Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert WIN etter bytte av hovedkort og CPU

Anbefalte innlegg

Heisann

Ny her, håper dette bli riktig tråd.

Kjøpte meg B550 F Gaming hovedkort og en 5600X.
Hadde tidligere i7 8700 og ville bytte over til AMD.

Fikk delene nettopp og startet med å demontere det gamle.
-Flashet BIOS 1401 på hovedkortet(da det sto at BIOS måtte oppgraderes for nye Ryzen) med USB og Asus BIOS Flashback.
-Installerte CPU, GPU(2070 super), M.2 som jeg skulle formatere og reinstallere Windows på og koblet alt av kabler.
-Startet opp, kom inn i BIOS, alt ser ok ut, den kjenner igjen alt ser det ut til. Riktig BIOS-versjon og M.2 vises også.

Problemet nå når jeg skal installere Windows via USB så finner den ikke M.2 disken(eneste disk tilkoblet foruten USB'en)
Får derfor ikke installert Windows. Hva gjør jeg?

Kan nevne dette:
Disken jeg skal installere WIN på er ikke formatert, tenkte å gjøre det under installasjonen av ny WIN.
Den har/hadde altså Windows på fra tidligere. Dette er en Kingston A1000 480GB M.2 SSD Nvme

Det tar også enormt lang tid fra BIOS-meny dukker opp til installasjonsveiledningen starter. 3-4 min minst.

Hadde litt trøbbel med å komme inn i BIOS i starten, den stoppet på VGA under LED-feilkoden. Tok ut 2 stk ram-brikker(av 4) så kom den inn i BIOS igjen. Disse er av typen HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 16GB x 2. (Mulig dette er noe drit, men kan vel ikke ha noe med saken å gjøre?)

Finner altså disken i BIOS, men ikke når jeg skal installere WIndows.

Har prøvd:
-Resette BIOS til en eldre versjon(funket ikke)
-Laget ny installasjons-USB på en 2.0 istedenfor 3.0
-Satt default verdier i BIOS(F5)

HW pr nå;
Hovedkort - B550 F Gaming
CPU - AMD Ryzen 5 5600x

SSD - Kingston A1000 480GB M.2 SSD Nvme

TIPS til hva jeg bør gjøre mottas med takk :)

Endret av 75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har prøvd både med og uten CSM. Samt med og uten UEFI. 

Kan det være noe med BIOS 1401?

Synes også det er merkelig med den ekstremt lange tiden det tar fra BIOS meny kommer opp før den booter til USB

Kan legge til at Nvme disken har WIN 10 installert fra før, men vil/må gjøre en clean install på den

Endret av 75
Lenke til kommentar

Hei

Tok ut M.2 disken og koblet til en Samsung SSD som jeg også hadde.
Denne ble gjenkjent av WIN 10 installasjons-USB'en med en gang. Etter litt kløning med formatering/partisjoner så fikk jeg installert Windows på denne.

Får koble til M.2 disken i etterkant og se om Windows kjenner den igjen til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...