Gjest 16696...7a2 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Ble tidligere i siktet for ruspåvirket kjøring Nå, lenge etterpå, frafaller denne siktelsen, og den er endret til å sikte meg på følgende på grunn av bevis/forklaring Veitrafikkloven §22, etterfølgende rus. Hva slags strafferammer er det rundt dette? Dette er jo kun et forbud mot alkohol etter kjøringen, i forbindelse med en utforkjøring. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Lenke til kommentar
Gjest 16696...7a2 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Jeg finner ingen fastsatte eller beslag på dette, så her regner jeg med kun en bot i verste fall? Sitat Vegtrafikkloven § 22 annet ledd forbyr fører av motorvogn å nyte alkohol eller andre rusmidler de første 6 timer etter kjøringen dersom han må eller bør forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. ”Fører av motorvogn må ikke 2 nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas”. Begrunnelsen for regelen er at promillekjørere som ikke blir tatt på fersk gjerning, skal kunne slippe unna med å hevde å ha drukket etter kjøringen. Forbudet om alkoholnytelse oppheves før 6 timers fristen fra det øyeblikket blodprøve er tatt, eller politiet har besluttet at blodprøve ikke skal tas. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Det blir tap av førerretten i 15 måneder. Se tapsforskriften pgf 3-7. Lenke til kommentar
Gjest 16696...7a2 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 mobile999 skrev (5 minutter siden): Det blir tap av førerretten i 15 måneder. Se tapsforskriften pgf 3-7. Fant fram denne ja. Men "det blir" er litt sårt i si, det er ikke besluttet noe som helst. Det var mer fordelaktige beskrivelser i denne paragrafen enn selve ruspåvirkede kjøringen i den opprinnelige siktelsen. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Lenke til kommentar
Gjest 8f23c...ca0 Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 I utgangspunktet er det samme straff som for å kjøre ruspåvirket sånn at ikke folk kan stikke av etter en ulykke og få mindre straff hvis de var ruset da ulykken skjedde. Men omstendighetene har jo selvfølgelig en betydning. Jeg mistet førerkortet i 2 år og fikk 21 dager betinget fengselsstraff med prøvetid på 2 år. Anonymous poster hash: 8f23c...ca0 Lenke til kommentar
Gjest 16696...7a2 Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Gjest 8f23c...ca0 skrev (14 timer siden): I utgangspunktet er det samme straff som for å kjøre ruspåvirket sånn at ikke folk kan stikke av etter en ulykke og få mindre straff hvis de var ruset da ulykken skjedde. Men omstendighetene har jo selvfølgelig en betydning. Jeg mistet førerkortet i 2 år og fikk 21 dager betinget fengselsstraff med prøvetid på 2 år. Anonymous poster hash: 8f23c...ca0 Ja, her har jeg hatt et uhell der politiet var på stede umiddelbart med ambulanse. De ble dog ikke med på sykehuset, og kom flere timer senere når jeg lå tilgjengelig i lang stund der allerede. Fant en lignende høyesterettsdom der det påpekes politiet også ved tyst atferd kan gi beskjed om at "slik prøve ikke skal tas" Anonymous poster hash: 16696...7a2 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 22. desember 2020 Del Skrevet 22. desember 2020 Gjest 16696...7a2 skrev (22 timer siden): Ja, her har jeg hatt et uhell der politiet var på stede umiddelbart med ambulanse. De ble dog ikke med på sykehuset, og kom flere timer senere når jeg lå tilgjengelig i lang stund der allerede. Fant en lignende høyesterettsdom der det påpekes politiet også ved tyst atferd kan gi beskjed om at "slik prøve ikke skal tas" Anonymous poster hash: 16696...7a2 Ruset du deg på sykehuset? Lenke til kommentar
Gjest 16696...7a2 Skrevet 22. desember 2020 Del Skrevet 22. desember 2020 mr.wolf skrev (15 timer siden): Ruset du deg på sykehuset? Når man har en heftig psykisk diagnose, og er alvorlig deprimert på papiret i denne perioden dette skjedde, som også forårsaket ulykken, da skal man ikke se bort fra at det er en reell mulighet. Dog ruse seg er feil ord når man inntar noe beroligende. Man tenker ikke rasjonelt i en periode med depresjon og selvmordsforsøk i livet. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 22. desember 2020 Del Skrevet 22. desember 2020 Gjest 16696...7a2 skrev (1 time siden): Når man har en heftig psykisk diagnose, og er alvorlig deprimert på papiret i denne perioden dette skjedde, som også forårsaket ulykken, da skal man ikke se bort fra at det er en reell mulighet. Dog ruse seg er feil ord når man inntar noe beroligende. Man tenker ikke rasjonelt i en periode med depresjon og selvmordsforsøk i livet. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Skjønner. Bare lurte på om jeg forstod hendelsen riktig. Håper ting har roet seg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Gjest 16696...7a2 skrev (10 timer siden): Når man har en heftig psykisk diagnose, og er alvorlig deprimert på papiret i denne perioden dette skjedde, som også forårsaket ulykken, da skal man ikke se bort fra at det er en reell mulighet. Dog ruse seg er feil ord når man inntar noe beroligende. Man tenker ikke rasjonelt i en periode med depresjon og selvmordsforsøk i livet. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Da skulle legen ha tatt førerkortet 1 Lenke til kommentar
Gjest 16696...7a2 Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 Dubious skrev (2 timer siden): Da skulle legen ha tatt førerkortet Begrunn gjerne. Min psykiske diagnose er ingenting i veien for hverken førerkort eller helseattest når jeg sjekket Lovdata. Har til og med gyldig legeattest for tunge klasser som er helt uproblematisk med førerkort og i trafikken. Dette var en mørk periode, kanskje du heller skal uttale deg om tint du har peiling på. Anonymous poster hash: 16696...7a2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå