Kippster Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) Hei, Jeg har nå i 2 dager prøvd å få til å åpne port 22 på ruteren min, så jeg kan ssh inn på min lokale ubuntu server. Etter litt googling finner jeg ut av Eidsiva bruker cgnat, som basically betyr at jeg ikke har min egen ipv4 adresse. For å få en egen ipv4 adresse koster det 25kr/mnd og 200kr for å sette, noe jeg ikke føler helt for. Jeg ringte inn til eidsiva og en på support sa at jeg derimot kunne bruke ipv6 gratis istedet. Problemet er at når jeg scanner min public ipv6 adresse så sier den at ingen porter er oppe. SSH fungerer over lan, så jeg tror ikke serveren er problemet. Noen som har erfaring/tips for å få det til? Ruteren er av typen: Inteno DG400-Prime Config: Endret 20. desember 2020 av Kippster bedre tittel Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 12 minutes ago, Kippster said: Problemet er at når jeg scanner min public ipv6 adresse så sier den at ingen porter er oppe. Husk at hver eneste dings på nettverket ditt har hver sin unike v6 adresse. Sjekk brannmur i ruter og på server. Lenke til kommentar
Kippster Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) 16 minutes ago, Janvik said: Husk at hver eneste dings på nettverket ditt har hver sin unike v6 adresse. Sjekk brannmur i ruter og på server. Når jeg kjører "ip -6 addr show" får jeg opp et par ipv6 adresser. Med den adressen kan jeg koble til serveren når jeg er på samme nettverk, men kjører jeg en online port scanner sier den at alle porter er stengt. Ifølge den står det at portene ikke er åpne i det hele tatt. Ikke at det blir blokkert av firewall Endret 20. desember 2020 av Kippster Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Just now, Kippster said: Ifølge den står det at portene ikke er åpne i det hele tatt. Ikke at det blir blokkert av firewall Det er det samme. Når du bruker IPv6 uten NAT så er det ikke noe som heter å "port forwarde". Det er kun ved bruk av NAT. Det kan godt være ruteren din har en brannmur som blokkerer innkommende requester på IPv6, du bør derfor sjekke brannmuren på ruteren din også. Lenke til kommentar
Kippster Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 Sorry jeg er litt noob, men vet ikke helt hva jeg skal se etter i brannmuren. Men er det noe av det her? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 under WAN, står det input reject, edit denne for å tilate 22 mot en av adressene på serveren. Lenke til kommentar
Kippster Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 1 minute ago, MegaMann2 said: under WAN, står det input reject, edit denne for å tilate 22 mot en av adressene på serveren. "ACCEPT" da eller? Lenke til kommentar
Kippster Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 Just now, Kippster said: "ACCEPT" da eller? Eller kanskje sette "Forward" og så til "LAN"? Lenke til kommentar
Kippster Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 1 minute ago, Kippster said: Eller kanskje sette "Forward" og så til "LAN"? Det her fungerte. Takk for hjelpen:)) Fikk ikke lov til å sette det til accept, så det her var eneste mulighet uansett Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Så bra! Det kan se ut som du nå har åpnet for alt, og ikke spesifikke porter - så obs at nå kan andre ting på maskinene også å være tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå