Gå til innhold

Underyter kortet mitt?


Dawgster

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp tak i et Gigabyte Gaming OC RTX 3080 kort.
Men jeg mistenker litt at det ikke yter så godt som det skal. Mulig det er en bottleneck et sted men har ikke så god peiling på det.

Har testet ut in-game benchmarkene til Borderlands 3 og AC Valhalla. Begge i 1440p og alt makset ut.

I Borderlands 3 landet jeg på en average på 86.71 fps.

I AC Valhalla landet jeg på en average på 78 fps. Her kan jeg også nevne at CPUen lå på ca 40-45% average og GPUen 95% average.

Er dette forholdsvis normalt eller er det noe som ikke stemmer her?

Resten av mine specs er:

Intel Core i7 [email protected]
Asus X299 Prime Deluxe hovedkort
Corsair Vengeance 32GB DDR4 RAM@3000MHz
Windows 10 64-bit Professional

Sidenotis: En X99-basert plattform med en 5820K CPU kan vel umulig yte bedre med et RTX 3080? (Selv med samme mengde RAM)

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dawgster skrev (7 timer siden):

Jeg fikk nettopp tak i et Gigabyte Gaming OC RTX 3080 kort.
Men jeg mistenker litt at det ikke yter så godt som det skal. Mulig det er en bottleneck et sted men har ikke så god peiling på det.

Har testet ut in-game benchmarkene til Borderlands 3 og AC Valhalla. Begge i 1440p og alt makset ut.

I Borderlands 3 landet jeg på en average på 86.71 fps.

Det er ganske dårlig for et RTX 3080 i Borderlands 3 i alle fall, ut fra Digital Foundry sin test klarte RTX 3080 hele 114 fps i 2560x1440 på "Bad Ass" preset: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-nvidia-geforce-rtx-3080-review?page=2

 

Dawgster skrev (7 timer siden):

Sidenotis: En X99-basert plattform med en 5820K CPU kan vel umulig yte bedre med et RTX 3080? (Selv med samme mengde RAM)

Mengden RAM er ikke den avgjørende delen, det er klokkefrekvenser og minnetiminger som er avgjørende: 4 GHz CPU er tregt, og 3000 MHz "Corsair HyperX" (to forskjellige merker?) høres ikke raskt ut. Mistenker du også har Mesh clock på stock/auto?

Du kan laste ned 3DMark Time Spy og sammenligne mot hva jeg har klart med en 5960X jeg har rotet litt med: https://www.3dmark.com/spy/14577312 (Spoiler: jeg tror ikke du kommer til å se 10700 poeng i CPU score)

Lenke til kommentar
Dawgster skrev (2 timer siden):

Nei uff jeg som har driti meg ut. Det er Corsair Vengeance. Har mesh clock på stock ja. Har ikke så god peil på dette med overklokking da jeg føler dette er litt risikabelt. Er litt redd for å skade/ødelegge komponenter. 

Hvis du er redd for å skade eller ødelegge komponenter, hvorfor kjører du da din 7820X på 4 GHz, og ikke stock?

Uansett har du fått et svar, prosessoren din slik den er satt opp nå er en flaskehals. Samtidig kan den overklokkes en god del, du får vurdere selv om du har lyst til å prøve.

Her er en god guide på Tysk: https://www.hardwareluxx.de/community/threads/intel-skylake-x-und-cascade-lake-x-sockel-2066-oc-guide.1172969/

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

Hvis du er redd for å skade eller ødelegge komponenter, hvorfor kjører du da din 7820X på 4 GHz, og ikke stock?

Uansett har du fått et svar, prosessoren din slik den er satt opp nå er en flaskehals. Samtidig kan den overklokkes en god del, du får vurdere selv om du har lyst til å prøve.

Her er en god guide på Tysk: https://www.hardwareluxx.de/community/threads/intel-skylake-x-und-cascade-lake-x-sockel-2066-oc-guide.1172969/

Er det hovedkortet klokket den til via den Tuner-greia i BIOSen. Går jeg høyere, typ 4.5 blir det noen bluescreens fra tid til annen. Den er luftkjølt vel og merke. Har en Noctua D 15-kjøler. 

Lenke til kommentar

7820X er en gullfin cpu som desverre krever endel jobb for å skinne. Oppgraderte selv fra en 5960x til 7820x 👌

Min var deliddet med custom loop og kjørte 5Ghz all core, 3.3Ghz mesh med 4000c16 i quad. Med den setupen var den stort sett lik 9900k@5Ghz med 4266c16. Litt over og litt under alt ettersom.. 

Men ja, om du ikke liker å tweake i bios så er det en lite egnet gaming cpu 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...