slacker Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Kjøpte en PC til en kompis for en stund siden, og den har vært et mareritt fra dag én. Når jeg starter maskinen går den forbi WinXP-bildet med de blå strekene som går over skjermen, så når jeg kommer til musepekeren på sort bakgrunn så rebooter den automatisk. Dette går i syklus til jeg slår av strømmen. Hardware er 120 Maxtor S-ATA, NF-7 S 2.0, 2x256 NoName RAM, Radeon 9200, XP2500+, Q-tec kabinett - alt uklokket... Jeg må nevne at PCen har fungert helt fint i noen måneder. Jeg har testet med andre minnebrikker, og det samme skjer. Så tok jeg ut harddisken og satte den inn i min maskin og sjekket for feil, den fant noen og rettet disse opp, men den reboota på samme plass. Så tok jeg en annen harddisk (vanlig IDE) som har stått i en server noen år(fungerer bra), installerte XP og fikk feilmelding etter første boot i installasjonsprosessen. Dette har nå tatt VELDIG mange timer og er ikke helt sikker på hva jeg skal finne på. Har et identisk hvoedkort jeg kan teste med, men dette vil ta mye tid, og det begynner å haste med å få Pcen opp å kjøre. Så nå trenger jeg nopen innspill fra dere, har noen opplevd lignende problem? Hva bør jeg teste for feil? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 USB mus ? For ikke å snakke om et annet tastatur? Lenke til kommentar
slacker Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Jepp, bruker USB-mus. Har i tillegg prøvd min egen, som fungerer helt fint, uten resultat. Har også prøvd annet fungerende tastatur. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Hvis du prøver en annen mus så må du ta ut USB musen og sette inn den andre og boota på nytt ! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Først av allt ville jeg reset CMOS med jumper på hovedk og retta klokka i BIOS Syns du også skulle lage en Windows memory diagnostic diskett og se om den booter og kjører den. Jeg ville også brukt en oppstartdiskett for fdisk og å formatere en C: partisjon. Jeg vet hva man kan med setupCD men .............. Lenke til kommentar
slacker Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Hvis du prøver en annen mus så må du ta ut USB musen og sette innden andre og boota på nytt ! Skjønner ikke helt hva du mener her... PCen skal vel fungere selv om jeg bytter mus? Lenke til kommentar
notarget Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 når jeg kommer til musepekeren på sort bakgrunn så rebooter den automatisk. For varm cpu kanskje, husket på kjølepasta og satt på kjøleren riktig Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Hvis du prøver en annen mus så må du ta ut USB musen og sette innden andre og boota på nytt ! Skjønner ikke helt hva du mener her... PCen skal vel fungere selv om jeg bytter mus? Hvis du har USB mus på Windows XP må SP1 vere installert. Edit: Ehh mulig jeg tok feil i farten?? EDTI igjen: Ihvertfall USB2 kommer først ved SP1.... Endret 4. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
slacker Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Først av allt ville jeg reset CMOS med jumper på hovedk og retta klokka i BIOS Har ikke testet denne, dette må jeg prøve. Syns du også skulle lage en Windows memory diagnostic diskett og se om den booter og kjører den. Er dette for å teste minnet? Kan vel være verdt ett forsøk, selv om problemet forblir når jeg tester med minne jeg vet virker. Jeg ville også brukt en oppstartdiskett for fdisk og å formatere en C: partisjon. Skulle ønske jeg kunne gjøre dette, aller helst formatere hele disken hans, men disken er nesten full med data han trenger, og jeg har ikke plass til alt dette på min harddisk... Må nesten gjenta at jeg ikke fikk installert XP på en annen harddisk koblet til PCen hans... synes bare det var rart, skulle tro noe annet var galt da... Men takk for alle svar så langt Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Hvis du prøver en annen mus så må du ta ut USB musen og sette innden andre og boota på nytt ! Skjønner ikke helt hva du mener her... PCen skal vel fungere selv om jeg bytter mus? Med vanlig mus går ikke bytting "i farten" Endret 4. januar 2004 av jarmo Lenke til kommentar
slacker Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Hvis du prøver en annen mus så må du ta ut USB musen og sette innden andre og boota på nytt ! Skjønner ikke helt hva du mener her... PCen skal vel fungere selv om jeg bytter mus? Med vanlig mus går ikke bytting "i farten" Ok, skjønner hva du mener, men jeg får jo ikke boota engang... dvs den reboter rett før "welcome to windows"-skjermen kommer opp... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Kommer du inn i sikkerhetsmodus( trykk F8 i booten) ? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 (endret) Skulle ønske jeg kunne gjøre dette, aller helst formatere hele disken hans, men disken er nesten full med data han trenger, og jeg har ikke plass til alt dette på min harddisk... Da lever han (og du) med en utrolig fallhøgde. Hvis det var meg ville jeg ikke gjort noe med den disken. Bare lagt den forsiktig til side....og nektet... Det er det man har kompiser til Må nesten gjenta at jeg ikke fikk installert XP på en annen harddisk koblet til PCen hans... synes bare det var rart, skulle tro noe annet var galt da... Fikk du kjørt fdisk og ordentlig formatert den da? Jeg ville uanZ brukt en annen hardisk for OS til han fikk SIKRET sine data. Endret 4. januar 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
slacker Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Kommer du inn i sikkerhetsmodus( trykk F8 i booten) ? Jepp, kommer inn der og har prøvd alle valgene, uten hell. Safe mode rebooter på akkurat samme måte. Har uansett fått lånt noen harddisker, så skal jeg prøve å formatere den skikkelig. Men et annet spørsmål: hvis han valgte quick-format i installasjonen til XP(på helt ny harddisk), kan dette være årsaken til alle problemene? Har vært "rare" problem med maskina tidligere (sånne som plutselig fikser seg sjøl ) Lenke til kommentar
slacker Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg ville uanZ brukt en annen hardisk for OS til han fikk SIKRET sine data. Har faktisk prøvd dette, men da krasjet installasjonen... Det var derfor jeg begynte å lure på om det var alvorlige problemer på gang (hovedkort, IDE/S-ATA-kontroller etc.). Har bare prøvd med én installasjonsCD, kan vel være noe galt med den og... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå