Gå til innhold

IPv6 PortForwarding | Eidsiva


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå i 2 dager prøvd å få til å åpne port 22 på ruteren min, så jeg kan ssh inn på min lokale ubuntu server.

Etter litt googling finner jeg ut av Eidsiva bruker cgnat, som basically betyr at jeg ikke har min egen ipv4 adresse. For å få en egen ipv4 adresse koster det 25kr/mnd og 200kr for å sette, noe jeg ikke føler helt for.

Jeg ringte inn til eidsiva og en på support sa at jeg derimot kunne bruke ipv6 gratis istedet.

Problemet er at når jeg scanner min public ipv6 adresse så sier den at ingen porter er oppe.

SSH fungerer over lan, så jeg tror ikke serveren er problemet.

Noen som har erfaring/tips for å få det til?

Ruteren er av typen: Inteno DG400-Prime

Config:

image.thumb.png.a60bbf4303dbbfc79675134fc376b478.png

Endret av Kippster
bedre tittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Janvik said:

Husk at hver eneste dings på nettverket ditt har hver sin unike v6 adresse. 

Sjekk brannmur i ruter og på server. 

Når jeg kjører "ip -6 addr show" får jeg opp et par ipv6 adresser. Med den adressen kan jeg koble til serveren når jeg er på samme nettverk, men kjører jeg en online port scanner sier den at alle porter er stengt. Ifølge den står det at portene ikke er åpne i det hele tatt. Ikke at det blir blokkert av firewall

image.png.c8ec0b10a3060b365a6e281caa8bafa4.png

image.png.0d9cdd530c0ec32875b1a60264c2a4e4.png

Endret av Kippster
Lenke til kommentar
Just now, Kippster said:

Ifølge den står det at portene ikke er åpne i det hele tatt. Ikke at det blir blokkert av firewall

Det er det samme.

Når du bruker IPv6 uten NAT så er det ikke noe som heter å "port forwarde". Det er kun ved bruk av NAT.

Det kan godt være ruteren din har en brannmur som blokkerer innkommende requester på IPv6, du bør derfor sjekke brannmuren på ruteren din også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...