Redaksjonen. Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Undersøkelse: Tyske VW-forhandlere fraråder kunder å kjøpe ID.3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Det virker til at I.D. 3 sliter med en del tekniske problemer, som til og med norske kjøpere er smertelig klar over. I.D. virker som et slags "panikkprodukt" som VW i all hast har satt sammen som et svar til dieselgate. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sampson Skrevet 17. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. desember 2020 FrihetensRegn skrev (7 minutter siden): Det virker til at I.D. 3 sliter med en del tekniske problemer, som til og med norske kjøpere er smertelig klar over. I.D. virker som et slags "panikkprodukt" som VW i all hast har satt sammen som et svar til dieselgate. Det morsomme er at det motsatte ble brukt som argument for å hype opp ID-3 og ID4. "VW konsernet vet hva de gjør og har mye erfaring fra E-Up, E-Golf". 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg tommyb Skrevet 17. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. desember 2020 Jeg vil tro vi helt sikkert kan si at Dieselgate er en av de viktigste årsakene til det store omfanget av elbilsatsningen til VW. Det forklarer motivasjonen til VW som helt åpenbart har vært ivrigere enn de fleste andre store produsentene på å gå over til elbiler. Hvis Dieselgate førte til noen "panikkprodukt" er det jo åpenbart E-Up og E-Golf. Det har etterhvert blitt lenge siden Dieselgate, og VW solgte disse to el-produktene i mange år før ID.3 kom på markedet. Unektelig har de fått erfaringer gjennom disse produktene. Og samtidig så har de store problemer med spesielt programvaren på ID.3. Objektivt sett virker det usannsynlig at det er fordi ID.3 er en elbil, da E-Golf også var en elbil men hadde mye mindre problemer i starten. Det er derimot en annen ting som er forskjellig mellom E-Golf og ID.3. E-Golf var en elektrifisert bil med mye gammel teknologi delt med Golf og andre modeller, der hver årsmodell har små, iterative endringer fra forrige modell. ID.3 er en helt ny modell med mye ny, moderne men umoden teknologi som ikke bygger på det de kan fra før. Når de for eksempel har problem med plutselig dugging, virker det som en algoritme eller et program plutselig gjør en utfall som de ikke hadde sett for seg. Og det er ingen hemmelighet at VW selv sier det var vanskeligere enn forventet å lage programvaren, at de har vært mer forsinket enn de ønsket, at de har slitt med å rekruttere gode nok utviklere. Det virker mye mer sannsynlig at grunnen til at VW sliter med ID.3 er at det er deres første forsøk på en "smartbil"-plattform enn at det er deres andre elbilplattform, mange årsmodeller etter Dieselgate. Smart-produkter er alltid elendige i første generasjon. Og early adaptors blir alltid shafted. E-Golfen er panikk-svaret på Dieselgate. ID.3 er om noe, heller panikk-svaret på at Tesla med flere har økt forventningene til "smarte" biler. 13 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 17. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 17. desember 2020 Er det gått av moten å lese artikkelen før man kommenterer? Dette har ingenting med problemene til ID3 å gjøre. Det har med at VW forhandlere anbefaler å kjøpe fossilbil i stedet. For der har de høyere marginer. 13 4 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Er vel lov å både kommentere på artikkelen, og andres kommentarer på artikkelen. ^^; Når det gjelder Volkswagens motivasjon til å ikke selge flere ID.3-er, er det jo i og for seg også interessant. De balanserer utslippssnittet mellom de mest lønnsomme bilene og de dyrere elbilene. Ved å holde igjen nå kan de selge noen flere elbiler når utslippskravene blir enda strammere. Dette betyr at det norske politikere - ikke haterene men de andre - og elbillobbyister har sagt hele tiden, fortsatt virker å være sant. Det er viktig at vi bidrar til å øke produksjonen opp mot masseproduksjon gjennom subsidier og insentiver, for masseproduksjon er eneste måten å få ned prisforskjellen og dermed opp lønnsomheten. Det som har skuffet og overrasket meg mest, er hvor dyr ID.3 er sammenlignet med E-Golf. Jeg hadde håpet at masseproduksjonsfordelene hadde slått inn for fullt nå som de har elektriske mainstream-modeller i produksjon. Sånn som det ser ut nå, tror jeg på et stort prishopp på de billigste bilene når forbrenningsmotorene fases ut i Europa. På produksjonskost klarer ikke elbiler å konkurrere med forbrenningsbiler. Det jeg fortsatt finner litt optimisme i, er at VW etter Dieselgate virker å spille med langt mer åpne kort. Både når de snakker om hvordan Dieselgate var en katalysator, og når de er åpne om at de bruker disse elbilene til å balansere snittutslippet, at elbilene i seg selv ikke er like lønnsomme. Håper åpenhet kan være en global trend. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 uname -l skrev (1 time siden): Er det gått av moten å lese artikkelen før man kommenterer? Dette har ingenting med problemene til ID3 å gjøre. Det har med at VW forhandlere anbefaler å kjøpe fossilbil i stedet. For der har de høyere marginer. Kan tyde på at det var rimelig enkelt å få nok salg av elbilene til å få nok kreditter for å selge andre produkter med som du sier høyere marginer. Altså på tide å skru til krana litt, og justere neste års krav et hakk opp. 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 Full forståelig at folk trodde det gjaldt ID.3-problemene etter å ha lest overskriften. Jeg trodde det samme inntil jeg leste artikkelen. Ser at overskriften i TU er mer passende, mens den er endret til noe clickbaity her. Så da vet man at hva de ansvarlige ønsker seg av debatt i dette forumet neste gang det kommer en moderator og klager på for "høy temperatur", hehe. Ellers er jeg ikke så overrasket av det Greenpeace fant. Folk kommer inn i butikken med et spesifikt bilbehov og da er det ikke så rart at forhandler i flesteparten av tilfellene peker på en av de andre to dusin modellene fremfor den ene elbilen de har. 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. desember 2020 Del Skrevet 17. desember 2020 uname -l skrev (1 minutt siden): Full forståelig at folk trodde det gjaldt ID.3-problemene etter å ha lest overskriften. Jeg trodde det samme inntil jeg leste artikkelen. Ser at overskriften i TU er mer passende, mens den er endret til noe clickbaity her. Så da vet man at hva de ansvarlige ønsker seg av debatt i dette forumet neste gang det kommer en moderator og klager på for "høy temperatur", hehe. Ellers er jeg ikke så overrasket av det Greenpeace fant. Folk kommer inn i butikken med et spesifikt bilbehov og da er det ikke så rart at forhandler i flesteparten av tilfellene peker på en av de andre to dusin modellene fremfor den ene elbilen de har. Alikevel selger de forbausende bra. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Trestein skrev (7 timer siden): Alikevel selger de forbausende bra. Det mest interessante der er jo at fransk selger såpass bra. Nå har jo idbilen hatt kort sesong og vil nok dominere litt mer neste år. Så er det jo heller ikke overraskende at det finnes utskudd i forhandlernettverket med egne meninger. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Trestein skrev (7 timer siden): Alikevel selger de forbausende bra. Bra?? De er på tredje plass i sitt eget hjemmemarked med en helt ny modell!! Om dette kan kalles 'bra' må forventningene til VW ha vært ganske lave på forhånd.. 7 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 I den statistikken ble jeg mest forbauset over tallene til Smart Fortwo faktisk. Ikke spesielt billig, utdatert interiør, elendig infotainment, kort rekkevidde, treig lading (med standardutstyr) og manglende hurtiglading. Også selger den omtrent like mye som ID3? Det ruller vel omtrent 300 stk av disse i Norge. Nå kan jo statistikk for en enkelt måned være misvisende. Kan det være at "hjemmesykepleien" i Tyskland kjøpte inn nye biler i november? 😂 2 Lenke til kommentar
PGRO_490 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Nå er vel ikke greepeace den mest seriøse organisasjon man bør høre på. Mye ulovligheter der i leiren 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 PGRO_490 skrev (19 minutter siden): Nå er vel ikke greepeace den mest seriøse organisasjon man bør høre på. Mye ulovligheter der i leiren Skal du beskylde noen for ulovligheter så bør du i hvertfall huske å legge ved en link til dokumentasjon. Ellers blir det lett oppfattet som kun en infam beskyldning. 3 Lenke til kommentar
2ETE1ZXM Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Litt morsomt å se hva kommentarene går på med mange negative tilnærminger. I utgangspunktet er dette en sak som kommer fra en av de grønne interesseorganisasjonene, Greenpeace. I tillegg er vi i Norge i særdeleshet atypiske i forhold til resten av Europa og verden når det kommer til el-biler (påstår ikke at det er negativt). Og vi vurderer som oftest andre ut fra vår egen situasjon. Tilfeldigvis samsvarer vår situasjon godt med Greenpeace sine ønskemål. Hva med den enkle forklaringen på bilselgerens svar, at han rett og slett mener at en bensin eller diesel bil er et bedre valg for kunden, kanskje en kombinasjon av dette og noen av de andre forholdene? Bilselgerens jobb er ikke å drive politikk, han skal rådgi kunden og samtidig tenke egen økonomi. Kan gjerne se at en bensin og diesel bil er et bedre valg for kunden i Tyskland i dag. 2 Lenke til kommentar
Tictakk Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Helt enig. De burde beholde elbil avgitene på dagens nivå, om muligens øke 1% årlig, og samtidig øke eksbil avgiftene 10% hvert år. Da trenger de ikke forby eksbiler om 10 år siden de fleste da naturligvis vil kjøpe elbil istedenfor eksbil. Trist at, i dette tilfellet VW, har så store marginer på eksbiler som de ikke lar komme deres villedete kjøpere til gode. 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 Handler ikke dette egentlig om at bilselgere er... bilselgere. Dersom man går inn i en butikk og stiller flere kritiske sprøsmål om elbil, hva er da mest sannsynlig å gi salg: Forsøke å "omvende" eller å være litt "kompis" ved å le litt tørt om elbiler, sånn at man kan få solgt en annen bil. Bilselgere sier vel omtrent hva det skal være for å få solgt en bil. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 59 minutes ago, 2ETE1ZXM said: Litt morsomt å se hva kommentarene går på med mange negative tilnærminger. I utgangspunktet er dette en sak som kommer fra en av de grønne interesseorganisasjonene, Greenpeace. I tillegg er vi i Norge i særdeleshet atypiske i forhold til resten av Europa og verden når det kommer til el-biler (påstår ikke at det er negativt). Og vi vurderer som oftest andre ut fra vår egen situasjon. Tilfeldigvis samsvarer vår situasjon godt med Greenpeace sine ønskemål. Hva med den enkle forklaringen på bilselgerens svar, at han rett og slett mener at en bensin eller diesel bil er et bedre valg for kunden, kanskje en kombinasjon av dette og noen av de andre forholdene? Bilselgerens jobb er ikke å drive politikk, han skal rådgi kunden og samtidig tenke egen økonomi. Kan gjerne se at en bensin og diesel bil er et bedre valg for kunden i Tyskland i dag. Selgerens påstander bør samsvare med fakta, uansett om selgeren har meninger om hva som er bedre. VW har helt klart en stor jobb å gjøre når det gjelder opplæring. 3 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 27 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Selgerens påstander bør samsvare med fakta, uansett om selgeren har meninger om hva som er bedre. VW har helt klart en stor jobb å gjøre når det gjelder opplæring. Kjøper; hei skulle gjerne sett på en golf til 25.000€ som jeg kan kjøre 800-1000km på en tank sånn at jeg kommer frem og tilbake til hytta/familie etc. Selger; hva med denne elbilen til 10.000€ mer som du må stoppe å lade annenhver time? Kjøper; ??? Selger; ??? Med de hastigheter og avstander folk i Tyskland kjører er det fortsatt mange kunder som kommer til å sverge til fossil biler en stund til. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 (endret) 12 minutes ago, Marzo said: Kjøper; hei skulle gjerne sett på en golf til 25.000€ som jeg kan kjøre 800-1000km på en tank sånn at jeg kommer frem og tilbake til hytta/familie etc. Selger; hva med denne elbilen til 10.000€ mer som du må stoppe å lade annenhver time? Kjøper; ??? Selger; ??? Med de hastigheter og avstander folk i Tyskland kjører er det fortsatt mange kunder som kommer til å sverge til fossil biler en stund til. Det er kanskje mer noe sånt: Kjøper: Jeg trenger en liten bil for å pendle 100 km 5 dager i uken. Kanskje elbil kunne passe? Selger: Nei, elbil vil du ikke ha. Du kjører for mye til at elbil passer, ettersom batteripakken vil ta kvelden på kort tid. Og det krever masse strøm, så enten vil strømnettet kollapse eller så vil huset ditt brenne ned. Og ikke glem at en effektiv dieselbil har mindre CO2-utslipp. Og elbilene produseres jo av barn. Du vil mye heller ha denne diesel-golfen! Om jeg var sjefen til han som begynte å snakke om barnearbeid, så ville jeg nok sparket han. Det er så grenseløst inkompetent og illojalt mot bedriften. Endret 18. desember 2020 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå