Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Styret i borettslaget svarer ikke på henvendelser

Wiktory8

Anbefalte innlegg

I innkallingen til ordinær (elektronisk!) generalforsamling (september 2020) sto det skrevet følgende: 

"For å ivareta at eierne kan stille spørsmål eller komme med kommentarer foregår denne «møteformen» over flere dager."  

og  

"Skulle du ha innspill eller spørsmål til sakene før du ønsker å avgi din stemme, kan du ta kontakt med styret eller forretningsfører."  

(Dessverre nevner ikke innkallingen noe spesifikt om at styret eller forretningsfører verken skal/må svare på spørsmål eller kommentarer. Det burde det ha stått!) 

Jeg har gjentatte ganger sendt e-post med spørsmål, til både til styret og forretningsfører.

I følgende e-poster har jeg aldri mottatt svar:   

4/9-2020: Med konkrete spørsmål til årsregnskapet 2019.   

5/9-2020: Med konkrete spørsmål til årsregnskapet 2019.   

5/9-2020: Med konkrete spørsmål både til årsregnskapet 2019 og kommentar til årsberetning 2019.  

27/9-2020: Purring på e-post datert 5/9-2020    

28/11-2020: Med enda en purring på e-post datert 5/9-2020 

Styret velger dessverre, bevisst eller ubevisst, bare å la være å svare på henvendelsene til dem.  

Jeg vet også at det dessverre er andre andelseiere i borettslaget som har/har hatt samme problemet som meg; At styret ikke svarer på henvendelser.  

Det finnes også en Norsk lov som heter "Lov om bustadbyggjelag (bustadbyggjelagslova)."   

Her står det ganske tydelig hvilke plikter styret har ifølge Norsk lov.   

I § 5-15,Opplysningsplikt for leiinga, står det bl.a. følgende:  

"Ein andelseigar kan krevje at styremedlemmer og dagleg leiar gir tilgjengelege opplysningar på generalforsamlinga om tilhøve som kan verke inn på vurderinga av godkjenning av årsrekneskapen og årsmeldinga.    

Kan svaret ikkje gjevast på generalforsamlinga fordi det må hentast inn opplysningar, skal det lagast skriftleg svar innan to veker etter møtet."

Vil også nevne at en e-post jeg sendte til styret i juni 2017, ble besvart ble besvart i september! Etter nøyaktig 109 dager med venting og purringer!  

I svaret fra forretningsfører sto bl.a. følgende; "Responstiden kunne åpenbart ha vært bedre. Vi får diskutere det på neste styremøte." 

Denne "rekorden" er på full fart å bli slått! 

Hva kan gjøres i denne saken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestemmelsen i boligbyggelagslova § 5-15 har ingen parallell i burettslagslova. 

Hvis styret ikke svarer på henvendelser er alternativet å kaste styret. Dette krever flertall i borettslaget. 

Hvis det er snakk om vedtak og saker på en generalforsamling som ikke blir tilstrekkelig opplyst, og dette kan ha påvirket vedtaket, så må man eventuelt reise søksmål for å få vedtaket gjort ugyldig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...