Gå til innhold

Gaming-PC: Vurderer å gå i fra stasjonær til laptop


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg vurdrer å gå i fra Stasjonær PC, til Laptop, som i all hovedsak vil bli brukt til gaming. 
Har ikke veldig mye peiling, og ønsker jo egentlig bare å skru på knappen og så er pcen klar til gaming.

Har kikket litt på Komplett, og sett litt spesielt på denne.

Komplett Khameleon P9 Bærbar gaming PC

------

Er det noen her som har prøvd denne?

Hvilket forhold har du til gaming på laptop? Støy, varme ect, er dette et kjent problem - noe som er vanligt?


Kjenner jeg blir litt skeptisk på reviewsene, der det blir klaget mye på støy og varme i fra maskinen. Om dette er noe som følger de fleste laptoper så er jo det en ting, men tenker jo at man skal kunne forlange relativt mye for en maskin i denne prisklassen. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt laptop som hovedmaskin i årevis. Riktig nok bråker de max når du fyrer igang spill, men da er det bare å bruke hodetelefon som er lukket. Du bør optimalisere maskinen ellers da det skal lite til før viftene begynner å gå.

Husk at denne maskinen har Max-Q varianten av RTX 2070 slik at den er noe tunet mot å være stille enn rene RTX 2070. Uansett er dette høvelig greie maskiner ytelsesmessig. Ville ikke hatt enorme forventninger til skjermen hastighetsmessig. Mitt AU Optronics (IPS på ASUS-maskin) panel slås av en 60 Hz skjerm med tanke på etterslep. I forhold til farger er det veldig bra.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

En svært dårlig løsning med mindre det er til PC nr 2 når du er på farten.

Dårligere ytelse og kjøling.
Vanskelig og dyr å reparere.
Når grafikkortet er utdatert er maskina obsolete, mens du på en stasjonær kunne ha byttet grafikkort og brukt maskina 5 år til.
I en stasjonær kan du bytte om på komponenter i det uendelig hvis behovene endrer seg under veis. I en bærbar er du fastlåst til det du har eller kjøpe ny.

Etter noen måneder er maskina full av hudrester og støv. vanskelig å rengjøre, kostbart å reparere tastaturet. To tastehetter røk på min bærbare. Det gikk det ikke an å få løst så måtte kjøpe hele tastaturet for nesten 2k.

Hvis du kjører en bærbar like hardt som en stasjonær over måneder og år er den mer utsatt for å degraderes av konstant høy temperatur og dø. Det hjelper selvsagt hvis man er flink å rengjøre luftfiltrene hyppig osv, men det er lett å trykke "remind me later" når man får påminnelse om å rengjøre filteret. Når man kjører tung last på grafikkort og prosessor vil det bli høye temperaturer i en bærbar, spesielt siden senere tids spillbærbare fokuserer på lav vekt og slank design og ikke på optimal kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hadt en del gaming laptoper gjennom årene, min første var Asus G1 (2007, den døde), deretter alienware m11x (2009 overpriset billig maskinvare), MSI GP70 2PE/ 2013, enda en MSI GL72M 7REX/ 2017, og lenovo y540/ 2019

av alle så liker jeg msi sine gaming laptoper best fordi de lager mindre støy iforhold til andre maskiner jeg har hadt. Chasisen på disse msi laptop føles billig plastikk men maskinvaren på innsiden er veldig robuste i motsetning til alienware (ser bra ut på utsiden men billig maskinvare på innsiden) og jeg har ikke opplevet noe problemer. msi bruker også steelseries tastatur på sine laptoper som er deilige å taste med, så min anbefaling er en av disse 2 fra msi

mest fornuftig kjøp, MSI GF65 Thin 10SER-1008NE 15,6" bærbar gaming-PC, rundt 12k

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/203345/msi-gf65-thin-10ser-1008ne-15-6-barbar-gaming-pc

eller MSI GS65 Stealth 9SE-861NE 15,6" bærbar gaming-PC (sort), rundt 18k

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/32269/msi-gs65-stealth-9se-861ne-15-6-barbar-gaming-pc-sort

 

Endret av ex-jordbærplukker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...