ma_rl Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 (endret) Min ektefelle har begynnende alzheimer. Vedkommende er lite interessert i å diskutere fremtiden og vil ikke opprette fremtidsfullmakt. Jeg har hatt ansvar for hverdagsøkonomien mens min ektefelle som har forvaltet det vi har av formue ved at våre midler står på bankkontoer eller i aksjefond (ink investerignsportofølje i AS) under vedkommende navn. Hvilken rett vil jeg ha til å disponere min halvpart av disse midlene dersom min partner havner på sykehjem og kommer under vergemål? (den delen av formuen som jeg ville hatt krav på ved skilsmisse). Er det vanlig praksis at jeg som ektefelle vil bli utpekt som verger gitt at barna (ingen særkullsbarn) er enige i dette? Endret 18. desember 2020 av ma_rl Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Ingen. Hvis ditt eneste rettsforhold til midlene er at du vil ha krav på halvparten ved en eventuell skilsmisse har du ingen myndighet over midlene før skilsmissen skjer og felleseiet er skiftet. For å ha rettigheter til midlene mens ekteskapet består må du være eier av dem, helt eller delvis. Det kan du være fordi du har kjøpt dem, eller fordi du har bidratt til at de kunne kjøpes - vanligvis en konkret vurdering. Ved et eventuelt vergemål vil Fylkesmannen vanligvis se etter nærstående familiemedlemmer som kan og vil være verge. Utenforstående (profesjonelle) verger velges bare hvis man ikke finner noen i nær familie eller ingen i nær familie er egnet til å være verge (f.eks. fordi situasjonen er komplisert, fordi det finnes interesse- eller familiekonflikter, eller fordi vedkommende selv er nær ved å ha behov for verge). Som verge er det imidlertid verdt å være obs på at Fylkesmannen vil forvalte midler som overstiger ca. 200k, og hvis disse midlene står i aksjer eller fond vil Fylkesmannen vanligvis selge verdipapirene for å sette midlene på bankkonto. 3 Lenke til kommentar
ma_rl Skrevet 19. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2020 Hjertelig takk for svar! Hvem er det som utfører en slik «konkret vurdering» om jeg har «bidratt til <midlene> kunne kjøpes»? Er dette en sak man må kjøre mot fylkesmannen med advokat hvis/når min ektefelles formue blir satt under forvaltning av fylkesmann? Vi har hatt inntekt i samme størrelsesorden gjennom ekteskapet, men dette speiles ikke i størrelsesforholdet mellom våre formuer. Det er ganske hårreisende at man kan bli presset til å ta ut skilsmisse fra en syk livspartner for å få tilgang til det man har betraktet som felleseie for å sikre egen økonomi i alderdommen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2020 Del Skrevet 19. desember 2020 Den som eventuelt skal gi deg disposisjon over dem - din mann, domstolene, vergen (setteverge hvis det er du som er verge), Fylkesmannen, etc. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå