Gå til innhold

matvarekjedene kan få 21 milliarder i bot

Mr.M

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/varsler-21-milliarder-kroner-i-gebyr-til-dagligvaregiganter-1.15289308

aktørene er uenig med konkurransetilsynet og hever de ikke har gjort noe galt.

de såkalte "prisjegerne" de sender til hverandres butikker, beskyldes for å ha medført høyere priser i stedet for lavere priser, som var intensjonen med ordningen.

vet ikke, men for egen del synes jeg å ha lagt merke til at prisene faktisk senkes raskt, når en av aktørene setter ned prisen på en vare eller flere. Har alle nevnte matkjeder i nærheten og handler hos alle. Og observasjonen er ikke bare nå i jula, der det etterhvert er tradisjon med priskrig, men mener året som helhet.

på den annen side, har jeg også hørt de som mener de har sett høyere priser jevnt over, så her er det delte meninger.

men uavhengig av det, hva synes vi om at staten skal stikke av med 21 milliarder? beløpet er jo helt hinsides

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal bli spennende å se hva denne rapporten inneholder. Jeg er usikker på om feks det må være snakke om å presse prisene opp for at det skal tolkes som prissamarbeid, det kan kanskje være nok at prisene ikke presses lavere? 

Boten er jo helt hinsides, men de har ikke lagt ned all verdens tid å sette den, de har bare sagt at det vanlige er 10% av omsetning, så da blir bota nettopp det, 10% av omsetning. At den skal bli stående, har jeg liten tro på, det vil føre til store problemer og virke mot sin hensikt. 

Jeg er også usikker på hvorfor bøtene er flate, men vi vet jo altfor lite enda om hva som ligger til grunn. Feks, så har jo Norgesgruppen betydelig bedre innkjøpsbetingelser enn de andre, for de vil det vel ikke være like gode incentiver for å samarbeide om pris, de kunne jo bare sagt nei, og kommet best ut, siden de har vesentlig lavere innkjøpskostnader. 

Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Det må vel være et eller annet som hindrer dem i å lempe disse kostnadene over på kundene? Ellers er det jo meningsløst å bøtelegge bedrifter som har noe som nærmer seg monopol, slike dagligvarekjedene har.

Ja, altså, de 3 store kan jo styre dette åssen de selv vil uansett, konkurransetilsynet vil jeg tro egentlig ikke bryr seg om maten blir dyrere eller billigere, de bryr seg om såkalt skittent spill, som samarbeid om priser osv. 

Det kan godt tenkes prisene blir dyrere uten boten også, dersom det å sjekke konkurrentens priser blir vanskeligere, men så lenge de ikke samarbeider om pris, så "vinner" konkurransetilsynet. Om det blir billiger for forbrukeren er ikke sikkert. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (27 minutter siden):

Om det blir billiger for forbrukeren er ikke sikkert.

jeg regner med at hvis matkjedene ender med å måtte betale boten, vil det medføre høyere priser i butikken, i alle fall 3-4 år? Disse pengene er jo en del av overskuddet og nødvendige fortjenesten.

det som skurrer for meg, er at denslags bøter nærmest er en ekstra-skatt inn i statskassa. Det kommer jo ikke de tilgode, som de sier de vil beskytte. Hadde pengene enten vært øremerket og tilbakeført til kundene, ansatte, eller butikker som sliter pga. av de stores dominans, så ville det gitt mer mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

jeg regner med at hvis matkjedene ender med å måtte betale boten, vil det medføre høyere priser i butikken, i alle fall 3-4 år? Disse pengene er jo en del av overskuddet og nødvendige fortjenesten.

det som skurrer for meg, er at denslags bøter nærmest er en ekstra-skatt inn i statskassa. Det kommer jo ikke de tilgode, som de sier de vil beskytte. Hadde pengene enten vært øremerket og tilbakeført til kundene, ansatte, eller butikker som sliter pga. av de stores dominans, så ville det gitt mer mening.

Tanken må jo være at det å bedrive prissamarbeid får ekstremt alvorlige konsekvenser og skal være avskrekkende med enorme bøter. Det vil ta noen år, før kjedene er "på beina" igjen etter slike bøter, som vil bety dyrere mat noen år. Jeg er dog ikke helt sikker på om det får ønsket effekt, er det ikke akkurat dette med overvåking av priser som har presset prisene ned? Jeg vil tro mer ned enn opp, men det håper jeg konkurransetilsynet kan vise til, når de først går ut slik de gjør.  Hvis de har bommet på det her, og gått så hardt ut som de har, så vil det være ekstremt, vel.. flaut

De har selvfølgelig en trumf i ermet, der de kan si at boten bare ble satt basert på tidligere regler ( 10%) og at de ikke hadde noe valg. Blir det bøter, så tenker jeg de  nok blir vesentlig lavere.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Sitat

bedrive prissamarbeid får ekstremt alvorlige konsekvenser og skal være avskrekkende med enorme bøter. Det vil ta noen år, før kjedene er "på beina" igjen etter slike bøter, som vil bety dyrere mat noen år. Jeg er dog ikke helt sikker på om det får ønsket effekt, er det ikke akkurat dette med overvåking av priser som har presset prisene ned?

Ja men tror det rammer folket i gata mere en for butikkene de må bare dekke inn tapet på en måte.

Hvis vi ser grensene stengt til lengere en sommeren har vi ingen konkuranse holdbart og rema 1000\kiwi er vel omtrent alternativene.

Sitat

KRITISK III: Direktør Ingvill Størksen i Virke Dagligvare mener Konkurransetilsynet burde hatt bedre dialog med bransjen om prisjegerne før man gikk til aksjon og gebyrer. .

Er vel ikke overraskene virke mener at butikkene bør få belønning for idiotskapen, men syns ikke synd på bedriftene er mere synd på de det rammes mest. Særlig de som tjener lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Jeg vil tro mer ned enn opp

vil tro det.

har en Joker i nærheten, og den er dyrere på stort sett alt, enn de kjedene som er nevnt. (dog har Joker ganske gode ukes-tilbud på enkeltvarer, det skal sies)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Nordmenn er stort sett kun interessert i billig mat, samtidig som vi klager på dårlig utvalg. Problemet til Ola Nordmann er at vi ønsker å kunne velge mellom 74 forskjellige oster, men vi kjøper selvfølgelig Norvegia.  Og så må vi ha kjøttdeig og ett par toro produkter. 

Man kan godt skylde på at det er dårlig utvalg, men det er bare å dra på en gigantisk meny, eller andre dyre kjeder, så finner man mye større utvalg. Problemet er at det er ikke det folk egentlig vil ha. 

Derfor er Meny dyrere, de må dekke tap de får pga produkter de fører som de ikke selger.  Dette gjenspeiles også meget tydelig, når Kiwi og Rema er de som selger mest, de har vel nesten 50% av kundene, og så har man Coop ekstra med sin prosentandel. 

Vi har ganske billig mat i Norge, vi bruker rundt 10% av lønna på det, det er nesten ufattbart, at konkurransetilsynet skal gi bøter, for ett eventuelt prissamarbeid, selvom det samarbeidet har drevet prisene ned. vi bruker stadig mindre penger på mat

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Derfor er Meny dyrere, de må dekke tap de får pga produkter de fører som de ikke selger.  Dette gjenspeiles også meget tydelig, når Kiwi og Rema er de som selger mest, de har vel nesten 50% av kundene, og så har man Coop ekstra med sin prosentandel. 

Vi har ganske billig mat i Norge, vi bruker rundt 10% av lønna på det, det er nesten ufattbart, at konkurransetilsynet skal gi bøter, for ett eventuelt prissamarbeid, selvom det samarbeidet har drevet prisene ned. vi bruker stadig mindre penger på mat

Men er jo slik å selge luksus varer også, meny og coop er generielt sett for dyrt folk folk flest handler som regel kun tilbudsvarer derfra eller noe på salg med kort holdbarhet.

Vi har vel billig mat men syns konkuransen er dårligere uansett, får jo nesten 30% mere i sverige for pengene hvis vi sammenlignet mot kiwi eller rema 1000. Man ser jo elektronikk også går opp i pris kun fordi dollar kursen og fordi butikkene vil tjene mere.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Men er jo slik å selge luksus varer også, meny og coop er generielt sett for dyrt folk folk flest handler som regel kun tilbudsvarer derfra eller noe på salg med kort holdbarhet.

Vi har vel billig mat men syns konkuransen er dårligere uansett, får jo nesten 30% mere i sverige for pengene hvis vi sammenlignet mot kiwi eller rema 1000. Man ser jo elektronikk også går opp i pris kun fordi dollar kursen og fordi butikkene vil tjene mere.

My point excactly, når folk handler på meny og coop, så gjør de det pga tilbud, og "ti-kroners marked". Det handler ikke om utvalg, men å få tak i billigst mulig mat, selvom vi er et av de landene i verden som bruker minst av pengene våre på dagligvarer.  Hadde folk i Norge brydd seg om utvalg og annerledes varer, så hadde feks Meny vært størst. 

Det er dyrere å produsere mat i Norge, alle ledd har generelt høy lønn, derfor blir også maten dyr. De produktene man kjøper som er billiggreier (first price) er ofte produkter laget i lavkostland. 

Det er selvfølgelig viktig at man overvåker konkurransen, men at nordmenn klager på dyr mat og dårlig utvalg blir litt selvmotsigende... vi bruker lite av lønna vår på mat, og vi velger bort stort utvalg, og skal kjøpe grandis og norvegia i bulk

Lenke til kommentar
Sitat

Det er dyrere å produsere mat i Norge, alle ledd har generelt høy lønn, derfor blir også maten dyr. De produktene man kjøper som er billiggreier (first price) er ofte produkter laget i lavkostland.

si det til mcdonnals og burgerking så tviler jeg på de er enige, er jo noe kylling og vegtar burger som muligens er litt stiv pris men har du sjekket 3-4 stjernes restuanger er det små penger sammenligning hva man får. Hvis du har handlet i polen, men i danmark er det nok dyrere for norske.

https://www.nettmat.no/

https://kolonial.no/?

Slike blir normalsett dyrere hvis man handler smått, fraktutgiftene spiser opp lønnsomheten. Så man må handle for minst 1500 kr eller mere før det lønner seg, så for bedrifter kan det tenkes lønner seg mere en mindre familje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

si det til mcdonnals og burgerking så tviler jeg på de er enige, er jo noe kylling og vegtar burger som muligens er litt stiv pris men har du sjekket 3-4 stjernes restuanger er det små penger sammenligning hva man får. Hvis du har handlet i polen, men i danmark er det nok dyrere for norske.

Er McDonalds så billig da? BigMAc er dobbel så dyr her som i statene feks. Og til prisen av en bigmac meny, så kan du lage deg middag en hel uke, hvis du handler smart.  Å sammenligne restauranter og dagligvarepriser er absurd, i tillegg til kost for mat så skal kokken og servitøren, samt lokalenes pris være med i ligningen

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (43 minutter siden):

får jo nesten 30% mere i sverige for pengene

er vel pga. at lønningene er tilsvarende lavere i Sverige

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Opgm6k/disse-landene-er-paa-loennstoppen-i-europa

et annet interessant moment (ble nevnt lengre oppe at vi i Norge bruker kun 10% av inntekt på mat. Men høy bruttoinntekt betyr nødvendigvis ikke størst kjøpekraft

Nordmenn har høyest lønn, men ikke best råd

https://www.aftenposten.no/norge/i/xmxon/nordmenn-har-ikke-stoerst-kjoepekraft

med andre ord, trekk fra skatt og faste ting som boligutgifter, bil-innkjøp, tlf/bredbånd, forsikringer, ulike avgifter, etc. og så kan man beregne hvor mye vi bruker av resterende, på matbudsjettet. det er langt mer enn 10%

.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

er vel pga. at lønningene er tilsvarende lavere i Sverige

https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Opgm6k/disse-landene-er-paa-loennstoppen-i-europa

et annet interessant moment (ble nevnt lengre oppe at vi i Norge bruker kun 10% av inntekt på mat. Men høy bruttoinntekt betyr nødvendigvis ikke størst kjøpekraft

Nordmenn har høyest lønn, men ikke best råd

https://www.aftenposten.no/norge/i/xmxon/nordmenn-har-ikke-stoerst-kjoepekraft

med andre ord, trekk fra faste ting som boligutgifter, bil-innkjøp, tlf/bredbånd, forsikringer, ulike avgifter, etc. og så kan man beregne hvor mye vi bruker av resterende, på matbudsjettet. det er langt mer enn 10%

.

Jada, men mat er noe man faktisk kan regulere. Det går helt fint å leve meget billig og næringsrikt på mat i Norge, uten at det går utover at man ikke har råd til internett, bil og øl på byen

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Det går helt fint å leve meget billig og næringsrikt på mat i Norge

det er ingen som over tid frivillig spiser First Price og Coop Xtra-billig alternativer, vil jeg påstå (bortsett fra enkelte selvpinene gjerrigknarker muligens)

slike produkter er vel et symptom i tiden på at mange ikke kan velge fra "øverste hylle" av økonomiske grunner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

det er ingen som over tid frivillig spiser First Price og Coop Xtra-billig alternativer, vil jeg påstå (bortsett fra enkelte selvpinene gjerrigknarker muligens)

slike produkter er vel et symptom i tiden på at mange ikke kan velge fra "øverste hylle" av økonomiske grunner.

Hva er galt med pastaprodukter, bønner, grønnsaker osv fra firstprice?  Har du en fryser og litt kreativitet så kan du lage en basisgryte som du kan bruke til alt mulig rart, fra lasagne til tacolefser.  

Er vel de aller færreste som trenger å velge fra øverste hylle, og skal spise hummer og gåselever til etthvert måltid. Er man fattig i Norge, så er det minste problemet å få seg god og næringsrik mat, man må bare sette seg litt inn i hvordan man gjør det billig. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

Ut i fra antall kunder som kjøper disse produktene i butikkene, så er det nok ganske mange som over tid frivillig spiser slikt?

Jeg registrerer også at mange av disse billigproduktene ofte vinner i diverse tester i mediene, men det er mulig dette er kjøpt og betalt av produsentene?

Personlig tror jeg aldri jeg har kjøpt noe fra First Price, Eldorado eller andre "billigmerker", så jeg kan ikke si stort om kvaliteten, jeg har inntrykk av folk flest ikke er så opptatt av bedre mat, men heller billigere mat?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (34 minutter siden):

Hva er galt med pastaprodukter, bønner, grønnsaker osv fra firstprice?  Har du en fryser og litt kreativitet så kan du lage en basisgryte som du kan bruke til alt mulig rart, fra lasagne til tacolefser.  

Er vel de aller færreste som trenger å velge fra øverste hylle, og skal spise hummer og gåselever til etthvert måltid. Er man fattig i Norge, så er det minste problemet å få seg god og næringsrik mat, man må bare sette seg litt inn i hvordan man gjør det billig. 

det er litt varierende hvor gode billig-alternativene er. jeg har kjøpt mye av det sjøl, så er ikke fin på det.

eks. First Price karbonader og snitzel var ok en stund, men ved et tidspunkt ble de helt elendig i konsistens og smak. Du må gjerne snakke om å trikse med gryterett for å gjøre det spiselig, men kjøper jeg Gilde kvalitet, står liksom produktet på egne bein for å si det sånn.

Jeg prøvde for morroskyld også First Price sylteargurk, som det går mye av på brødskive m/leverpostei, men det var forferdelig i forhold til Nora.

"man får hva man betaler for" gjelder også her. ikke akkurat overraskelse hvis man tenker seg om.

Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):

Ut i fra antall kunder som kjøper disse produktene i butikkene, så er det nok ganske mange som over tid frivillig spiser slikt?

Jeg registrerer også at mange av disse billigproduktene ofte vinner i diverse tester i mediene, men det er mulig dette er kjøpt og betalt av produsentene?

Personlig tror jeg aldri jeg har kjøpt noe fra First Price, Eldorado eller andre "billigmerker", så jeg kan ikke si stort om kvaliteten, jeg har inntrykk av folk flest ikke er så opptatt av bedre mat, men heller billigere mat?

Det er helt riktig, billig mat er det aller viktigste, og det er nok en stor grunn til at butikkene har så "lite" utvalg som de har.  Det er ganske fornuftig, å selge ting som folk faktisk kjøper, alt i alt en forretningside som alltid vil dra store penger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...