keramikklampe Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Dubious skrev (3 timer siden): I Norge så er det krav om at fører skal kunne identifiseres for å gi bot, så de må se på alle bildene som er tatt Nå har de fått enda en jobb, som er å utgi ID-kort Humpen tror jeg er verst for biler med lavprofil dekk da de kan ødelegge felgen, og de bilene er de som stort sett kjører for fort Som jeg skrev tidligere så har de kjørt over humpen med politi-mc og ambulanse (Med blålys så det ble gjort lovlig), uten problemer Utrykningskjøretøy skal/kan få en transponder som deaktiverer humpen Kanskje det er ett greit alternativ likevel da. Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Men tror du ikke at forelegg vil finansiere og skape inntekt på fotoboksen? Utover dette har jeg bare et spm. Hvordan fungerer denne løsningen for utryknings-kjøretøy? Lenke til kommentar
AJ830V5V Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Joachim Osmundsen skrev (2 timer siden): Men tror du ikke at forelegg vil finansiere og skape inntekt på fotoboksen? Utover dette har jeg bare et spm. Hvordan fungerer denne løsningen for utryknings-kjøretøy? Det siste spørsmålet er besvart i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Dubious skrev (7 timer siden): Utrykningskjøretøy skal/kan få en transponder som deaktiverer humpen Hadde eg våre MC politi så trur eg det hadde tatt lang tid før eg hadde turt å satse på at transponderen har fått registrert at eg kjem. Tilsvarande for ambulanser som har pasient i bilen. Det gikk ikkje fram av artikkelen om føraren med transponder får nokon form for tilbakemelding på at signalet er registrert og fartsdumpen er deaktivert. Det sagt så er det sjølvsagt begrensa kor fort det er forsvarleg å køyre i ei 40 sone sjølv med blålys, gata er nok like uoversikteleg sjølv med blålys. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Dubious skrev (7 timer siden): I Norge så er det krav om at fører skal kunne identifiseres for å gi bot, så de må se på alle bildene som er tatt Nå har de fått enda en jobb, som er å utgi ID-kort Humpen tror jeg er verst for biler med lavprofil dekk da de kan ødelegge felgen, og de bilene er de som stort sett kjører for fort Som jeg skrev tidligere så har de kjørt over humpen med politi-mc og ambulanse (Med blålys så det ble gjort lovlig), uten problemer Utrykningskjøretøy skal/kan få en transponder som deaktiverer humpen Det blir ikke lovlig å kjøre for fort bare ved å sette på blålys. Både politi og andre utrykningskjøretøy har klare regler for når de kan/skal bruke henholdsvis blålys og når de kan bryte fartsgrenser. Er politifolk som har blitt dømt for fartsovertredelser og ulovlig bruk av blålys og sirener når det ikke har vært hjemlet i situasjonen å benytte dette. Dog som regel der en konstabel/lensmann/politimester har brukt dette kun for å komme seg raskere frem, uten at det skyldes en faktisk utrykning eller forfølgelse. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Skjønner ikke helt poenget med å bruke masse penger på fartshumper, med den veistandarden vi har satt her, så er vel det godt nok til at folk holder farten nede? Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Dubious skrev (11 timer siden): Humpen tror jeg er verst for biler med lavprofil dekk da de kan ødelegge felgen, og de bilene er de som stort sett kjører for fort Dette er faktisk en dump. Mange blander fartsdemper og fartshump sammen til fartsdump, men siden en dump går ned er dette endelig en fartsdump. Alle som kjører for fort og trigger denne kan takke seg selv. En skade på felg er totalt selvforskyldt. 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Baranladion skrev (3 timer siden): Skjønner ikke helt poenget med å bruke masse penger på fartshumper, med den veistandarden vi har satt her, så er vel det godt nok til at folk holder farten nede? Erfaring tilsier at du ikke holder lovlig fart uten slike tiltak. Det var enorm barnedødelighet før en innførte fartshumper og fikk kontroll på farta i 30-soner. Det finnes ingen vei som tvinger farta ned til 30 og samtidig er trygg for de som ferdes der. 3 Lenke til kommentar
mixtape Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Kanskje en fotoboks er mye dyrere. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Oddingen skrev (På 18.12.2020 den 17.23): Håper at disse fartsdeperene ikke tar livet av oss som kjører MC... Det er testet og fungerer bra - se slutten av klippet under (0:49). Så lenge de ikke legger disse i sving (stål kan bli glatt i regn) bør det være trygt. Kjører MC selv og ser ikke noe problem. Større problem når Vegvesenet's underentreprenør med sine snabelbiler lapper sprekker i sving og legger 1 cm tykt lag av godt kamuflert smågrus over... eneste velt jeg har hatt i noe fart i løpet av mine ca 200 000 km på to hjul. Fenomenalt for buss også, de må jo ellers ned i 10-15 km/t i for vanlige 40-humper så ikke passasjerene på bakre rad spretter i taket. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 On 12/18/2020 at 4:07 PM, Rune_says said: På tide, da vil det igjen kunne gå an å sette cruise-kontrollen på 40 i 40 sone osv istedenfor å måtte senke til 20-25 km/t Dagens asfalthumper er ofte feilkonstruerte (evt slitt så de blir for brå) og utsetter dessuten oppheng og støtdempere for unødig slitasje. Slitte støtdempere kan fort øke bremselengden med 25% når det virkelig gjelder... Da burde vi lære oss å lage "asfalthumper". Denne teknologien skal jo ikke erstatte "asfalthumper" over alt.. On 12/18/2020 at 10:04 PM, Dubious said: Utstyret i en fotoboks koster omtrent 1 million, så kommer montering og drift i tillegg Pluss at de ikke er alltid på da politiet ikke har kapasitet til å gå igjennom alle bildene Jeg tror rett og slett ikke på at disse kommer bedre ut økonomisk enn fotobokser. Det er en langt større inngripen i veibanen å konstruere dette, vedlikehold må også være langt mer komplisert og gjenbruk er vel nesten umulig. Rapporter om kostnad må komme fra nøytrale kilder, ettersom noe selger disse. On 12/19/2020 at 6:50 AM, Dubious said: I Norge så er det krav om at fører skal kunne identifiseres for å gi bot, så de må se på alle bildene som er tatt Nå har de fått enda en jobb, som er å utgi ID-kort Humpen tror jeg er verst for biler med lavprofil dekk da de kan ødelegge felgen, og de bilene er de som stort sett kjører for fort Som jeg skrev tidligere så har de kjørt over humpen med politi-mc og ambulanse (Med blålys så det ble gjort lovlig), uten problemer Utrykningskjøretøy skal/kan få en transponder som deaktiverer humpen Hovedproblemet her er at vi begynner å straffe bilen/bileier for fartsovertredelser og ikke sjåføren. Siden vi først skal gjøre det, så kunne vi sendt boten fra fotoboksen rett til eier og sakt at eier er ansvarlig med mindre han identifiserer sjåføren. Da hadde fotobokser blitt langt rimeligere å administrere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Vi får se kostnaden neste år når de har hatt disse i 1 år.. Ikke bare buss som må ned i 10 km/t, det må de fleste lastebiler også, og ambulanser "Ola døde fordi ambulansen var 30 sekunder for treg på grunn av fartshumper" "Huset brant ned fordi brannbilene ikke rakk fram i tide" "Mannen ble skutt fordi politi ikke rakk fram i tide" Fartshumper har aldri gjort noe positivt Opphøyde gangfelt, som også er fartshumper, gjør det enklere å krysse veien, og bli sett Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 54 minutes ago, WiiBoy said: Hovedproblemet her er at vi begynner å straffe bilen/bileier for fartsovertredelser og ikke sjåføren. Hvordan er det forskjellig fra dagens fartsdumper? Du ødelegger jo bilen din om du kjører fartsgrensen over de vi har nå. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Dubious skrev (29 minutter siden): 'Vi får se kostnaden neste år når de har hatt disse i 1 år.. Ikke bare buss som må ned i 10 km/t, det må de fleste lastebiler også, og ambulanser "Ola døde fordi ambulansen var 30 sekunder for treg på grunn av fartshumper" "Huset brant ned fordi brannbilene ikke rakk fram i tide" "Mannen ble skutt fordi politi ikke rakk fram i tide" Fartshumper har aldri gjort noe positivt Opphøyde gangfelt, som også er fartshumper, gjør det enklere å krysse veien, og bli sett Det fine er jo at dette kan deaktiveres slik at ambulanser, brannbiler osv kan kjøre for fort uten at den blir aktivert Ellers er det jo utelukkende positivt at også busser og lastebiler må kjøre i fartsgrensen.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 aklla skrev (6 minutter siden): Det fine er jo at dette kan deaktiveres slik at ambulanser, brannbiler osv kan kjøre for fort uten at den blir aktivert Ellers er det jo utelukkende positivt at også busser og lastebiler må kjøre i fartsgrensen.. Busser og lastebiler kjører under fartsgrensen der det er fartshumper. Kan ofte bli lange køer da det er liten vits i å komme opp i fart bare for å bremse noen meter lengre fram. Skal de absolutt lage fartshumper, så får de lage puter, som har svært liten til ingen effekt på større biler, men har stor effekt på mindre biler, på lik linje med humper som dekker heleveien Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Dubious skrev (4 minutter siden): Busser og lastebiler kjører under fartsgrensen der det er fartshumper. Kan ofte bli lange køer da det er liten vits i å komme opp i fart bare for å bremse noen meter lengre fram Man skal jo ikke kjøre raskere enn fartsgrensen, så ser ikke problemet. Ellers slipper de jo å bremse opp om de ligger i fartsgrensen, men bør bremse om de ligger over for å slippe dunket. Men du syntes lastebiler og busser skal ligge godt over fartsgrensen? Disse har jo ingen effekt på de som ligger i fartsgrensen, som jo alle skal, selv lastebiler som gjerne har problemer med å bråstopp.. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 aklla skrev (22 minutter siden): Man skal jo ikke kjøre raskere enn fartsgrensen, så ser ikke problemet. Ellers slipper de jo å bremse opp om de ligger i fartsgrensen, men bør bremse om de ligger over for å slippe dunket. Men du syntes lastebiler og busser skal ligge godt over fartsgrensen? Disse har jo ingen effekt på de som ligger i fartsgrensen, som jo alle skal, selv lastebiler som gjerne har problemer med å bråstopp.. Problemet er at folk IKKE kjører i forhold til fartsgrensene, og enkelte med stor margin. Og dette i områder hvor det vil være mye barn og andre myke trafikanter, som umiddelbart vil være til fare for disse. Denne løsningen er og som en løsning mot feildoserte fartshumper, slik at ikke biler og andre kjøretøy ikke skades eller påføres unødvendig slitasje når de kjører i lovlige hastigheter. Samtidig som den tillater utrykningskjøretøy med sirener og/eller blålys på for nødsituasjoner, å likevel kjøre over fartsgrensen. Ikke at det er mindre farefullt med utrykningskjøretøy i større fart, men med sirener og blålys på, gir det ihvertfall forhåndsvarsel. Og disse må jo ikke kjøre for fort, men de vil vel i enda større grad klare fartsgrensen uten fare for kjøretøy, sjåfører og passasjerer. Og for større lastebilerog busser etc, så kan det føre til skade på lasten, og eventuelt passasjerer, om humpen den erstattet var feildosert, og sjåfør ikke går sterkt ned i hastighet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 aklla skrev (51 minutter siden): Man skal jo ikke kjøre raskere enn fartsgrensen, så ser ikke problemet. Ellers slipper de jo å bremse opp om de ligger i fartsgrensen, men bør bremse om de ligger over for å slippe dunket. Men du syntes lastebiler og busser skal ligge godt over fartsgrensen? Disse har jo ingen effekt på de som ligger i fartsgrensen, som jo alle skal, selv lastebiler som gjerne har problemer med å bråstopp.. Jeg kjører i 20 i en 40 sone med fartshumper, kan komme opp i 30, men skal jeg kjøre fortere må jeg gir opp, for så å gire ned på neste hump, så da blir man liggende i 20-30 km/t Mange fartshumper må vi ned i 10 km/t, i en 40 sone.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Dubious skrev (7 minutter siden): Jeg kjører i 20 i en 40 sone med fartshumper, kan komme opp i 30, men skal jeg kjøre fortere må jeg gir opp, for så å gire ned på neste hump, så da blir man liggende i 20-30 km/t Mange fartshumper må vi ned i 10 km/t, i en 40 sone.. Så da er det vel bedre om du kan kjøre i 40 i 40-sona og ikke merke humpen? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 aklla skrev (3 minutter siden): Så da er det vel bedre om du kan kjøre i 40 i 40-sona og ikke merke humpen? Ja selfølgelig Når det ikke var humper i gaten her så kjørte alle i ~40, med humper så kjører alle i 50, og det er samme over alt Eksludert store biler, som kjører langt under Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå