Gå til innhold

Faktura fra megler etter at kontakten er brutt

Athos2011

Anbefalte innlegg

Etter at jeg valgte å si opp kontrakten med megleren som skulle selge huset mitt, så skal vedkommende ha 40 000.-. Jeg sa opp kontrakten fordi det var dårlig kjemi med megleren , jeg opplevde heller ikke at vedkommende gjorde tilstrekkelig for å selge huset.

Så nå har jeg en faktura på 40 000.- som jeg ikke klarer å betale. Hva gjør jeg nå?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Athos2011 skrev (7 minutter siden):

Etter at jeg valgte å si opp kontrakten med megleren som skulle selge huset mitt, så skal vedkommende ha 40 000.-. Jeg sa opp kontrakten fordi det var dårlig kjemi med megleren , jeg opplevde heller ikke at vedkommende gjorde tilstrekkelig for å selge huset.

Så nå har jeg en faktura på 40 000.- som jeg ikke klarer å betale. Hva gjør jeg nå?

Jeg vil tro megler har grunnlag for dette i kontrakten. I så fall er det bare å begynner å spare opp 40 000 kr og be om en nedbetalingsavtale. Eventuelt låne mer på boligen, i verste fall ta opp et forbrukslån.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (21 minutter siden):

Jeg vil tro megler har grunnlag for dette i kontrakten. I så fall er det bare å begynner å spare opp 40 000 kr og be om en nedbetalingsavtale. Eventuelt låne mer på boligen, i verste fall ta opp et forbrukslån.

Det har vedkommende nok. Men hadde forventet at beløpet var noe mindre i og med at det ikke ble noe salg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Just now, Athos2011 said:

Men hadde forventet at beløpet var noe mindre i og med at det ikke ble noe salg.

Forventninger trumfes av innholdet i avtalen du har signert. Hva står det der om brudd?

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Forventninger trumfes av innholdet i avtalen du har signert. Hva står det der om brudd?

Det spørs hvor mye man får seg til å forlange da, for en tjeneste som IKKE er levert. Jeg tviler sterkt på at vedkommende har lagt ned så mye arbeid at det tilsvarer denne summen.

Lenke til kommentar
Athos2011 skrev (13 minutter siden):

Det spørs hvor mye man får seg til å forlange da, for en tjeneste som IKKE er levert. Jeg tviler sterkt på at vedkommende har lagt ned så mye arbeid at det tilsvarer denne summen.

Det må du jo gjerne tvile på, men i de fleste standard meglerkontrakter hvor det er valgt provisjon står det stort sett spesifisert at megler har krav på minsteprovisjon på kr. "X" ved oppsigelse av avtalen. Da hjelper det ikke at du mener megler ikke har gjort seg fortjent til det. 

Til neste gang: Finn ut om du er komfortabel med megler før du signerer kontrakten, og les kontrakten før du sier den opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Herr Brun said:

Det må du jo gjerne tvile på, men i de fleste standard meglerkontrakter hvor det er valgt provisjon står det stort sett spesifisert at megler har krav på minsteprovisjon på kr. "X" ved oppsigelse av avtalen. Da hjelper det ikke at du mener megler ikke har gjort seg fortjent til det. 

Til neste gang: Finn ut om du er komfortabel med megler før du signerer kontrakten, og les kontrakten før du sier den opp. 

Det hjelper om megler ikke har gjort seg fortjent til det. Megleren skal gjøre jobben som er avtalt, og har han ikke gjort det så skal det selvfølgelig ikke betales noe som helst.

Problemet er dog at det er svært vanskelig for deg å bevise at megler ikke har gjort en tilstrekkelig jobb. Krev( for det tror jeg du kan) å få en oversikt over hvor mange timer som er lagt ned i jobben, og hvilke utgifter som er ført. 
Det er selvfølgelig enkelt for megler å føre timer med gaffel, så høyst sannsynlig vil de rettferdiggjøre innsatsen sin.

Verden hadde vært enkel for tjenesteleverandører om de kun kunne skrive kontrakter med høye gebyrer ved brudd, for så å ikke løfte en finger for kunden og bare vente på å få utbetalt gebyret når kunden kansellerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...