, heldigvis bare halv dag, men trått likevel. Resultatet var jo at jeg var ferdig kl. 12.00 var dautrøtt og hadde lyst å legge meg å sove middag. Dette har jeg ikke for vane å gjøre, da jeg føler det gjør meg trøttere og vanskelig å legge seg på kvelden.

Det jeg gjorde, og som hjalp var at jeg

1) Satte meg ned og spise og tok det med ro en liten stund, jeg tillot kroppen å gire ned, men ikke sånn at jeg sovnet.

2) Så tok jeg meg en kort tur i frisk luft

3) Begynte å gjøre på noen enkle, men som likevel føltes tunge gjøremål (husarbeid)

4) Deretter tok jeg en dusj

5) Så slappet jeg av resten av dagen 

Droppet å helle i meg koffein, da jeg vet det hjelper svært lite når jeg allerede er veldig trøtt. Det tror jeg du bør gjøre også.

Resultatet er at jeg våknet til etter dette, jeg tvinger kroppen ut i litt aktivitet selv om jeg ikke har lyst, og bortsett fra at jeg ble nok trøtt tidlig på kvelden, så fungerte det faktisk. Det beste av alt var at jeg klarte å sovne ved midnatt når jeg var ferdig og sov deilige 9,5 timer. Følte meg dødsbra og uthvilt dagen etterpå :)

PS: Jeg har også jobbet turnus og vet hvor vanskelig det er av og til. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...