Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Jupp, da var en i den store heksegryta og ting koker på frem mot jul! Aaah livet er digg, og sola skinner ikke! Vi går da mot lysere tider har jeg hørt? Vi diskuterer hvordan oppgjør av innbo skal bli, og er nok enig om type sofa, komfyr, og slike ting.. Jeg mener i tillegg at en bør regne med type verdi av for eksempel solskjerming (om en sammen har gått for en dyrere løsning, type plisse til 2-12.000kr og ikke persienner til 500kr), og eksempel ladeboks til elbil som ble montert for ikke altfor lenge siden.. verdien av dette til sånn ca finn.no brukt pris. Mulig jeg er smålig, tenker bare at om en skal utelate det, og det, og det.. så er det til sammen store summer som utelates, verdien av ting vi i fellesskap har bygget opp. Såklart, trenger ikke dra med en ikea hylle til 40kr en har montert, men har en valgt andre løsninger, eller har 5 garderombeskap, så bør jo verdi av dette bli med i regnestykket/fordeling? Og hva med alt løsøre, type alt av porselen, sengtøy, håndlær, småting, bilder+++ alt som en anskaffer sammen.. skal det med?? Men igjen, hva er normalen? er jeg smålig? Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Så du skal fordele eiendeler etter ett samlivsbrudd? Begrenset hva det er vits i å regne på. Jeg vil si du er smålig om du skal finregne på kroner og ører. Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Kryptodebunker skrev (Akkurat nå): Så du skal fordele eiendeler etter ett samlivsbrudd? Begrenset hva det er vits i å regne på. Jeg vil si du er smålig om du skal finregne på kroner og ører. Ja, fordeling samlivsbrudd. omtrent halve livet, og alt vi har.. Nettopp, ikke finregne som sagt på 100 lapper.. men tusener, 5000, 10.000, 7000, osv.. det er jo kostnader, og verdier vi sammen har betalt.. Så det normale er og tenke tv-benk til 2000 kr, men ikke solskjerming til 7000kr? Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Gjest 0567e...254 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Fokuser på det som er viktig for deg å ha med, regn rundt og få det ferdig. Anonymous poster hash: 0567e...254 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 (endret) Gå rundt og lag en liste sammen. Skriv ned hva dere mener alt er verdt. Det dere er enige om deler dere med andre ting av noenlunde lik verdi. Hvis hun vil ha senga til 20k tar du sofaen til 20k osv. Der dere er uenige skriver dere ned begge summene også får dere en tredjepart så nøytral som mulig til å gå igjennom de ting dere ikke klarer å enes om. Hvis dere ikke finner en person dere begge er komfortabel med som objektiv så tar dere hver en av deres venner og ber dem prøve å være nøytrale. Blir dere ikke enige så legger dere bare det det gjelder på finn og deler salgssummen. Skulle det være store verdier så samle alt på en liste og lei en takstmann. Takstmann er ikke SÅ dyrt. Endret 17. desember 2020 av Corp Por Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Gjest ebbde...fd6 skrev (6 minutter siden): Ja, fordeling samlivsbrudd. omtrent halve livet, og alt vi har.. Nettopp, ikke finregne som sagt på 100 lapper.. men tusener, 5000, 10.000, 7000, osv.. det er jo kostnader, og verdier vi sammen har betalt.. Så det normale er og tenke tv-benk til 2000 kr, men ikke solskjerming til 7000kr? Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Ting som er fastmontert er en del av huset. Ikke begynn å riv ned solskjerming etc. Du har jo hatt glede av de når du bodde der. Tenk på eventuelle barn. Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Corp Por skrev (1 minutt siden): Gå rundt og lag en liste sammen. Skriv ned hva dere mener alt er verdt. Det dere er enige om deler dere med andre ting av noenlunde lik verdi. Hvis hun vil ha senga til 20k tar du sofaen til 20k osv. Der dere er uenige skriver dere ned begge summene også får dere en tredjepart så nøytral som mulig til å gå igjennom de ting dere ikke klarer å enes om. Hvis dere ikke finner en person dere begge er komfortabel med som objektiv så tar dere hver en av deres venner og ber dem prøve å være nøytrale. Enig! men det er uenighet om en skal regne med disse tingene jeg nevner eller ikke.. Syns jo at noe vi sammen brukte 10.000kr på for 10mnd siden blir tåpelig om vi ikke skal ta med i regnestykket. Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Er ikke alt dette som er fastmontert i huset med i verdsettelsen av huset? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Skal dere selge huset, eller skal en ta over? Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Kryptodebunker skrev (5 minutter siden): Ting som er fastmontert er en del av huset. Ikke begynn å riv ned solskjerming etc. Du har jo hatt glede av de når du bodde der. Tenk på eventuelle barn. Tenker ikke vi skal rive ned/ta med... men at en kan legge til grunn det vi i fellesskap har betalt i det totale regnestykket. har tenkt på barna, og villig til å strekke det langt pga de, noe jeg forsåvidt (etter egen mening ihvertfall) har gjort så langt. Såklart enig, det skal ikke handle om kroner og øre.. Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Baranladion skrev (1 minutt siden): Skal dere selge huset, eller skal en ta over? Hun tar over.. og (mener jeg) til en grei pris i forhold til om vi solgte nå Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 HW1 skrev (3 minutter siden): Er ikke alt dette som er fastmontert i huset med i verdsettelsen av huset? Trodde jo også det.. er det elbillader?, ja++ er det motorisert utvendig solskjerming? ja, ++ osv, alt har vi i fellesskap kjøpt og betalt Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 (endret) Gjest ebbde...fd6 skrev (7 minutter siden): Tenker ikke vi skal rive ned/ta med... men at en kan legge til grunn det vi i fellesskap har betalt i det totale regnestykket. har tenkt på barna, og villig til å strekke det langt pga de, noe jeg forsåvidt (etter egen mening ihvertfall) har gjort så langt. Såklart enig, det skal ikke handle om kroner og øre.. Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Jeg har betalt 1500 for å ha med meg takstmann på private visninger. Da gir han meg tips til hva som er av verdi, hva som ikke er av verdi, hva som må gjøres og hva som er bra. Til slutt får jeg hans mening om totalverdi og bud. Regner med at en sånn kunne gjort lignende for inventar og oppgradering. Blir nok dyrere om en skal ha rapport osv, men så lenge en bare ønsker overslag for å unngå konflikter så burde det kunne hjelpe. Alt du har av kvitteringer og dokumenterbare utlegg kan du be om å få tilbakebetalt. F.eks om du har påtatt seg ansvar og utlegg ifbm å pusse opp et bad. Endret 17. desember 2020 av Corp Por Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 (endret) Gjest ebbde...fd6 skrev (25 minutter siden): Hun tar over.. og (mener jeg) til en grei pris i forhold til om vi solgte nå Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Ok, da vil jeg si at alt fastmontert, og dyre arbeider som drenering ikke skal tenkes over. hun har kjøpt en bolig, og da følger slikt, og fastmontert utstyr med. Jeg ville ikke kranglet altfor mye på det. Tenk på det som du selger til en annen, du godtar budet, og så krever du ikke ekstra selvom det er montert ladere og solskjerming. Fordeling av innbo hørtes skikkelig, skikkelig slitsomt ut, men her bør det også være mest mulig likt, men se også på det som en mulighet til å bli kvitt masse drit du ikke vil ha.... Plutselig kan du havne i en situasjon hvor dere deler det 50/50 og så må du ta med deg masse gammal drit fra loftet osv. Bli enige om de store dyre tingene som du kan trenge å få noe av, så du slipper å kjøpe nytt ( vaskemaskin, kjøleskap, sofa, spisestuer, seng, tv osv) og så er du snill og gir henne alt du egentlig ikke vil ha. ( billyhyller, legoklosser fra 1997, og julenisseservicet som aldri har blitt brukt) Endret 17. desember 2020 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Gjest ebbde...fd6 skrev (7 minutter siden): Trodde jo også det.. er det elbillader?, ja++ er det motorisert utvendig solskjerming? ja, ++ osv, alt har vi i fellesskap kjøpt og betalt Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Ja.det jeg mener er at hvis dere f.eks har betalt 200 000 for ett nytt bad for ett år siden så er dette nå en del av huset. Og hvis dere har avtalt at den ene parten skal overta huset for f.eks 4 000 000 så kan du ikke etterpå komme å hevde at oppussingen av badet skal fordeles i tillegg. Jeg mener det blir helt likt med fastmontert elbillader og motorisert solskjerming. Dette er nå en del av huset, og kan ikke verdsettes separat. 2 Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Takk til dere som har bidratt.. Får bite i det, og innse min tankegang rundt dette blir litt "utafor".. Mulig det er totalen av situasjonen som preger meg, eller er jeg bare gjerrig. Er nå reflektert nok til å innse etter innspill her at jeg bommer litt i mitt tankesett! Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
J!nx Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Noe som faktisk kan lønne seg er å få en fersk takst på hus/leilighet, koster vel ca 2500 hos de fleste meglere for å finne markedsverdi. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Gjest ebbde...fd6 skrev (19 minutter siden): Takk til dere som har bidratt.. Får bite i det, og innse min tankegang rundt dette blir litt "utafor".. Mulig det er totalen av situasjonen som preger meg, eller er jeg bare gjerrig. Er nå reflektert nok til å innse etter innspill her at jeg bommer litt i mitt tankesett! Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Helt normalt. Spesielt om man er den som blir dumpet. Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Kryptodebunker skrev (10 minutter siden): Helt normalt. Spesielt om man er den som blir dumpet. Jeg var ikke den som tok initiativet, men var uansett enig i det Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Gjest ebbde...fd6 Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 J!nx skrev (21 minutter siden): Noe som faktisk kan lønne seg er å få en fersk takst på hus/leilighet, koster vel ca 2500 hos de fleste meglere for å finne markedsverdi. Det har vi gjort.. Og faktisk "keene" meglere som gir deg gratis takst (e-takst) også. Vi Brukte 2, differanse på 250.000, men har kommet til enighet Anonymous poster hash: ebbde...fd6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå