Gå til innhold

Gå inn i fond/aksjer - når?

binken

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter boligsalg og ingen umiddelbare planer om å kjøpe ny bolig, lurer jeg på å sette pengene i (for det meste) fond og (noen) aksjer.

Markedet er jo ganske så ustabilt om dagen. Jeg har en lang tidshorisont, men samtidig har jeg jo ikke lyst til å gå inn med såpass mye penger (ca. 2 mill) på verst tenkelig tidspunkt.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Gått inn litt og litt for å spre risikoen? I så fall, over hvor lang tid?

Vente til usikkerheten rundt den britiske koronamutasjonen har lagt seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med "ingen umiddelbare planer om å kjøpe ny bolig"? Det bør bety at du fint kan vente minst 5-10 år før du evt trenger disse 2MNOK til boligkjøp eller annet. Hvis ikke bør du kun investere det du ikke skal bruke ila de neste årene. Dvs. ikke kjøp aksjer og/eller fond om du behøver pengene til bolig om et par år. 

Om det stemmer at det er penger du ikke behøver på mange år, så ville jeg personlig spredt investeringen utover en lang periode, hovedsakelig eller alt i globalt indeksfond. Forskning tilsier at det mest lønnsomme er å komme seg inn i markedet så raskt som mulig, og selv om markedet er høyt priset nå er det umulig å si om det skal ned snart og det er umulig å time en bunn. Men ja, jeg er ikke kald nok til å investere 2MNOK på rappen. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, binken said:

Hei!

Etter boligsalg og ingen umiddelbare planer om å kjøpe ny bolig, lurer jeg på å sette pengene i (for det meste) fond og (noen) aksjer.

Markedet er jo ganske så ustabilt om dagen. Jeg har en lang tidshorisont, men samtidig har jeg jo ikke lyst til å gå inn med såpass mye penger (ca. 2 mill) på verst tenkelig tidspunkt.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Gått inn litt og litt for å spre risikoen? I så fall, over hvor lang tid?

Vente til usikkerheten rundt den britiske koronamutasjonen har lagt seg?

Dersom målet ditt er å kjøpe bolig i fremtiden, så er det tryggest å binde opp disse pengene i eiendom. Uavhengig av om boligmarkedet går opp eller ned, så vil din formue og evne til å kjøpe drømme boligen være relativ stabil.

Lenke til kommentar

Det er ingen som vet når det er "best" å gå inn i markedet. Hvis du har lang sparehorisont har det i utgangspunktet lite å si om markedet er ustabilt når du kjøper deg inn. Jeg ville holdt meg unna enkeltaksjer; har man lite erfaring, er det bare en oppskrift på pengetap.

Hva med å dytte mesteparten inn i et globalt indeksfond og et teknologifond (blackrock eller DNB teknologi for eksempel). Vil du spekulere, så ville jeg ha undersøkt ARKG.

Endret av Windsofmarch
Skrivefeil
Lenke til kommentar
1 hour ago, binken said:

Det spørs vel hvor mye risiko du er villig til å ta. Du kan antagelig tjene bra hvis du treffer riktig med kjøpene nå, men ikke bruk penger på aksjer som du ikke har råd til å tape.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...