Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg liker det jeg ser i speilet

Gjest 33902...ed8

Anbefalte innlegg

Gjest 33902...ed8

Og jeg skammer meg litt. Jeg føler det er tabu og at det liksom ikke er lov. Er det hjernevask av janteloven? Jeg er ikke der at jeg tror jeg kan oppføre meg dårlig, å være pen hjelper ikke om man er bitch. Men jeg føler nesten jeg er en bitch bare fordi jeg liker speilbildet mitt. Det virker som dette er noe av det verste du kan gjøre mot andre kvinner...å like deg selv. Særlig de som ikke liker så godt det de ser.. 

I tillegg er jeg slank og stram. Naturlig, jeg har alltid vært slik, men trener for å holde kroppen i gang, noe som resulterer i at jeg blir fort stram. 
Men alt dette er noe jeg nesten føler jeg ikke bør være fornøyd med. Får sånn bitter stemme i hodet som sier «du skal bli gammel en gang, husk det». Men det er nå jeg lever? Kan jeg ikke bare nyte? Jeg vet at man ikke blir lykkeligere uten å nyte, jeg har valgt bort å nyte enkelte ting fordi jeg vet det er slutt en gang men endte heller bare opp sur på meg selv fordi jeg ikke nøt. 

Anonymous poster hash: 33902...ed8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ed505...829

Helt greit å like seg selv, men måten du skriver dette på oser jo av narsissisme og mangel på ganglag. Den stramme kroppen din forsvinner om ikke lenge, du bør finne noe annet å bygge selvtillit på før den tid.

Anonymous poster hash: ed505...829

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
Gjest ed505...829 skrev (15 minutter siden):

Helt greit å like seg selv, men måten du skriver dette på oser jo av narsissisme og mangel på ganglag. Den stramme kroppen din forsvinner om ikke lenge, du bør finne noe annet å bygge selvtillit på før den tid.

Anonymous poster hash: ed505...829

Du reagerer akkurat slik jeg føler folk gjør på de som føler seg bra. Det er veldig tabu. Såklart jeg vil ha andre ting å flyte på. Og hvordan vet du at den forsvinner? Hvor gammel tror du jeg er? 

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8 skrev (24 minutter siden):

Og jeg skammer meg litt. Jeg føler det er tabu og at det liksom ikke er lov. Er det hjernevask av janteloven? Jeg er ikke der at jeg tror jeg kan oppføre meg dårlig, å være pen hjelper ikke om man er bitch. Men jeg føler nesten jeg er en bitch bare fordi jeg liker speilbildet mitt. Det virker som dette er noe av det verste du kan gjøre mot andre kvinner...å like deg selv. Særlig de som ikke liker så godt det de ser.. 

I tillegg er jeg slank og stram. Naturlig, jeg har alltid vært slik, men trener for å holde kroppen i gang, noe som resulterer i at jeg blir fort stram. 
Men alt dette er noe jeg nesten føler jeg ikke bør være fornøyd med. Får sånn bitter stemme i hodet som sier «du skal bli gammel en gang, husk det». Men det er nå jeg lever? Kan jeg ikke bare nyte? Jeg vet at man ikke blir lykkeligere uten å nyte, jeg har valgt bort å nyte enkelte ting fordi jeg vet det er slutt en gang men endte heller bare opp sur på meg selv fordi jeg ikke nøt. 

De fleste klarer å finne feil ved hvordan de ser ut. Hvis du er fornøyd med utseendet ditt så er du jo heldig. Da kan du jo jobbe med andre ting for å bli enda bedre totalt sett.

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
hekomo skrev (1 minutt siden):

De fleste klarer å finne feil ved hvordan de ser ut. Hvis du er fornøyd med utseendet ditt så er du jo heldig. Da kan du jo jobbe med andre ting for å bli enda bedre totalt sett.

Jeg finner jo feil. jeg er fornøyd med utseendet, men dette er det verste folk vet virker det som. Man kan gjøre hva man vil, bare ikke synes man ser bra ut.

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8 skrev (1 time siden):

Er det deg Gunnar 57? 

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Er ikke noe galt med å være fornøyd med utseendet sitt, langt ifra. Men det å skryte av det til andre er vel en oppførsel de fleste syns er litt merkelig / kvalmende. 

Går jo ikke rundt og skryter av det..

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8 skrev (Akkurat nå):

Går jo ikke rundt og skryter av det..

Ok, da foregår jo bare alt dette oppe i hodet ditt. Smil til deg selv i speilet, og smil til mennesker du møter, så tror jeg de aller fleste ikke vil oppleve deg som en bitch, og det bør ikke du tenke at du er heller. 

Lenke til kommentar

Til og med jeg smiler til mitt egent speilbilde. Og den kjekkasen smiler selvfølgelig tilbake.

Jeg personlig, syns det å like seg selv er en fin ting. Jeg klarer ikke å skjønne at det kan være tabu i det hele tatt. 😕 Det viktigste er å akseptere andre som dem er, hva det enn måtte være. Om h*n liker å skryte av seg selv, greit nok det, så lenge h*n ikke gjør andre noe vondt. Da burde h*n få lov til det. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
Baranladion skrev (44 minutter siden):

Ok, da foregår jo bare alt dette oppe i hodet ditt. Smil til deg selv i speilet, og smil til mennesker du møter, så tror jeg de aller fleste ikke vil oppleve deg som en bitch, og det bør ikke du tenke at du er heller. 

Nja. Jeg kan lese på forum, og har sett slike spørmsål før. Det er veldig mange som ikke liker at noen liker utseendet sitt. Men mulig dette er bitre mennesker som aldri likte seg selv? Alle vil jo se fine ut, de fleste isåfall. Hvorfor ellers skulle det eksistert sminke, plastisk kirurgi, dietter osv? Det er jo fordi folk vil se bra ut. Men ingen vil snakke høyt om det. 

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8 skrev (4 minutter siden):

Nja. Jeg kan lese på forum, og har sett slike spørmsål før. Det er veldig mange som ikke liker at noen liker utseendet sitt. Men mulig dette er bitre mennesker som aldri likte seg selv? Alle vil jo se fine ut, de fleste isåfall. Hvorfor ellers skulle det eksistert sminke, plastisk kirurgi, dietter osv? Det er jo fordi folk vil se bra ut. Men ingen vil snakke høyt om det. 

Hvordan vet folk at du liker utseende ditt? 

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
Baranladion skrev (14 minutter siden):

Hvordan vet folk at du liker utseende ditt? 

Jeg skrev at jeg liker mitt. Jeg skrev ikke at andre liker det. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Baranladion said:

Er ikke noe galt med å være fornøyd med utseendet sitt, langt ifra. Men det å skryte av det til andre er vel en oppførsel de fleste syns er litt merkelig / kvalmende. 

Ja, du må ikke ytre det via ord. Bare via insta via trutmunn, fram med brystkasse ut med bakenden :laugh:

Lenke til kommentar

Janteloven altså. Man skal skamme seg over alt i dag.

Selv er jeg helt vanlig, utrent men helt på gjennomsnittet. Verken mer eller mindre. Lever ikke helt opp til kroppsidealet som man blir lært opp til å følge. Men jeg er allikevel ganske fornøyd over speilbildet mitt. Av og til sier jeg til meg selv "hei kjekkas.." hehehe. 

En gang på jobben, husker ikke foranledningen. Men jeg sa høyt "jeg er jo ikke akkurat støgg" - tror vi snakket om nettdating eller noe. Da fikk jeg noen reaksjoner på det. Jeg sa det med et lite glimt i øyet, litt humoristisk. Men det var allikevel oppsiktsvekkende nok til at noen sa "OHOI, selvtilliten er i alle fall på plass". Så tja, noen vil nok tolke det som litt klysete. 

Jeg hadde bare smilt om andre hadde komplimentert seg selv. Mer av det !!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
G skrev (51 minutter siden):

Ja, du må ikke ytre det via ord. Bare via insta via trutmunn, fram med brystkasse ut med bakenden :laugh:

Driver ikke med sånt. Selv jeg synes det ser teit ut.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt i å være happy med seg selv. Det er bare å vise respekt for andre som teller enda mer. Integritetsnivået. Jeg har aldri skjønt poenget med å legge ut skrytebilder av seg selv. Det er totalt imot min livsfilosofi.

Det er også påfallende at de som trenger ting mest, er de som kvier seg mest. For eksempel er det lite som føles mer befirende for min del enn å svømme ved en strand. Jeg er ikke så storvokst, men midt på treet. Jeg har lært meg til å ikke bry meg om det, og ut fra det, kan jeg gjøre mer av det som gjør meg sunnere og friskere. Det er påfallende, men også trist, å tenke at mange kvier seg for å gjøre ting som kan få dem til å få mer livslykke bare på grunn av at de bryr seg om hvordan de ser ut.

På den andre ekstreme enden har du folk som har mer estetiske heldige fasonger, som går i minst mulig klær og er mest mulig høylytte og hensynsløse for å påkalle mest mulig oppmerksomhet. Akkurat som barn i trassalderen. Så de er som barn i psyken som ikke har blitt voksne.

Så du har vel egentlig en ganske bra holdning til dette med filosofien rundt egen person. Selv om du har en estetisk ok kropp ut fra vårt vestlige samfunns standard, så skal du ikke la det hindre deg i å leve livet. Det er bare respekt som etter min mening skal være nøkkelordet. Man skal aldri se ned på andre.

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8
Taurean skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting galt i å være happy med seg selv. Det er bare å vise respekt for andre som teller enda mer. Integritetsnivået. Jeg har aldri skjønt poenget med å legge ut skrytebilder av seg selv. Det er totalt imot min livsfilosofi.

Det er også påfallende at de som trenger ting mest, er de som kvier seg mest. For eksempel er det lite som føles mer befirende for min del enn å svømme ved en strand. Jeg er ikke så storvokst, men midt på treet. Jeg har lært meg til å ikke bry meg om det, og ut fra det, kan jeg gjøre mer av det som gjør meg sunnere og friskere. Det er påfallende, men også trist, å tenke at mange kvier seg for å gjøre ting som kan få dem til å få mer livslykke bare på grunn av at de bryr seg om hvordan de ser ut.

På den andre ekstreme enden har du folk som har mer estetiske heldige fasonger, som går i minst mulig klær og er mest mulig høylytte og hensynsløse for å påkalle mest mulig oppmerksomhet. Akkurat som barn i trassalderen. Så de er som barn i psyken som ikke har blitt voksne.

Så du har vel egentlig en ganske bra holdning til dette med filosofien rundt egen person. Selv om du har en estetisk ok kropp ut fra vårt vestlige samfunns standard, så skal du ikke la det hindre deg i å leve livet. Det er bare respekt som etter min mening skal være nøkkelordet. Man skal aldri se ned på andre.

Du skriver mye sant her, men jeg merker forskjell på om det er jeg som kommer inn i territoriet eller andre på samme nivå. Jeg vet om kvinner som driver med hverandres menn når de er gift. De blir uvenner, henger hverandre ut, men så kan samme mann gi meg oppmerksomhet og da blir de venner igjen for da skal alle ta meg i stedet. Skjønner? Det virker som det er ekstra ille dersom vi mer heldige faktisk ser det selv

Lenke til kommentar
Gjest 33902...ed8 skrev (7 minutter siden):

Du skriver mye sant her, men jeg merker forskjell på om det er jeg som kommer inn i territoriet eller andre på samme nivå. Jeg vet om kvinner som driver med hverandres menn når de er gift. De blir uvenner, henger hverandre ut, men så kan samme mann gi meg oppmerksomhet og da blir de venner igjen for da skal alle ta meg i stedet. Skjønner? Det virker som det er ekstra ille dersom vi mer heldige faktisk ser det selv

Ja. Jeg tror det er fordi vi ikke lærer noe om filosofi, verdier og selvdisiplin i skolen. Det virker som at staten -vil- at vi skal slåss og være primitive. Jeg har ingen annen forklaring. Disse kvinnene er jo ikke selvsikre. Ellers har de menn som mangler integritet (noe de mangler siden de er utro). Som igjen forklares med manglende lærdom i skolen. Det blir bare tifleldig hvem som utvikler empatisk intelligens og ikke.

Et komplisert tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...