Gå til innhold

Hvor trygt er det å kjøpe en "factory reset" mobil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (2 timer siden):

Factory reset betyr bare å slette alle ekstra apper og brukerdata, slik at enheten blir slik den var da du kjøpte den.
Det er ingenting som blir installert. Ergo ingen problemer med sikkerhet.

Er forskjell å slette å full formatere enheten en del nyere android er nok kryptert men betyr ikke all daten blir helt overskrivet, tryggere å skaffe bedre programmer en bedrift eller militæret ville ikke stolt å dette som sikkert sletting.

Lenke til kommentar

Okii, takker for svar. 

Har knust min Note 9 og trenger ny mobil fort. Så tenkte å bestille en brukt note 10+ fra teleoutlet siden eg ikke hadde løst å bruke for mye penger nå i jula. 

Men har ikke vært helt med på virus og malware utviklingen på mobilfronten så va litt bekymret for at det kunne henge med noe malware. Ser at på nyere Android så er dette lite sannsynlig, mens på gamlere android(5, 6) finnes det virus og malware som kan bli igjen etter factory reset. Dog er dette lite sannsynlig i tillegg.

Lenke til kommentar

Det som er med factory reset er at du får telefonen så godt som slik den var ny funksjonsmessig fra fabrikk. Har f.eks opplevd at Sony krever passord fra forrige android-bruker for at du skal kunne kjøre en factory reset, så om du får telefonen hvor dette allerede er gjort slipper du å tenke på det potensielle problemet. Egentlig smart fra produsenten, da mobiltyver raskt forstår at det er lite vits å rappe mobiler, da de ikke klarer å nullstille dem 100%

Lenke til kommentar
6 hours ago, vidor said:

Det som er med factory reset er at du får telefonen så godt som slik den var ny funksjonsmessig fra fabrikk. Har f.eks opplevd at Sony krever passord fra forrige android-bruker for at du skal kunne kjøre en factory reset, så om du får telefonen hvor dette allerede er gjort slipper du å tenke på det potensielle problemet. Egentlig smart fra produsenten, da mobiltyver raskt forstår at det er lite vits å rappe mobiler, da de ikke klarer å nullstille dem 100%

Om man har lås på telefonen, og gjør en factory reset fra Recovery (blir litt som Bios på pc'en) Så kreves det ofte passord før man kan bruke telefonen igjen etterpå siden man kjører en Reset uten å ha logget inn på Android først. Brente meg på det med en Samsung jeg solgte engang og nye eiere kom seg ikke inn.

Men gjør man Factory Reset i Android taster man passordet først og så skal telefonen være åpen etterpå.

Lenke til kommentar

Er jo greit å være klar over dette. For min del fikk jeg låne kontoen til selger et par sekunder med endret passord slik at jeg fikk fikset det. Det kunne fort blitt mye mer hassle.

Beste er vel egentlig å be selger om å sjekke slikt ordentlig, sånn at dere ikke får dere noen overraskelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...